1 420 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Hur gör ni med FNI?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det gäller väl att ha en flexibel lösning. Vi har olika stora underjordiska containrar och två soprum, och har under de kanske 10 år som gått flyttat tidningar från en stor till en liten container, och plasten det omvända, medan wellpappen/kartongerna och grovsoporna har bytt soprum för att få mer plats för wellpapp. Dessutom har det varierat hur ofta olika behållare töms.F Frsto skrev:
Plastnäten från citrus är då en väldigt liten andel av det vi lägger i plastförpackningar, även så här års när vi köper citrus varje vecka. Häromkring verkar nästan alla äpplen säljas som lösvikt, mesta citrusen också.F Frsto skrev:
Blir inte resultatet att förpackad citrus/äpplen går från att väga 1 kg till att väga 1,5 kg?
I sig en bra utveckling. Vår BRF var "early adopters" och man kan inte undgå att bli förundrad över hur starkt fokus legat på återvinning snarare än hushållning.F Frsto skrev:
Samtidigt j-vligt trist att det går förbudsvägen. Svenskarnas resa har visat att det går att komma extremt långt med bara vilja och mjuka incitament, och jag tror det är avsevärt mer träffsäkert än lagtext.
Men som @BirgitS skriver, den variabel man kan jobba med är hämtningsintervallet.
Detta var ju intressant apropå insamlingen. Vi som föreningar ska alltså inte behöva lägga ner hundratusentals kronor på att fixa NFI till våra 20 lägenheter. Troligtvis kommer ärendet att behöva prövas rättsligt för att skapa prejudikat. Just nu säger Stockholms stad bara, lös det, om det kostar hundra tusen eller flera miljoner bryr vi oss inte om. Ni ska lösa det bara.
Längst ner i artikeln får man veta att andra kommuner planerar att ha kvar både plast och pappersinsamlingen eftersom den är så skrymmande. Men i Stockholm finns inga sådana besked.
– Lagen är tydlig med att insamlingen ska vara gratis för hushållen och därmed också för bostadsrättsföreningarna. Avsikten var inte att överföra den typen av investeringskostnader från producenterna till brf:erna och i slutändan driva upp boendekostnaderna, säger hon.
https://www.mitti.se/nyheter/hard-kritik-mot-nya-lagen-grona-ytor-massakreras-6.3.344194.5821384d5e
Längst ner i artikeln får man veta att andra kommuner planerar att ha kvar både plast och pappersinsamlingen eftersom den är så skrymmande. Men i Stockholm finns inga sådana besked.
– Lagen är tydlig med att insamlingen ska vara gratis för hushållen och därmed också för bostadsrättsföreningarna. Avsikten var inte att överföra den typen av investeringskostnader från producenterna till brf:erna och i slutändan driva upp boendekostnaderna, säger hon.
https://www.mitti.se/nyheter/hard-kritik-mot-nya-lagen-grona-ytor-massakreras-6.3.344194.5821384d5e
Ja, det började riktigt bra någon gång på 2000-talet när Stockholm bestämde sig för att FNI var målbilden för flerbostadshus. Då fick man bidrag, rådgivning och subventionerad hämtning som ordnades av kommunen. Sen tog det inte lång tid innan man släppte detta helt och fastighetsägarna själva fick teckna sina avtal. Sedan några år tillbaka upphandlar de iallafall hämtningen, efter bakläxa om jag minns rätt.F Frsto skrev:
Men uppenbart att kommunens rådande inställning är att försöka ducka detta ansvar maximalt.
Ursäkta en sen kommentar men det rör sig sakta hos kommunerna. Kolla igen med Stockholm stad/Vatten och avlopp, kom ny info feb/mars. Finns möjlighet till undantag eller avgift om bara vissa fraktioner.
Alla kommuner erbjuder inte det, ännu, vår håller på och utvecklar....
En av anledningarna till att beviljas undantag ska vara att det blir hutlöst dyrt. Beroende på brist på yta eller antal i föreningen. I vårt fall finns mark men liten förening.
Någon som har insikt i hur kommuner bedömer rimlig investering per hushåll i flerfamiljshus?
Alla kommuner erbjuder inte det, ännu, vår håller på och utvecklar....
En av anledningarna till att beviljas undantag ska vara att det blir hutlöst dyrt. Beroende på brist på yta eller antal i föreningen. I vårt fall finns mark men liten förening.
Någon som har insikt i hur kommuner bedömer rimlig investering per hushåll i flerfamiljshus?
Klicka här för att svara
