1 891 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Luftning av avlopp på taket. Kan man göra något åt lukten?
Mycket lukt kan indikera att det är partiellt stopp eller bakfall i avloppsledningen nedströms, kanske i under källargolvet, ute på tomten eller t o m i de allmänna ledningarna. Då trycks all luft i röret ut denna väg varje gång avloppet används och det luktar mycket.
Det är inte så att det ligger kvar en gammal avloppsbrunn som samlar avloppsvatten lokalt på tomten som senare kopplades på det allmänna nätet. Så hade många fastigheter på min lilla ort som fick kommunalt avlopp först på början av 60-talet. Det skapar luft som stinker!
Men det kan också vara luftrörelse baklänges i det allmänna avloppssystemet.
Jag gissar dock att problemet finns lokalt och kan åtgärdas där.
Det är inte så att det ligger kvar en gammal avloppsbrunn som samlar avloppsvatten lokalt på tomten som senare kopplades på det allmänna nätet. Så hade många fastigheter på min lilla ort som fick kommunalt avlopp först på början av 60-talet. Det skapar luft som stinker!
Vi har använt kolfilter till vissa luftningsledningar som skapat lukt med varierande framgång.
https://www.avloppscenter.se/produkt/studor-maxi-filtra-kolfilter-odorfalla/
https://www.avloppscenter.se/produkt/studor-maxi-filtra-kolfilter-odorfalla/
Ok, så det ska inte lukta från avluftningen? Huset byggt tidigt 1900 oklart när avloppet kopplades påClaes Sörmland skrev:
Mycket lukt kan indikera att det är partiellt stopp eller bakfall i avloppsledningen nedströms, kanske i under källargolvet, ute på tomten eller t o m i de allmänna ledningarna. Då trycks all luft i röret ut denna väg varje gång avloppet används och det luktar mycket.
Normalt brukar det inte stinka annat än om man har enskilt avlopp och avloppsledningen med luftningen är kopplat till t ex en slamavskiljare. Men mycket mindre vanligt med stank om man har kommunalt avlopp. Avloppsvattnet leds ju på några korta minuter bort från ledningarna närmast huset och då inte ligga där och röta till stank.E ElFeo2 skrev:
Men vem vet du kanske har en enorm avloppsvattenfylld kommunal reservoar alldeles utanför din tomt, t ex en pumpstation. Då kan det ju bildas rötgaser och stank där.
Vi fick plötsligt lukt, både vi och alla grannar. Mest luktade det vid lugnt väder, tex mulet och disigt.
Det visade sig vara kommunens fel, de hade kopplat på för många hushåll på en gammal avloppstam som inte räckte till så det blev typ baktryck på luftningen.
Kommunen bekostade backventiler på alla hus i området.
Det visade sig vara kommunens fel, de hade kopplat på för många hushåll på en gammal avloppstam som inte räckte till så det blev typ baktryck på luftningen.
om det är kommunalt avlopp (och inte eget minireningsverk) så tror jag du kan sätta en backventil på den och bara låta luft komma in den vägen (brukar iofs sitta invändigt då, men ser inte varför man inte kan ha det utvändigt också).
någon mer avloppskunning får gärna verifiera, jag har precis byggt om mitt avlopp och valde en lösning där jag inte behöver luftning på taket just för att min fru har världens känsligaste näsa 😉
någon mer avloppskunning får gärna verifiera, jag har precis byggt om mitt avlopp och valde en lösning där jag inte behöver luftning på taket just för att min fru har världens känsligaste näsa 😉
Det borde ju rimligen ha inneburit att kommunens ledning inte kunde hantera flödet så att ledningen fylldes någonstans med avloppsvatten som stod och stank. Sen letade sig stanken baklänges upp i husens avluftningar när folk spolade ned mer avloppsvatten.Isakare skrev:
Vi fick plötsligt lukt, både vi och alla grannar. Mest luktade det vid lugnt väder, tex mulet och disigt.
Jag mins inte det egentliga felet. De hade planlagt och dragit avlopp utefter en väg där det tidigare låg en 4-5 villor, nu ligger det nog 40-50 kåkar där, blev tillåtet att stycka och bygga efter planläggningen och att det fanns VA.Claes Sörmland skrev:
Vår kåk hade haft kommunalt VA sen 70 talet, så rören i området var väl inte helt "Up to date"
Det var lite det jag hoppades på. Det är typ 300:- så är man klar! Att med kamera kolla om något är knas bara pga lukt på taket känns jobbigt (men kanske är något man borde göra)G Goodbyte skrev:om det är kommunalt avlopp (och inte eget minireningsverk) så tror jag du kan sätta en backventil på den och bara låta luft komma in den vägen (brukar iofs sitta invändigt då, men ser inte varför man inte kan ha det utvändigt också).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 748 inlägg
med backventil så kommer ingen luft ut, den kan bara suga in luft (så att inte vattenlåsen töms när man spolar i toaletten).P Pappa1986 skrev:
Jag har min backventil i badrummet, ingen odör (bättre att ha den på vinden om du kan det, jag har inte den möjligheten).
Ok. Vi har 3-kammarbrunn (om det har någon betydelse?)G Goodbyte skrev:
Jag kan absolut dra in den på vinden. Skönt att slippa dra den genom taket isf.