H hellem skrev:
När jag bodde i mellanöstern så hade beduinerna äkta mattor som golv i tält, och man bar ut dem i trädgården hemma för att ha picnic på.
Skillnaden mellan österns och västerns hantering av mattor är stor. Där används de, precis som @hellem skriver, som "bords"duk men man går dessutom inte på mattorna med skor. De dammsugs inte (nå på hotell idag visserligen) och ve och fasa - inte med robotdammsugare.

Om vi pratar om orientaliska mattor finns det typer som är speciellt lämpade att ha under matsalsbord (beroende på ullkvalitet, knytteknik mm) och som klarar sådan placering 50 år eller mer (med viss skötsel).

Nu har TS skaffat matta som TS gillar och det är ju helt rätt. Annars har vi idag fint utbud av svenska ljusa, kvalitetsmattor som klarar högt slitage (röllakan, Kasthall som nämnts och inte att glömma välvävda "trasmattor" i modern skandinavisk design). Men kvalitet kostar - även när det gäller mattor.

• Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Mina gäster blir dock aldrig fulla, det är damer 60+ och en herre
Som blir fulla på bjudsprit, eller?

Ta bort den. Ersätt om det blir kalt med en billig matta.

Nissens
yonna yonna skrev:
Skillnaden mellan österns och västerns hantering av mattor är stor. Där används de, precis som @hellem skriver, som "bords"duk men man går dessutom inte på mattorna med skor.
Svenskar går av tradition överhuvudtaget aldrig med skor på inomhus… så det är ingen skillnad..
yonna yonna skrev:
De dammsugs inte (nå på hotell idag visserligen) och ve och fasa - inte med robotdammsugare.
Ohygieniskt. Jag har en som jag dammsuger som slla andra mattor. Inget problem med det…
yonna yonna skrev:
Om vi pratar om orientaliska mattor finns det typer som är speciellt lämpade att ha under matsalsbord (beroende på ullkvalitet, knytteknik mm) och som klarar sådan placering 50 år eller mer (med viss skötsel).
Där ser man. Vilka speciella egenskaper har dom, och hur vet man vilka de är?
yonna yonna skrev:
Nu har TS skaffat matta som TS gillar och det är ju helt rätt.
TS verkar ju onekligen orolig för att använda den…
yonna yonna skrev:
Annars har vi idag fint utbud av svenska ljusa, kvalitetsmattor som klarar högt slitage (röllakan, Kasthall som nämnts och inte att glömma välvävda "trasmattor" i modern skandinavisk design). Men kvalitet kostar - även när det gäller mattor.
Vilka av TS frågor har du svarat på?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka av TS frågor har du svarat på?
Kontentan är att TS valt fel typ av matta för just det ändamål TS frågat om.

De övriga frågorna är ju, som @Nissens så rätt påpekar, OT, så de får bero.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det är ju omodernt med orientaliska mattor nuförtiden. Men sådana är ju ytterligt praktiska med dess mönsterrikedom och höga ullkvalitet som hämmar fläckar (bortsett från rödvin).

Är du rädd om mattan - ta bort den innan gästerna kommer. Men visst är det trist att möblera sitt hem så att man inte vågar låta någon komma in 😳. Samtidigt har du rätt i att många idag inte kan föra sig i möblerade rum ...
Orientaliska mattor har dessutom den fantastiska egenskapen att katterna inte kan göra någon åverkan på dem :)

M MrsForest skrev:
Orientaliska mattor har dessutom den fantastiska egenskapen att katterna inte kan göra någon åverkan på dem :)
Det har tyvärr inte mina katter fattat.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, sånt här är ju ett delikat problem.

Å ena sidan har man en dyr, exklusiv och snofsig matta av god design man är rädd om och inte vill att ens gäster ska söla ner.

Å andra sidan vill man ju att gästerna ska se att man har en dyr, exklusiv och snofsig matta av god design och då vill man ju inte gömma undan den eller ersätta med någon tarvlig ursäkt till matta från Rusta eller Dollarstore.

Kanske det går att använda gladpack eller liknande så mattans exklusivitet skymtar samtidigt som den skyddas från gästernas kladdande med vin och gåslever? Eller kanske rentav tvätta mattan om olyckan är framme?

En "äkta" matta tål nästan vilken skit som helst., och håller LÄNGE.

Man tvättar dom och dom blir som nya..hela internet är fullt med videos som visar superskitig matta återställd till nyskick (och det enda man gjort är vatten, schampo, arbete..typ).

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har tyvärr inte mina katter fattat.
Mina klöser men det syns inte - till skillnad mot den danska soffan..

M Marijairena skrev:
Tack för svar! Har inget emot mönstrade mattor men nu valde jag en ljus, något melerad matta. Ger ett lugnare intryck eftersom jag har mycket färger runt om annars.

Tar nog bort mattan för säkerhets skull.
Det kan alltid hända en olyckshändelse. Spillde själv kaffe m mjölk på en annan ullmatta jag hade. Snubblade och kaffet skvimpade ut. Oerhört svårt att få bort fläckarna.
Att ha en dyr ljus matta som skådebröd gör väl ingen människa lycklig!

Jag har bara orientaliska s.k. äkta mattor i huset, inklusive matrummet och kök, och mina robotdammsugare både dammsuger och våtmoppar dem. Blir hur fina som helst! Mattor är bruksföremål. Om ts är rädd om mattan, häng den på väggen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Att ha en dyr ljus matta som skådebröd gör väl ingen människa lycklig!
Jo mig, och så dyr är den inte. Men jag vill att den håller länge. 🙂

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bjud på vitt vin i stället för rött :)

• Haha
cpalm
  • Laddar…
A anryd skrev:
Bjud på vitt vin i stället för rött :)
Bra idé!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.