Unikt namn
De flesta mattor går att rengöra.

Kommer du kunna slappna av om mattan är framme eller sitta på helspänn pga spillrisken?
Om den senare - riv undan mattan så du kan lägga energi på att vara en god avslappnad värd i stället. 👌

• Gilla
Hämta och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men herregud! Jag har en jättedyr matta under sofforna och soffbordet. Det är klart att det spills på den, det har jag såklart räknat med. När den ser riktigt jävlig ut lämnar jag in den på mattvätt. När det inte hjälper köper jag en ny matta.

Att plocka bort mattor när man har gäster låter helt absurt.

• Gilla
  • Haha
Josefin Lundgren och 6 till
  • Laddar…
Är mattan för ömtålig för golvbruk hänger man den helt enkelt på väggen.

• Älska
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Marijairena skrev:
Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.

Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.

Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
Har man så dyra mattor att man inte vågar använda dom så har man för dyra mattor.

Jag har inga problem med att ha en matta som är värd 10 000 under ett matbord, händer det något med den så får det väl göra det. Jag har inte köpt mattor som en investering, det är inredning…

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.

Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.

Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
Om du har köpt en matta som du inte har råd att se användas och slitas då har du köpt en dyrare matta än vad du har råd att leva med.

Låt det bli en läxa för dig om du får en fläck på den.

Bjud in dina vänner, ät drick och ha det trevligt och håll framtida inköp inom dina ekonomiska ramar.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
trenchcoat trenchcoat skrev:
Om du har köpt en matta som du inte har råd att se användas och slitas då har du köpt en dyrare matta än vad du har råd att leva med.

Bjud in dina vänner, ät drick och ha det trevligt och håll framtida inköp inom dina ekonomiska ramar.
HAHAH! Vad är det för jäkla kommentar? Klart som fasiken man kan plocka bort saker om man har gäster hemma utan att ”den är för dyr”. Har du inget hemma du är rädd om?

• Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
HAHAH! Vad är det för jäkla kommentar? Klart som fasiken man kan plocka bort saker om man har gäster hemma utan att ”den är för dyr”. Har du inget hemma du är rädd om?
Överrocken plockar antagligen fram kristallglasen så fort det är barnkalas.

Kanske höll vederbörande på med att "vaska" champagne och annat i sina yngre dagar. 🤔

• Haha
trenchcoat
  • Laddar…
Barnkalas och en handfull paranta damer är väl ändå viss skillnad?

För egen del förstår jag inte varför man vill göra sitt hem fulare eller tråkigare när man får gäster; jag tänker tvärtom.

För barn kanske finare betyder ballonger och girlanger, men nog kan man tänka sig att vuxnare sällskap uppskattar, och är försiktiga med, en fin matta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:

Bjud in dina vänner, ät drick och ha det trevligt och håll framtida inköp inom dina ekonomiska
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Barnkalas och en handfull paranta damer är väl ändå viss skillnad?

För egen del förstår jag inte varför man vill göra sitt hem fulare eller tråkigare när man får gäster; jag tänker tvärtom.

För barn kanske finare betyder ballonger och girlanger, men nog kan man tänka sig att vuxnare sällskap uppskattar, och är försiktiga med, en fin matta.
Det behöver inte vara fulare. Hade många år där utan matta. Parkettgolvet är fint också tycker jag. Sparar nog mattan när vi är lite färre.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Överrocken plockar antagligen fram kristallglasen så fort det är barnkalas.

Kanske höll vederbörande på med att "vaska" champagne och annat i sina yngre dagar. 🤔
Eller så är det helt tvärt om, jag bor i en stuga på 35 kvadrat och har bara plankor på golvet, delvis målade delvis omålade 😆

Välj du den bilden av mig som passar dig bäst 👍

Har en matta på 4x5 meter i vardagsrummet, inget man bara rullar i hop och plockar bort. Den väger bly och är lika omöjlig att flytta på som som min man när han somnat framför Tvn.

• Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
Anki221 Anki221 skrev:
Har en matta på 4x5 meter i vardagsrummet, inget man bara rullar i hop och plockar bort. Den väger bly och är lika omöjlig att flytta på som som min man när han somnat framför Tvn.
😂

Fadai
yonna yonna skrev:
Det är ju omodernt med orientaliska mattor nuförtiden. Men sådana är ju ytterligt praktiska med dess mönsterrikedom och höga ullkvalitet som hämmar fläckar (bortsett från rödvin).

Är du rädd om mattan - ta bort den innan gästerna kommer. Men visst är det trist att möblera sitt hem så att man inte vågar låta någon komma in 😳. Samtidigt har du rätt i att många idag inte kan föra sig i möblerade rum ...
Orientaliska mattor är aldrig omoderna, vågar jag hävda, och de tål nästan allt. Ja, det är OT, men kunde inte låta bli. Har de i hela huset inkl under köksbordet.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har många orientaliska mattor och bekymrar mig inte för spill. I regel kan man torka upp/rengöra dom enkelt eller så syns inte fläckarna (de smälter in i omgivningen s a s).
Ljusa mattor måste kunna tvättas i maskin annars ska man inte ha dem. (Har man hus kan man ofta tvätta dem utomhus med slangen.)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
…Har man hus kan man ofta tvätta dem utomhus med slangen.
Har man lyxen att få snö på marken och minusgrader är torrborstning med snö en fantastiskt effektiv rengöring.

• Gilla
RACS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.