11 179 läst ·
76 svar
11k läst
76 svar
Hur gör ni med dyr matta när ni har gäster?
Tack för alla svar och synpunkter!🙂
man skall inte ha en dyrare matta än att man kan elda uppden när man tröttnat på denM Marijairena skrev:
alternativet i dit fall är ju att be gästerna spilla jämt så du får en batiklook
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Guzzi skrev:
Nej, jag sa att jag tydligen var det. Trodde inte det. Men även jag verkar ha en gräns.
Att man kan gilla design kan jag absolut förstå. Min fru jobbat till och med med det och har lärt mig mycket.
Sedan... tja, jag kanske är lite mer åt att livet ska levas också. Men det blir ju definitivt en krock just i det som du beskriver. Ett intresse som krockar med grisvännerna man har. I vårt umgänge trodde jag dock att jag var grisigast. Tills min fru kom gående med broddarna inomhus🙂
Urrrk, batiklook ☹️returen skrev:
Mattor fyller ett hem med ombonad, färger, kultur och trivsel.
Har själv ett antal mattor i mitt hus. Tom en vinröd heltäckande matta i vardagsrummet.
Men en matta under matbordet, då skulle jag behöva införskaffa en mattvättmaskin till tvättstugan i källaren. Nej någon gräns för det opraktiska får finnas
Har själv ett antal mattor i mitt hus. Tom en vinröd heltäckande matta i vardagsrummet.
Men en matta under matbordet, då skulle jag behöva införskaffa en mattvättmaskin till tvättstugan i källaren. Nej någon gräns för det opraktiska får finnas
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
hur dyrt är golvet?M Marijairena skrev:Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.
Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.
Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
Vet inte, det är ekparkett från 40-talet, stavparket och betydligt lättare att torka av om jag eller någon råkar spilla glögg eller annat. Jag bor i hyresrätt. Måste förtydliga, det är inte röjarfest jag ska ha utan äldre damer. Men alla kan råka välta ett glas eller tappa något på golvet.M maria01 skrev:
Vet att även trägolv och parkett kan skadas av starkt färgad saft etc.
då är det dyrt och klackar från damer kan förstöra golvet mer en matta är värdM Marijairena skrev:Vet inte, det är ekparkett från 40-talet, stavparket och betydligt lättare att torka av om jag eller någon råkar spilla glögg eller annat. Jag bor i hyresrätt. Måste förtydliga, det är inte röjarfest jag ska ha utan äldre damer. Men alla kan råka välta ett glas eller tappa något på golvet.
Vet att även trägolv och parkett kan skadas av starkt färgad saft etc.