Tack för alla svar och synpunkter!🙂

M Marijairena skrev:
Därför att jag ville ha en ljus matta där. Jag köper inte mattor eller möbler för andra utan för att jag vill ha så själv. Precis som någon vill ha en fin bil.
Jag undrade bara hur andra gör med sina ”dyrare” mattor.
man skall inte ha en dyrare matta än att man kan elda uppden när man tröttnat på den

alternativet i dit fall är ju att be gästerna spilla jämt så du får en batiklook

returen returen skrev:
man skall inte ha en dyrare matta än att man kan elda uppden när man tröttnat på den
Man skall köpa en matta där materialet kan återvinnas till nytt inslag. Elda upp är såååå brunt 70-tal! 😎

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nej, jag sa att jag tydligen var det. Trodde inte det. Men även jag verkar ha en gräns.

Att man kan gilla design kan jag absolut förstå. Min fru jobbat till och med med det och har lärt mig mycket.
Sedan... tja, jag kanske är lite mer åt att livet ska levas också. Men det blir ju definitivt en krock just i det som du beskriver. Ett intresse som krockar med grisvännerna man har. I vårt umgänge trodde jag dock att jag var grisigast. Tills min fru kom gående med broddarna inomhus🙂
returen returen skrev:

alternativet i dit fall är ju att be gästerna spilla jämt så du får en batiklook
Urrrk, batiklook ☹️

• Haha
returen
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Urrrk, batiklook ☹️
du lär vara ensam om det i alla fall

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man skall köpa en matta där materialet kan återvinnas till nytt inslag. Elda upp är såååå brunt 70-tal! 😎
tyvärr så hamnar allt till slut i brännugnen

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Den kanske va vit från början. Ingen vågar ifrågasätta något så kulturellt.
Haha bra försök! Snarare brunt-svart-grått-blått nånting. Fast väldigt tjusig.

Mattor fyller ett hem med ombonad, färger, kultur och trivsel.
Har själv ett antal mattor i mitt hus. Tom en vinröd heltäckande matta i vardagsrummet.

Men en matta under matbordet, då skulle jag behöva införskaffa en mattvättmaskin till tvättstugan i källaren. Nej någon gräns för det opraktiska får finnas

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Därför att jag ville ha en ljus matta där. Jag köper inte mattor eller möbler för andra utan för att jag vill ha så själv. Precis som någon vill ha en fin bil.
Du gör helt rätt, gör som du själv tycker är bra. 👍👍

• Gilla
Marijairena
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Använder. Bra mattor tål som andra varit inne på lite av varje.
En mönstrad orientmatta ligger på ett ljust trägolv, med en mörk trämöbel och vedkorg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Josefin Lundgren och 3 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.

Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.

Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
hur dyrt är golvet?

M maria01 skrev:
hur dyrt är golvet?
Vet inte, det är ekparkett från 40-talet, stavparket och betydligt lättare att torka av om jag eller någon råkar spilla glögg eller annat. Jag bor i hyresrätt. Måste förtydliga, det är inte röjarfest jag ska ha utan äldre damer. Men alla kan råka välta ett glas eller tappa något på golvet.

Vet att även trägolv och parkett kan skadas av starkt färgad saft etc.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Använder. Bra mattor tål som andra varit inne på lite av varje.
[bild]
Ja, mönstrade mattor är nog så att inte fläckar syns lika tydligt

M Marijairena skrev:
Vet inte, det är ekparkett från 40-talet, stavparket och betydligt lättare att torka av om jag eller någon råkar spilla glögg eller annat. Jag bor i hyresrätt. Måste förtydliga, det är inte röjarfest jag ska ha utan äldre damer. Men alla kan råka välta ett glas eller tappa något på golvet.

Vet att även trägolv och parkett kan skadas av starkt färgad saft etc.
då är det dyrt och klackar från damer kan förstöra golvet mer en matta är värd

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är det dyrt och klackar från damer kan förstöra golvet mer en matta är värd
Ingen i sällskapet har dock klackar 👠
Förstår att klackskor kan ge märken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.