11 160 läst ·
76 svar
11k läst
76 svar
Hur gör ni med dyr matta när ni har gäster?
Jag ser det så här.
En matta är för dyr om det svider i plånboken vid eventuellt vinspill.
Billig matta kan man bara slänga och köpa en ny på Ikea eller Rusta i det fall det inte går att få bort fläcken.
Det finns ju bättre saker att lägga pengarna än något man går och trampar på. Motorcyklar t ex 😋
En matta är för dyr om det svider i plånboken vid eventuellt vinspill.
Billig matta kan man bara slänga och köpa en ny på Ikea eller Rusta i det fall det inte går att få bort fläcken.
Det finns ju bättre saker att lägga pengarna än något man går och trampar på. Motorcyklar t ex 😋
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Byt gäster.
Mina gäster blir dock aldrig fulla, det är damer 60+ och en herreH hjulia skrev:Vi hade en ljus ullmatta under köksbordet fram tills vi fick barn och det var inga problem. Visst kunde det bli någon fläck ibland men för det mesta var det enkelt att få bort fläckarna och om de inte gick bort helt så fötsvann de tillräckligt för att inte vara iögonfallande längre. Men med småbarn orkar jag inte ens försöka med matta för det är så mycket enklare att dammsuga ett golv än en matta.
Vid soffan har vi länge haft en halvljus ullmatta med färgglada ränder och den har fått en hel del fläckar (bla blåbärssylt) genom åren. Vi brukar ofta bara torka upp genom att trycka handdukar mot den när det värsta är uppe (inte gnugga!) och sen rengöra den med fläckborttagning ett par gånger per år när den blivit för fläckig. Fläckarna bleknar fort så torkar man bara ordentligt så syns det inte om man inte tänker på det.
Min erfarenhet är att fulla vuxna är mycket värre på att spilla än småbarn som precis lärt sig äta. Och det löser man lätt genom att servera annat än alkohol eller bara dricka något enstaka glas, då försvinner merparten av allt dräll.
Då är i alla fall min erfarenhet att risken för spill är väldigt liten så länge inte någon har blivit skakig/klumpig pga sjukdom även om det så klart kan hända en olycka någon enstaka gång. Men om den enstaka gången orsakar så mycket oro att man funderar på att ta bort mattan under besöket så anser jag att det är fel matta för den platsen eller så behöver man läsa på om hur man får bort fläckar från just den typen av matta. Jag hade aldrig ens funderat på att släpa mattor fram o tillbaka beroende på sällskapM Marijairena skrev:
Jag får se hur jag görH hjulia skrev:Då är i alla fall min erfarenhet att risken för spill är väldigt liten så länge inte någon har blivit skakig/klumpig pga sjukdom även om det så klart kan hända en olycka någon enstaka gång. Men om den enstaka gången orsakar så mycket oro att man funderar på att ta bort mattan under besöket så anser jag att det är fel matta för den platsen eller så behöver man läsa på om hur man får bort fläckar från just den typen av matta. Jag hade aldrig ens funderat på att släpa mattor fram o tillbaka beroende på sällskap
Var gäst på en sådan där tillställning i min ungdom. Vi löste det genom att ställa vinglasen i andra änden på rummet och gick dit varje gång vi ville ta en klunk
Här hemma är det praktiska golv som gäller. Bestämde detta redan på ritstadiet för jag vet hur det blir. Men när min fru gick runt med broddar på köksgolvet så var till och med mitt mått rågat. Även jag har tydligen en fisförnäm ådra.
Här hemma är det praktiska golv som gäller. Bestämde detta redan på ritstadiet för jag vet hur det blir. Men när min fru gick runt med broddar på köksgolvet så var till och med mitt mått rågat. Även jag har tydligen en fisförnäm ådra.
Mina morföräldrar hade en orientalisk matta under soffbordet i finrummet. Vi brukade sitta och dricka glögg där innan julmiddagarna (Svartvinbärssaft då för oss barn). Kommer ihåg att jag tyckte de var dryga och tråkiga eftersom man skulle sitta så stilla och fint hela tiden. De verkade vara mest rädda för fläckar i soffan.
När vi många år senare tömde dödsboet hade vi en kille från Bukoswkis som gick runt och värderade lösöre...mattan visade sig vara värd 300 000. Vet inte hur mycket gegg den hade fått från oss småbarn men tydligen hade den klarat sig bra
Det hade nog varit många salongsberusade bridgespelare i det huset genom åren.
När vi många år senare tömde dödsboet hade vi en kille från Bukoswkis som gick runt och värderade lösöre...mattan visade sig vara värd 300 000. Vet inte hur mycket gegg den hade fått från oss småbarn men tydligen hade den klarat sig bra
Det hade nog varit många salongsberusade bridgespelare i det huset genom åren.
har man dessa problemen kanske man skall tänka om sitt livM Marijairena skrev:Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.
Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.
Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
att varje dag fundera på en mattdjävel om så flygande kan inte vara sunt
ställ dig fråga varför har du denna matta över huvud taget?
Jo, jag är ganska pedant med mina grejer. Just för att jag inte har så mycket pengar och måste spara länge om jag vill köpa nån designpryl. Är själv noga att t e x torka av glaskeramikhällen när jag lagat mat. Vet att många inte gör det och det blir svårare att få bort sen. Bor i hyresrätt.Guzzi skrev:
Var gäst på en sådan där tillställning i min ungdom. Vi löste det genom att ställa vinglasen i andra änden på rummet och gick dit varje gång vi ville ta en klunk
Tror inte att man måste var sk ”fisförnäm” för att man är rädd om sina saker i hemmet.
Därför att jag ville ha en ljus matta där. Jag köper inte mattor eller möbler för andra utan för att jag vill ha så själv. Precis som någon vill ha en fin bil.returen skrev:
Jag undrade bara hur andra gör med sina ”dyrare” mattor.
Nej, jag sa att jag tydligen var det. Trodde inte det. Men även jag verkar ha en gräns.M Marijairena skrev:Jo, jag är ganska pedant med mina grejer. Just för att jag inte har så mycket pengar och måste spara länge om jag vill köpa nån designpryl. Är själv noga att t e x torka av glaskeramikhällen när jag lagat mat. Vet att många inte gör det och det blir svårare att få bort sen. Bor i hyresrätt.
Tror inte att man måste var sk ”fisförnäm” för att man är rädd om sina saker i hemmet.
Att man kan gilla design kan jag absolut förstå. Min fru jobbat till och med med det och har lärt mig mycket.
Sedan... tja, jag kanske är lite mer åt att livet ska levas också. Men det blir ju definitivt en krock just i det som du beskriver. Ett intresse som krockar med grisvännerna man har. I vårt umgänge trodde jag dock att jag var grisigast. Tills min fru kom gående med broddarna inomhus.