Jag har en ljus matta vid soffan och jag funderar att ta bort den när jag ska ha ca 8 - 10 gäster för att inte någon av dem råkar spilla rödvin eller något annat. Vi ska ha knytis. Det blir lite smårätter, plockmat. Lättare att torka av på parkettgolvet tänker jag.
Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.
Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
Av egen erfarenhet vet jag att det är ett helvete att få bort fläckar och svindyrt att lämna till mattvätt om fläcken ens går bort.
Själv sitter jag aldrig i soffan och dricker rödvin eller äter något som kan ge svåra fläckar. Under mitt lilla matbord har jag en snygg plastmatta (Pappelina). Den går att tvätta.
Till saken hör att jag inte har något större matbord för så många. De brukar alltid vilja sitta som en cirkel runt mina soffbord på olika stolar samt i soffan.
Har faktiskt alltid undrat hur folk kan ha mattor som kostar typ 10.000 kr under t e x matbord. Bryr man sig inte om i fall det råkar bli någon fläck? Hur gör ni för att få bort fläckarna om det skulle uppstå? Kan man bara ha mönstrade mattor eller mörkare färger?
Det är ju omodernt med orientaliska mattor nuförtiden. Men sådana är ju ytterligt praktiska med dess mönsterrikedom och höga ullkvalitet som hämmar fläckar (bortsett från rödvin).
Är du rädd om mattan - ta bort den innan gästerna kommer. Men visst är det trist att möblera sitt hem så att man inte vågar låta någon komma in 😳. Samtidigt har du rätt i att många idag inte kan föra sig i möblerade rum ...
Är du rädd om mattan - ta bort den innan gästerna kommer. Men visst är det trist att möblera sitt hem så att man inte vågar låta någon komma in 😳. Samtidigt har du rätt i att många idag inte kan föra sig i möblerade rum ...
Tack för svar! Har inget emot mönstrade mattor men nu valde jag en ljus, något melerad matta. Ger ett lugnare intryck eftersom jag har mycket färger runt om annars.yonna skrev:
Det är ju omodernt med orientaliska mattor nuförtiden. Men sådana är ju ytterligt praktiska med dess mönsterrikedom och höga ullkvalitet som hämmar fläckar (bortsett från rödvin).
Tar nog bort mattan för säkerhets skull.
Det kan alltid hända en olyckshändelse. Spillde själv kaffe m mjölk på en annan ullmatta jag hade. Snubblade och kaffet skvimpade ut. Oerhört svårt att få bort fläckarna.
Min erfarenhet är tvärtom att yllemattor är synnerligen lätta att få rena. Iallafall vanliga sådana med lugg. Ett milt vanligt tvättmedel, vatten och en mjuk borste. Sen en frottéhandduk för att suga upp fukten.M Marijairena skrev:
Även på ljusa mattor. Men det är klart, på ställen där det är stor risk för t.ex. vinspill väljer man med fördel en mörkare, mönstrad matta.
Jo det förstår jag. Min kostade knappt 4000 kr på rea. Men ser att en del har mycket dyrare mattor t o m under matbord. Har alltid undrat hur de gör. De kanske aldrig spiller alternativt inte bryr sig om det blir fläckar, bara köpa ny efter några år.Purre skrev:
Finns ju t.o.m restauranger som har äkta mattor på golven. Vi har en afghan-matta under matsalsbordet. Nu går det förvisso kanske inte så hett till här hemma, men de är som sagt synnerligen okänsliga för fläckar. Många har ju mattor som är 50 - 100 år gamla - under den tiden hinner de vara med om ett och annat så nä, man köper inte en ny matta om man spiller på den.M Marijairena skrev:
Vi hade en ljus ullmatta under köksbordet fram tills vi fick barn och det var inga problem. Visst kunde det bli någon fläck ibland men för det mesta var det enkelt att få bort fläckarna och om de inte gick bort helt så fötsvann de tillräckligt för att inte vara iögonfallande längre. Men med småbarn orkar jag inte ens försöka med matta för det är så mycket enklare att dammsuga ett golv än en matta.
Vid soffan har vi länge haft en halvljus ullmatta med färgglada ränder och den har fått en hel del fläckar (bla blåbärssylt) genom åren. Vi brukar ofta bara torka upp genom att trycka handdukar mot den när det värsta är uppe (inte gnugga!) och sen rengöra den med fläckborttagning ett par gånger per år när den blivit för fläckig. Fläckarna bleknar fort så torkar man bara ordentligt så syns det inte om man inte tänker på det.
Min erfarenhet är att fulla vuxna är mycket värre på att spilla än småbarn som precis lärt sig äta. Och det löser man lätt genom att servera annat än alkohol eller bara dricka något enstaka glas, då försvinner merparten av allt dräll.
Vid soffan har vi länge haft en halvljus ullmatta med färgglada ränder och den har fått en hel del fläckar (bla blåbärssylt) genom åren. Vi brukar ofta bara torka upp genom att trycka handdukar mot den när det värsta är uppe (inte gnugga!) och sen rengöra den med fläckborttagning ett par gånger per år när den blivit för fläckig. Fläckarna bleknar fort så torkar man bara ordentligt så syns det inte om man inte tänker på det.
Min erfarenhet är att fulla vuxna är mycket värre på att spilla än småbarn som precis lärt sig äta. Och det löser man lätt genom att servera annat än alkohol eller bara dricka något enstaka glas, då försvinner merparten av allt dräll.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
En ullmatta från t.ex. Kasthall, är faktiskt det bästa du kan ha om det skall hålla sig fräscht. Gärna med ett svagt mönster. Ull är naturligt lite fet och fläckavvisande. Det är inget som fastnar i inslaget. Fläckar tas bort med ljummet vatten, inget annat.M Marijairena skrev:
Jag talar av egen erfarenhet som precis bytte en 25 år gammal Kasthall Häggå som har varit med om det mesta. Två spillande småpojkar, kaffe, rödbetssaft, you-name-it. Tyvärr har inslaget slitits hårt och går inte att reparera. Mattan i övrigt är helt fläckfri och ser helt fräsch ut.
Det blev en ny 2:a-sortering Kasthall Häggå för 14.000:- som troligtvis håller längre än 25 år. Barnen som slet ut den första får ärva den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag bodde i mellanöstern så hade beduinerna äkta mattor som golv i tält, och man bar ut dem i trädgården hemma för att ha picnic på.C cpalm skrev:Finns ju t.o.m restauranger som har äkta mattor på golven. Vi har en afghan-matta under matsalsbordet. Nu går det förvisso kanske inte så hett till här hemma, men de är som sagt synnerligen okänsliga för fläckar. Många har ju mattor som är 50 - 100 år gamla - under den tiden hinner de vara med om ett och annat så nä, man köper inte en ny matta om man spiller på den.