Hur gör jag när jag ska lägga om taket till sommaren? Det kluriga blir hur jag ska göra mellan hustaket och
brotaket. Har gjort en liten skiss i Paint för att visa.....går det att bara "böja" plåten eller måste man göra någon
special lösning. Altså hustaket lutar med ~20graders lutning sen går det över direkt i brotak(samma nivå) fast
med typ 5-10graders lutning.....plåten jag ska lägga är plannja Royal....
tacksam för hjälp....
/
M
brotaket. Har gjort en liten skiss i Paint för att visa.....går det att bara "böja" plåten eller måste man göra någon
special lösning. Altså hustaket lutar med ~20graders lutning sen går det över direkt i brotak(samma nivå) fast
med typ 5-10graders lutning.....plåten jag ska lägga är plannja Royal....
tacksam för hjälp....
/
M
Gå till en plåtslagare så knäcker dom till en vinkel som du skickar in under övre takets plåt å går ut på nedre takets. Sen lägger du tätband under på nedre delen eftersom det är så lite lutning. Så köp med tätband till plåten när du beställer den. Finns måttanpassad sådan hos plåttillverkaren.
fel har du väl inte, tror du att det kommer se knepigt ut så gör du ju de 
först lägger du den nedre plåten ända in till vecket.
sen har du en plåt bockad med samma vinkel som takets brytning som går ut en bite, 10-15 cm åt vart håll minst. tätningsband på den nedre plåten.
sen plåten som är kvar uppåt.
först lägger du den nedre plåten ända in till vecket.
sen har du en plåt bockad med samma vinkel som takets brytning som går ut en bite, 10-15 cm åt vart håll minst. tätningsband på den nedre plåten.
sen plåten som är kvar uppåt.
Klicka här för att svara