Hej.
Jag har i dagsläget Brosch blå serie där impact och feinsåg har kastat in handduken, två batterier börjar bli slitna och ett batteri är dött.
Det blir ganska mycket pengar för att fortsätta på den blå serien och dessutom tycker jag att Bosch är definitivt inte som förr. Därför har jag börjat kikat på andra alternativ.
Vad är era erfarenheter av exempelvis hikoki, Makita samt övriga märken?
Jag vet att FestTool is the shit men det känns dyrt för några hundra timmars användande per år. Därfö vänder jag mig till er. Tips och ideer?
Jag har i dagsläget Brosch blå serie där impact och feinsåg har kastat in handduken, två batterier börjar bli slitna och ett batteri är dött.
Det blir ganska mycket pengar för att fortsätta på den blå serien och dessutom tycker jag att Bosch är definitivt inte som förr. Därför har jag börjat kikat på andra alternativ.
Vad är era erfarenheter av exempelvis hikoki, Makita samt övriga märken?
Jag vet att FestTool is the shit men det känns dyrt för några hundra timmars användande per år. Därfö vänder jag mig till er. Tips och ideer?
Du kommer få lika många svar som det finns maskiner, erfarenheter och entusiaster.
Haft Hitachi/Hikoki i 13 på jobbet, 7 maskiner 9 batterier 5 laddare, inget har gjort mig besviken, har t.o.m 2 batterier som är från 2014 och som funkar utmärkt fortfarande !! Men jag har ju inte köpt de billigare modellerna, utan de som är för yrkesmässigt bruk.
Vi köpte lite billigare maskiner till en nyanställd, de höll inte samma klass, funkar säkert för hemmabruk, men inte yrkesmässigt i svåra miljöer.
Vi jobbar i kyl och frysrum, maskinerna dryper dagligen av kondensvatten efter kommit ut i värmen.
Privat har jag Makita, men de är över 15 år gamla och tillverkade i Japan, maskiner i sån kvalite finns inte längre, så jag kan inte säga att nya Makita är lika bra.
Edit: Jo det finns en negativ sak med Hikoki. Fläkten i laddarna låter illa, nästan så man tror att de är trasiga, men de låter helt enkelt så, ny som gammal.
Haft Hitachi/Hikoki i 13 på jobbet, 7 maskiner 9 batterier 5 laddare, inget har gjort mig besviken, har t.o.m 2 batterier som är från 2014 och som funkar utmärkt fortfarande !! Men jag har ju inte köpt de billigare modellerna, utan de som är för yrkesmässigt bruk.
Vi köpte lite billigare maskiner till en nyanställd, de höll inte samma klass, funkar säkert för hemmabruk, men inte yrkesmässigt i svåra miljöer.
Vi jobbar i kyl och frysrum, maskinerna dryper dagligen av kondensvatten efter kommit ut i värmen.
Privat har jag Makita, men de är över 15 år gamla och tillverkade i Japan, maskiner i sån kvalite finns inte längre, så jag kan inte säga att nya Makita är lika bra.
Edit: Jo det finns en negativ sak med Hikoki. Fläkten i laddarna låter illa, nästan så man tror att de är trasiga, men de låter helt enkelt så, ny som gammal.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har bara använt deras skruvdragare. Det var ett tag sen men den kändes mer klumpig än Bosch's motsvarighetJ Jonathan Sjöberg skrev:Jag har använt de flesta märken och det finns ett märke som har fungerat orimligt bra efter många år av hårt slit och tappande från höga höjder etc, och det är Dewalt. Det enda negativa är att ett i princip nytt batteri vägrade ladda efter ett par veckor, men utöver det har alla maskiner fungerat felfritt och i mitt tycke även ganska prisvärt. Stor rekommendation!
Ok. Har aldrig kört med Hikoki. Köper bara maskiner för yrkesmässigt bruk.Isakare skrev:
Du kommer få lika många svar som det finns maskiner, erfarenheter och entusiaster.
Kommer in i tråden med en fråga för satt precis och kollade på Dewalt paket. Som nybliven husägare
har jag nu stött på några tillfällen där min gamla 10.8 v skruvdragare inte orkar med jobbet. Hittade detta paketet och tyckte det såg ut som ett bra pris? Eller vad säger ni som är lite mer kunniga?
Länk till paketet
Är det något man missar?
har jag nu stött på några tillfällen där min gamla 10.8 v skruvdragare inte orkar med jobbet. Hittade detta paketet och tyckte det såg ut som ett bra pris? Eller vad säger ni som är lite mer kunniga?
Länk till paketet
Är det något man missar?
Det är ju bara det att jag tycker att Bosch håller sämre numera. Växelhus som gick sönder i slagskruvdragare efter kanske 50h. Feinsågen från Bosch gick varm och slutade och fungera. Det låter inte som direkt kvalite. Hände aldrig förr med Bosch professionals. Verktygen höll tio år utan problem. Detta kanske är ett problem som är generellt. Har ju inte använt särskilt mycket andra märken så jag har ingen koll.F fribygg skrev:
Antingen bestämmer du dej för kvalitet och köper en riktig Fein, eller så fortsätter du med dina Boschbatterier och köper det bästa ur deras blå serieSilver78 skrev:
Det är ju bara det att jag tycker att Bosch håller sämre numera. Växelhus som gick sönder i slagskruvdragare efter kanske 50h. Feinsågen från Bosch gick varm och slutade och fungera. Det låter inte som direkt kvalite. Hände aldrig förr med Bosch professionals. Verktygen höll tio år utan problem. Detta kanske är ett problem som är generellt. Har ju inte använt särskilt mycket andra märken så jag har ingen koll.
Då tycker jag du ska åka och känna på den här.Silver78 skrev:
Snart 7 år gammal och skruvat miljontals skruvar i alla tänkbara storlekar, den har väldigt bra finkänsla, en av de bästa i test. Jag skruvar allt med min, från 3 mm plintskruvar i elektronik till rostfria M10.
Smidig och fin balans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är hikoki som de bytte namn till lika bra?Isakare skrev:
Väldigt generellt kan man säga att amerikanarna(dewalt och milwaukee) har mycket råstyrka och lite sämre ergonomi medan japanerna har bättre ergonomi men mindre råstyrka.
Kör Makita hemma och milwaukee på jobbet och det märks skillnad.
Kör Makita hemma och milwaukee på jobbet och det märks skillnad.