7 527 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Hur gör man med lån vid takbyte
Jadå, sket sig för mig dock efter 40 år. Bytte till råspont och papp vid bytet.blackarrow skrev:
Det finns hus med väv som undertak där snön yr in på vinden redan som nybyggt.
Jag har plywood och betongpannor. Ser fint ut och håller många år till. Det gäller bara att pannorna är hela och ligger bra, samt bra plåtarbete. Ja, och hålla mossan borta och rensa bort eventuella löv under pannorna som kan få vatten och att stå kvar och förstöra plywooden.
Ett bra och tätt tak för ett hus är lika viktigt som att hålla sig själv torr om fötterna. 😀
Masonit är inte speciellt vattentålig om den inte är oljehärdad vilket den sällan är på undertak efter vad jag har uppfattat.G Ganescha skrev:
Jag var otroligt skeptisk till plywood med den ser fin ut.
Trä tål vatten bra dock måste träet få chansen att torka upp, vilket det inte gör om det finns löv som fastnat mellan läkten och plywooden.
Små felkostruktioner eller byggslarv får konsekvenser efter 40 år.
Har tagit två offerter. En på takbyte som behåller den fina plywooden, lägger på en väder och åldersbeständiga duk och antirötbehandlad onödigt kraftig läkt enligt nån finsk metod. Blev väl lite överraskad av priset på över 300’, men lägg plåt då sade ”säljaren”. Eh… nej tack.
Andra offerten var på takmålning.
Behållningen är två detaljerade takbesikningar.
En besiktningsgubbe som anmärker på fläckar på undertakets insida, men inte bemödar sig att gå upp på taket och lyfta på pannorna tycker jag är oseriös mot både säljare och köpare. Köpare vill ju veta takets skick och renoveringsbehov Inte bara att taket är 40 år. Det förstår dom flesta ändå om taket inte är bytt och huset är 40 år gammalt.
Hur många vill gå igenom en budgivning och sen göra en fördjupad undersökning?
Det tjatas ofta om vikten av egen besiktning, men om den inte heller innehåller en djupare undersökning ens av kända tveksamheter, vad är den då värd?
Jag brukar ha en min-max budget klar innan jag bestämmer mig för att lägga bud.
Om du på ett enkelt vis vill köpa dig rätt många år så kan du sikta på att impregnera/måla pannorna.
Antingen med en firma som gör jobbet med garanti eller själv.
Då sätter du stopp för grustaget i hängrännorna och kan avvakta tills dess att ekonomin är bättre med att göra ett byte.
Antingen med en firma som gör jobbet med garanti eller själv.
Då sätter du stopp för grustaget i hängrännorna och kan avvakta tills dess att ekonomin är bättre med att göra ett byte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man bäst där golvvärmeslangen ska böjas upp vid vägg?
Värme allmänt -
PEX i lättbetongvägg, hur göra vid blandarfäste?
Badrum -
Får jag göra avdrag för altan samt ändring i planlösning källare vid husförsäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Små mellanrum i golvet vid dörröppningarna, hur gör man?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad lyssnar du på just nu?? Bara ljud/video-länkar, inga ord. Använd PM om ni har frågor.
Övrigt Off Topic