7 534 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Hur gör man med lån vid takbyte
Fairlane skrev:
Nja,
Banken kan godkänna en omvärdering innan och utöka lånet tidigare. Det går dock inte att omvärdera innan 5 år för att ändra amortering.
Sen är det som sagt inte säkert att banken godkänner det, men det är ingen strikt 5-årsr
Du har helt rätt. Marknadsvärde har ingen gräns.Fairlane skrev:
Vi har utökat vårt bolån två gånger i och med renoveringar. Dels takbyte och nu senast en badrumsrenovering. Första gången löste vi allt med banken på telefon och nu senast ansökte jag bara i internetbanken. Båda gångerna har vi tagit nya pantbrev så det kanske inte är riktigt samma sak om man vill låna upp på befintliga pantbrev. Men det har inte varit några problem och jag har inte behövt göra någon speciell nyvärdering av huset mer än att jag muntlig sagt till banken vad jag ska göra för renoveringar. I internetbanken tror jag till och med jag fick skriva själv vad huset värderas till. Det stod att de skulle kontakta mig om det var några konstigheter men det gjorde de inte. Men du måste ju förstås räkna på om ni klarar av ökningen i amortering och ränta innan ni lånar, men det antar jag är en självklarhet.
Man kan även omvärdera huset när det gått några år för att få ner belåningsgraden och därmed också räntan. Har vi gjort med jämna mellanrum och fått ner belåningsgraden rejält.
Det var i samband med en sådan som vi diskuterade värdeökningar med mäklaren, hade ett antal projekt på gång som vi inte riktigt kunde bestämma oss för vilken ordning. Valde då projekten som gav mest värdeökning enligt mäklaren och fick ner belåningsgraden. Även om man inte behöver låna mer så kan det vara lönsamt! (man får jämföra mäklarens kostnad mot besparingarna förstås)
Det var i samband med en sådan som vi diskuterade värdeökningar med mäklaren, hade ett antal projekt på gång som vi inte riktigt kunde bestämma oss för vilken ordning. Valde då projekten som gav mest värdeökning enligt mäklaren och fick ner belåningsgraden. Även om man inte behöver låna mer så kan det vara lönsamt! (man får jämföra mäklarens kostnad mot besparingarna förstås)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Takbyte är väl kanske i sig inte värdehöjande utan ett dåligt tak drar ner värdet. I praktiken blir det ändå värdehöjande att byta ett dåligt tak mot ett nytt.
Sen är det som sagt en massa andra faktorer som spelar roll, inte minst läget. I en avfolkningsbygd kan man nog nästan aldrig räkna med att värdet stiger i samband med renoveringar.
Sen är det som sagt en massa andra faktorer som spelar roll, inte minst läget. I en avfolkningsbygd kan man nog nästan aldrig räkna med att värdet stiger i samband med renoveringar.
Bortsett från Jockes eminenta råd, är mitt att byta taket själv. Få renoveringsobjekt är så lönsamma och enkla som just takbyte. Få hjälp av åtminstone en, till vissa moment och skulle det behövas fler ställer du några backar öl på skorsten så skall du se att taket snart fylls av arbetsvilliga och törstiga gubbar. Lustigt nog i jämnställdhetens Mekka, lyser gummorna med sin frånvaro när det vankas kroppsarbete och Pilsner. Var är JÄMO när man/han/hon/den/det behöver han som mest?
Det mesta av takarbeten går utmärkt att göra själv. När jag bytte tak gick materialet på mindre än 200kr kvadraten.
Själv är bäste dräng.
Intet
Det mesta av takarbeten går utmärkt att göra själv. När jag bytte tak gick materialet på mindre än 200kr kvadraten.
Själv är bäste dräng.
Intet
Det låter som takbytet får vänta medan du betalar av på din maxbelåning.R Roobiiiiin skrev:
Behöver taket bytas?
Eller skulle det bara vara snyggt med ett nytt tak?
Överlåtelsebesikningar/försäkringbesiktningar kan vara rätt dåliga, rent av kassa i bedömning av takets skick. Det är väl någon slags juridisk besiktning. De skriver i princip "taket är gammalt".
Jag frågade en besikningsgubbe om han ville låna min stege, men han svarade att han såg bra från marken. Jo, han såg att huvar var "matta i lacken", men inte de spruckna takpannorna. Anmärkte på avvikande konstruktion som inte har någon påverkan på hållbarhet och missade byggfel som påverkar livslängden och behöver åtgärdas.
Varudeklarerat tror jag det kallas. Pfft...
Tack för alla svar.
Taket ska bytas för det är för dåligt, inte pga utseende. Legat sen 74 och pannorna smulas sönder.
Har pratat med mäklare som säger att som marknaden är just nu höjs inte det ett takbyte kostar värdet.
Kommer troligtvis byta ändå.
Taket ska bytas för det är för dåligt, inte pga utseende. Legat sen 74 och pannorna smulas sönder.
Har pratat med mäklare som säger att som marknaden är just nu höjs inte det ett takbyte kostar värdet.
Kommer troligtvis byta ändå.
Att betongpannor smulas sönder är inte en stor grej. Inte förrän de helt går sönder. De kan alltså fylla hängrännorna i många år med sand innan de är helt slut.
Själv lappade och lagade jag mitt tak i 25 år innan jag byggde ut och i samband med det, bytte tak. Så vanligtvis går det att med små enkla medel hålla liv i ett tak under lång tid.
Själv lappade och lagade jag mitt tak i 25 år innan jag byggde ut och i samband med det, bytte tak. Så vanligtvis går det att med små enkla medel hålla liv i ett tak under lång tid.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Mitt tak, med betongpannor, var från -76. Blev lite sand i rännorna. Pannorna var nog helt ok, men pappen var helt slut. Kom en regnskur under rivning och det rann rakt igenom tyvärr. Ingen fara, men papp åldras inte med värdighet. Nu blir det ny papp och pannor, och lite snyggare plåtarbete.R Roobiiiiin skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Då är det dags att börja jaga betongpannor! Skit i att låna pengar och leja bort det, det verkar inte vara en framkomlig väg. Pannor går att hitta billigt på säljsajterna eller auktionssajterna. Välj ett vanligt fabrikat och modell (*host* nåt från Benders *host*), så kan du köpa en pall här och en pall där.R Roobiiiiin skrev:
Vi gjorde takbyte själva förra året, total kostnad cirka 30 000, och då inräknat plåtslagaren som gjorde nya skorstensbeslag och huv.
Att pannorna är lite grusiga spelar ingen större roll. Seriösa husägare sparar några pannor så man har att byta med i fall några spricker och går sönder.
Men oftas är det pappen som går först vilket kan göra att det regnar in vid värsta höststormarna eller snösmältningen, men inte övriga året.
Så hade det inte varit för åldrande papp hade målning av gamla pannor varit vanligare.
Modernare hus kan ha andra system än tjärpapp som inte åldras på samma sätt. Då kan målning vara ett vettigt alternativ.
Men oftas är det pappen som går först vilket kan göra att det regnar in vid värsta höststormarna eller snösmältningen, men inte övriga året.
Så hade det inte varit för åldrande papp hade målning av gamla pannor varit vanligare.
Modernare hus kan ha andra system än tjärpapp som inte åldras på samma sätt. Då kan målning vara ett vettigt alternativ.
Inte ens säkert att han har papp öht. Och då är det inte mycket att göra. Hade själv masonit, läckte igenom. Visst man kan byta någon enstaka skiva lite här och där, lappa och laga och lägga tillbaka de gamla pannorna. Finns roligare saker att göra dock.blackarrow skrev:
Att pannorna är lite grusiga spelar ingen större roll. Seriösa husägare sparar några pannor så man har att byta med i fall några spricker och går sönder.
Det finns hus med väv som undertak där snön yr in på vinden redan som nybyggt.G Ganescha skrev:
Jag har plywood och betongpannor. Ser fint ut och håller många år till. Det gäller bara att pannorna är hela och ligger bra, samt bra plåtarbete. Ja, och hålla mossan borta och rensa bort eventuella löv under pannorna som kan få vatten och att stå kvar och förstöra plywooden.
Ett bra och tätt tak för ett hus är lika viktigt som att hålla sig själv torr om fötterna. 😀