49 434 läst ·
188 svar
49k läst
188 svar
Hur gör man konstruktionsritningar?
Jag tycker mig se att många unga helt saknar praktiska intressen. De läser allt möjligt på nätet , bygger hus och hela städer i sims och liknande. Alla mina 4 barn har blivit så. Men jag märker också att det ibland blir svårt att lösa praktiska problem då ingenting reagerar som i datorn. Byggklossarna fastnar inte om man valt fel men när man valt rätt sugs de fast i rätt position även om man släpper dem lite slarvigt..... så funkar sällan verkligheten.
Tittar jag på en takstol så ser jag massor av info i den. Det är för det första självklart att snölasten kommer uppifrån, pressar ner taket och försöker tvinga isär väggarna. Därför ser en takstol ut som den gör.
Har man taklast i Sims? Vindlast?
Jag tror starkt att man behöver praktiska erfarenheter för att förstå det teoretiska.
Sen tror jag det kvittar vad man gör då erfarenheter i ett ämne ofta kan överföras till andra ämnen. De praktiska färdigheterna ligger dolt i hjärnan och hjälper till när man ska konstruera något. Man får en känsla i kroppen som leder de teoretiska tankarna på rätt spår. Man får förmågan att se hur ritade bilder på maskindelar skulle bete sig i verkliga livet.
Åhh vad svamligt... men nått kanske det ligger i det.
Tittar jag på en takstol så ser jag massor av info i den. Det är för det första självklart att snölasten kommer uppifrån, pressar ner taket och försöker tvinga isär väggarna. Därför ser en takstol ut som den gör.
Har man taklast i Sims? Vindlast?
Jag tror starkt att man behöver praktiska erfarenheter för att förstå det teoretiska.
Sen tror jag det kvittar vad man gör då erfarenheter i ett ämne ofta kan överföras till andra ämnen. De praktiska färdigheterna ligger dolt i hjärnan och hjälper till när man ska konstruera något. Man får en känsla i kroppen som leder de teoretiska tankarna på rätt spår. Man får förmågan att se hur ritade bilder på maskindelar skulle bete sig i verkliga livet.
Åhh vad svamligt... men nått kanske det ligger i det.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ja, mekano är nog bättre än lego.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Nu jobbar jag i ett annat skrå och är relativt färsk mot för många andra i tråden, då jag tog min examen -14.
Själv började jag sommarjobba som konstruktör redan efter första året på gymnasiet vilket jag tror var väldigt nyttigt för mig, även om jag redan hade en hel del praktisk kunskap genom att följt min far när han skruvat sedan jag var liten. Så jag har alltid skruvat isär och ihop saker
Så att vara intresserad, nyfiken och hungrig på att lära sig saker är viktigt! Man ska nog vara lite orädd också.
Sen är det viktigt att prova sig fram, vissa frågar först innan de har försökt själva, istället för att börja själv och sedan be om synpunkter eller diskutera lösningar. Min känsla är att det handlar om lathet eller ointresse.
Jag har själv fått frågan vad en centrummarkering på en ritning är för något, då av en som bör ha läst ritteknik(maskin), vilket kändes något oroande.
För att lära dig kanske du kan planera ett framtida hus? Hos fiskarhedenvillan finns det instruktioner hur deras hus ska byggas som kanske kan inspirera, annars har ju som nämt tidigare nästan alltid leverantörer info, även svenskt trä har ju principlösningar.
Allt handlar ju om fysik egentligen, så även bygg
Själv började jag sommarjobba som konstruktör redan efter första året på gymnasiet vilket jag tror var väldigt nyttigt för mig, även om jag redan hade en hel del praktisk kunskap genom att följt min far när han skruvat sedan jag var liten. Så jag har alltid skruvat isär och ihop saker
Så att vara intresserad, nyfiken och hungrig på att lära sig saker är viktigt! Man ska nog vara lite orädd också.
Sen är det viktigt att prova sig fram, vissa frågar först innan de har försökt själva, istället för att börja själv och sedan be om synpunkter eller diskutera lösningar. Min känsla är att det handlar om lathet eller ointresse.
Jag har själv fått frågan vad en centrummarkering på en ritning är för något, då av en som bör ha läst ritteknik(maskin), vilket kändes något oroande.
För att lära dig kanske du kan planera ett framtida hus? Hos fiskarhedenvillan finns det instruktioner hur deras hus ska byggas som kanske kan inspirera, annars har ju som nämt tidigare nästan alltid leverantörer info, även svenskt trä har ju principlösningar.
Allt handlar ju om fysik egentligen, så även bygg
Inte för jag kommer ihåg så mycket av det teoretiska från min utbildning på 4-årig teknisk, husbyggnad.
Men det var i alla fall betydligt mer koppling mellan praktiskt användande och teoretiska beräkningar.
Där fick vi både snickra formar, gjuta och mura. Göra takstolar mm.
Samt även beräkna hållfasthet i fackverk med Cremonas kraftplan mm.
Rita och få en förståelse för varför konstruktionerna var som dom var.
Tyvärr en saligen insomnad ingenjörsutbildning. Men betydligt mer anpassad för det verkliga arbetslivet.
Men det var i alla fall betydligt mer koppling mellan praktiskt användande och teoretiska beräkningar.
Där fick vi både snickra formar, gjuta och mura. Göra takstolar mm.
Samt även beräkna hållfasthet i fackverk med Cremonas kraftplan mm.
Rita och få en förståelse för varför konstruktionerna var som dom var.
Tyvärr en saligen insomnad ingenjörsutbildning. Men betydligt mer anpassad för det verkliga arbetslivet.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag kommer nog ihåg det mesta av teorierna också för det bygger ju mina kunskaper på.
Jag hamnade på anläggssidan istället, så husbyggande blev det inte mycket med. Men det var bara fjärde året som man ”specialiserade” sig på hus eller vägbyggande.S seniorkonsult skrev:
Men oavsett så gav det en bra förståelse för hur och varför.
Hej!
Efter att ha gått civilingenjörsutbildningen på samma skola och numera ibland anställer folk med motsvarande examen så kanske det hjälper att branschens förväntningar (var?) att byggingenjörer skall kunna utföra en teknisk lösning på ett bra sätt, och civilingenjörerna utveckla och optimera nya lösningar. Det låter som att du kanske är inne på att ha en sådan kunskapsnivå att du också kan utveckla, och är målgrupp för att även gå de sista två inrikade åren? Indirekt har du en bra grund låter det som, du kan räkna på alla saker du nämnt var och en för sig vilket indirekt ger dig en hel vägg (rätt U-värde+rätt hållfasthet+rätt fuktsäkerhet+rätt ytmaterial+rätt utrymme för installationer etc etc) men att sätta ihop alla dessa kunskaper från respektive kurs och optimera hela byggnader minns jag som Master-nivå. Om du vill börja med ytterväggars uppbyggnad inifrån och ut brukar det vara byggnadsfysikböcker som är en bra början.
Det du efterfrågar (Varför utförandet är på ett visst sätt) finns till viss del i dessa böcker som var kurslitteratur på kurserna jag gått: "Praktisk husbyggnadsteknik" K Sandin, "Praktisk byggnadsfysik" K Sandin, "tillämpad byggnadsfysik" B-Å Pettersson, "Byggnadsfysik - så fungerar hus" C-E Hagentoft, "Introduction to building physics" C-E Hagentoft.
Efter att ha gått civilingenjörsutbildningen på samma skola och numera ibland anställer folk med motsvarande examen så kanske det hjälper att branschens förväntningar (var?) att byggingenjörer skall kunna utföra en teknisk lösning på ett bra sätt, och civilingenjörerna utveckla och optimera nya lösningar. Det låter som att du kanske är inne på att ha en sådan kunskapsnivå att du också kan utveckla, och är målgrupp för att även gå de sista två inrikade åren? Indirekt har du en bra grund låter det som, du kan räkna på alla saker du nämnt var och en för sig vilket indirekt ger dig en hel vägg (rätt U-värde+rätt hållfasthet+rätt fuktsäkerhet+rätt ytmaterial+rätt utrymme för installationer etc etc) men att sätta ihop alla dessa kunskaper från respektive kurs och optimera hela byggnader minns jag som Master-nivå. Om du vill börja med ytterväggars uppbyggnad inifrån och ut brukar det vara byggnadsfysikböcker som är en bra början.
Det du efterfrågar (Varför utförandet är på ett visst sätt) finns till viss del i dessa böcker som var kurslitteratur på kurserna jag gått: "Praktisk husbyggnadsteknik" K Sandin, "Praktisk byggnadsfysik" K Sandin, "tillämpad byggnadsfysik" B-Å Pettersson, "Byggnadsfysik - så fungerar hus" C-E Hagentoft, "Introduction to building physics" C-E Hagentoft.
Ja, vi har läst om fuktflöde, bärighet/hållfasthet, om armerig osv. Så dummar är vi inte. Men vi täckte bara grunderna på ett väldigt teoretiskt sätt. Att lära sig rita är det iallafall det lättaste att lära sig på utbildningen jämfört med allt annat. Men när vi gjorde det, så lärde vi oss bara att rita. Alltså självaste rittekniken men inte teorin bakom det. Ingen förklarade varför man ritar som man gör och vi hade ingen litteratur eller något om det. Vi lärde oss bara rittekniken. Alltså inte fysiken bakom ritningen. Det är just det som intresserar migS seniorkonsult skrev:Jag trodde att dagens utbildning var som förr, dvs när man ritar ngt så vet man vad man ritar. Trodde det var det man lärde sig. Fuktproblem, isoleringens syfte, bärighet/hållfasthet har du väl läst? Takbeläggning/pannor/plåt skyddar mot vatten/fuktproblem tillsammans med papp, Armering i betong för drag-tryck och böjning mm, isolering mot värme/kyla, folie invändigt mot fukt i isolering. Rita lär msn sig inte på ett par dar, man måste ju först veta vad man ritar in och varför. Detta lär man sig i skolan eller läser in funktionen. Dränering samlar upp ytvattnet och förhindrar att Fukt stannar kvar mot grundmuren. Allt sånt med funktioner finns massor av litteratur om samt i materialbeskrivningar. Gå på byggen!
Bygghandlingar 90 visar ju i detalj olika lösningar. Annars är vi ju tillbaka på skolbänken där man lär sig varför olika saker monteras t ex på grundmur eller vägg.
Var hittar man denna litteratur som du pratar om?
Jag håller med dig! Praktisk erfarenhet är oslagbart! Men alla byggingenjörer idag verkar ju inte ha några problem i arbetslivet trotts att de inte har någon praktiskt erfarenhet. Så det verkar ju inte vara något större problem egentligen. Jag tycker annars att det hade hjälpt ganska mycket om man fick typ 2 veckors praktik på ett bygge under utbildningen.B Bjober skrev:Jag tycker mig se att många unga helt saknar praktiska intressen. De läser allt möjligt på nätet , bygger hus och hela städer i sims och liknande. Alla mina 4 barn har blivit så. Men jag märker också att det ibland blir svårt att lösa praktiska problem då ingenting reagerar som i datorn. Byggklossarna fastnar inte om man valt fel men när man valt rätt sugs de fast i rätt position även om man släpper dem lite slarvigt..... så funkar sällan verkligheten.
Tittar jag på en takstol så ser jag massor av info i den. Det är för det första självklart att snölasten kommer uppifrån, pressar ner taket och försöker tvinga isär väggarna. Därför ser en takstol ut som den gör.
Har man taklast i Sims? Vindlast?
Jag tror starkt att man behöver praktiska erfarenheter för att förstå det teoretiska.
Sen tror jag det kvittar vad man gör då erfarenheter i ett ämne ofta kan överföras till andra ämnen. De praktiska färdigheterna ligger dolt i hjärnan och hjälper till när man ska konstruera något. Man får en känsla i kroppen som leder de teoretiska tankarna på rätt spår. Man får förmågan att se hur ritade bilder på maskindelar skulle bete sig i verkliga livet.
Åhh vad svamligt... men nått kanske det ligger i det.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Ja, nu blev det svårt. Att gå som praktikant på bygge gör ju så man ser hur det byggs men det finns väl knappast någon på plats som förklarar varför. Det behövs alltså en bok om ”Hur bygger man ett hus” kompletterat med de fysiska egenskaperna.
Praktisera hos arkitektbyrå ger nog mer i början.
Praktisera hos arkitektbyrå ger nog mer i början.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Henrik Lindberg skrev:
Att redovisa på ritning lär man sig till stor del i yrket. Genom att titta på ritningar från tidigare projekt som företaget utfört och få feedback från mer rutinerade kollegor.
Boken du hänvisar till ser vettig ut vid första anblicken. TS kan ju låna den på biblan!
Finns en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som är väldigt läsvärd.
Har.även kommit en ny bok om redovisning av detaljer som verkar bra.
[länk]
Det kan nog vara så som du säger! Att det är på Master-nivåM Mhange skrev:Hej!
Efter att ha gått civilingenjörsutbildningen på samma skola och numera ibland anställer folk med motsvarande examen så kanske det hjälper att branschens förväntningar (var?) att byggingenjörer skall kunna utföra en teknisk lösning på ett bra sätt, och civilingenjörerna utveckla och optimera nya lösningar. Det låter som att du kanske är inne på att ha en sådan kunskapsnivå att du också kan utveckla, och är målgrupp för att även gå de sista två inrikade åren? Indirekt har du en bra grund låter det som, du kan räkna på alla saker du nämnt var och en för sig vilket indirekt ger dig en hel vägg (rätt U-värde+rätt hållfasthet+rätt fuktsäkerhet+rätt ytmaterial+rätt utrymme för installationer etc etc) men att sätta ihop alla dessa kunskaper från respektive kurs och optimera hela byggnader minns jag som Master-nivå. Om du vill börja med ytterväggars uppbyggnad inifrån och ut brukar det vara byggnadsfysikböcker som är en bra början.
Det du efterfrågar (Varför utförandet är på ett visst sätt) finns till viss del i dessa böcker som var kurslitteratur på kurserna jag gått: "Praktisk husbyggnadsteknik" K Sandin, "Praktisk byggnadsfysik" K Sandin, "tillämpad byggnadsfysik" B-Å Pettersson, "Byggnadsfysik - så fungerar hus" C-E Hagentoft, "Introduction to building physics" C-E Hagentoft.
Jag söker ju jobb nu. Inte praktik. Jag ska ju kanske redan börja jobba om 3 veckor som konstruktör. Jag tänkte om det fanns något sätt jag kan utbilda mig själv på tills dess.S seniorkonsult skrev: