B
T tgr_se skrev:
Han du inte ringa in fem punkter på ritningen som du inte förstår och ge dessa nummer så kanske vi kan klura ut något svar tillsammans i tråden.
Absolut! Eftersom jag inte förstår något alls av hela ritningen så är det svårt för mig att välja ut 5 punkter som jag tror kommer hjälpa mig mest. Tycker du att jag ska skapa en helt ny tråd där jag frågar eller ska jag göra det här? :)

Kolla igenom monteringsanvisningar på olika tillverkares hemsidor. Isover har bra beskrivningar av olika typkonstruktioner med en del förklaringar. Men även andra tillverkare som Planja, LK, etc har bra anvisningar och nedladdningsbara broschyrer som man kan dra en hel del slutsatser ifrån om man förstår den bakomliggande fysiken.
Olika branchorgan har skrifter med generella regler, typ Säker vatten, som kan hjälpa till att förstå varför man alltid gör på ett visst sätt.

B
joakim_j joakim_j skrev:
Den viktigaste frågan att ställa som ingenjör är "varför?" istället för byggarens enklare "vad?". Tex på ritningen ovan: den som bygger kanske undrar "vad är ångspärr?", svaret blir "en plastfolie". Därmed kan man låta sig nöja, men ingenjören vill mer: varför har man ångspärr? Kan man göra på något annat sätt? (Just debatten om ångspärr har det skrivits spaltkilometer om här på forumet)

Och som sagt tänka igenom själv, inte låta sig nöjas med någons svar, oavsett hur tvärsäkert det är. Bara för att "alla" gör något behöver det inte vara rätt. I synnerhet inom bygg.
Exakt! Äntligen någon som förstår mig! Jag är jätteintresserad av VARFÖR det är byggt som det är. Varför har man ångspärrr? Varför har man en luftspalt? Kan man göra det på något annat sätt? Varför har man isolering just där? Min hjärna bombar sig själv med dessa frågor när jag ser en sådan ritning. Hur tycker du att jag kan lära mig det själv på bästa sätt? Är det genom att ta en exempelritning och börja klura ut vad varje specifik del har för syfte och fråga här på forumet om jag fastnar? Det känns som att jag i sådana fall kommer behöva spamma med frågor eftersom jag inte hittar så mycket teoretisk info om det någonstans :sweat:

Det låter som en bra början. Sen ska man även komma ihåg att många standardlösningar är just standard. Visst kan man räkna på luftrörelser, ångtryck och daggpunker för att avgöra om det verkligen behövs ångspärr eller luftspalt just på den aktuella kvadratmetern vägg, men genom att bygga på samma sätt hela tiden slipper den avlönade hantverkaren klia sig i huvudet och försöka förstå detaljerna på betald arbetstid.

B
R Robert-san01 skrev:
Jag är elingenjör. Allt som har med bygg har jag lärt mig själv så mycket kan man lära sig själv utan att gå i skola. Jag tittade på ritningar, lärde mig standarder och tittade på guider för att bygga i trä, betong osv.

Är ingen expert på bygg, men jag har fått en bra uppfattning om hur man bygger och kan förstå hur konstruktioner är uppbyggda.
Grymt! Man kan absolut lära sig extremt mycket själv utan att behöva gå i skolan men även där finns gränser.
Har du tips på hur jag kan lära mig själv? Några specifika guider hjälpte dig att förstå? :) Jag vill inte bara lära mig hur man bygger. Jag vill förstå VARFÖR man bygger som man bygger. De flesta guider mm visar bara "såhär ska man göra" men det står inget om varför. Det är min uppgift som ingenjör att förstå varför.

B
R Robert-san01 skrev:
Bra ritning! Det tråkiga svaret är att om man kan lite om hur man bygger ett hus så kan man läsa den ritningen. Den visar och förklarar exakt hur väggar mm skall vara uppbyggda.
Hur lär man sig sådant då? Är praktisk erfarenhet av husbyggande det enda sättet att få kunskap om detta? Jag tycker att det är jätteintressant och vill lära mig. Även om det bara är lite.

B
useless useless skrev:
Det finns massor att läsa på nätet runt t ex fuktproblematik i olika konstruktioner. Annars är, som sagt var, Träguiden och Bygg-AMA guldgruvor när det gäller detaljlösningar. Men som vanligt gäller det att granska en lösning och försöka förstå varför man t ex har en luftspalt på ett visst sälle eller varför man ska spika brädorna på ett visst sätt så dom inte spricker.

Det är bara att titta på så mycket ritningar som möjligt och försöka hitta de röda trådarna.
Problemet med dessa guider och AMA bland annat är att de bara säger "såhär ska du göra" men förklarar inte varför. Jag som ingenjör är intresserad av VARFÖR det ska byggas på det sättet. Hur kan jag få den kunskapen? Ska jag försöka hitta en exempelritning (som jag skickade tidigare exempelvis) och börja klura ut vad varje specifik del har för syfte och fråga här på forumet om jag fastnar? Det känns som att jag då kommer få spammar forumet med frågor eftersom jag har hittills inte hittat någon guide, bok eller annan källa där det förklaras mer ingående om varför det är byggt som det är. Allt jag hittar säger bara hur det ska byggas men förklarar inte varför. Eller så kanske jag letar på helt fel ställe. Droppa gärna tips på ställen där jag kan hitta mer teoretiska förklaringar :)

B byggingenjören97 skrev:
Exakt! Äntligen någon som förstår mig! Jag är jätteintresserad av VARFÖR det är byggt som det är. Varför har man ångspärrr? Varför har man en luftspalt? Kan man göra det på något annat sätt? Varför har man isolering just där? Min hjärna bombar sig själv med dessa frågor när jag ser en sådan ritning. Hur tycker du att jag kan lära mig det själv på bästa sätt? Är det genom att ta en exempelritning och börja klura ut vad varje specifik del har för syfte och fråga här på forumet om jag fastnar? Det känns som att jag i sådana fall kommer behöva spamma med frågor eftersom jag inte hittar så mycket teoretisk info om det någonstans :sweat:
Ja, att fråga här brukar ge många bra svar. Dock får man kanske lära sig att sålla lite bland svaren eftersom det trots allt är ett publikt forum. Men jag skulle börja med att googla helt enkelt. Utgå ifrån "standardkonstruktionen" och ta reda på vad varje del är där för, tex luftspalt, vindskydd ångspärr. Sedan kan man börja fundera över de olika sätten att uppnå den effekten, eller om det ens är nödvändigt.

"Mitt" sätt att angripa det är att först försöka förstå den bakomliggande fysiken, tex kapillärkraft, daggpunkt osv. Men precis som med allt annat gäller det att inte grotta ner sig för mycket och leta efter det ultimata svaret, utan förstå grunddragen. Sedan förstå vilken effekt byggnadselementet har på den fysikaliska processen (tex ångsprr/daggpunkt, isolering/konvektion). Sedan kan man kolla typkonstruktioner från olika hustillverkare eller svneskt trä eller materielttillverkare.

Sedan börjar det "riktiga ingenjörsarbetet", dvs fundera på "kan man göra det här på ett bättre/enklare/effektivare sätt". Sådana idéer kan man lämpligen bolla här på forumet. Och naturligtvis kolla på alternativa lösningar som redan finns.

Men, jag vill också slå ett slag för sunt bondförnuft som man bara kan få av praktisk erfarenhet. Annars leder det lätt till grotesk överdimensionering eller att man grottar ner sig i sådant som egentligen inte spelar så stor roll. Så praktisk erfarenhet klarar man sig inte utan, om man vill våga sig på något bortom rena standardkonstruktioner.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
B
B Bjober skrev:
För att dra en liknelse:
Jag tror du är en blivande musiker som försöker bli rockmusiker genom att läsa och skriva noter. Det är nog fel väg att gå.
Man börjar med att lyssna på musik , pilla på en gitarr och härma , försöka få till samma sound. Sen långt långt senare skriver man noter till det man skapat.
Jag tror att konstruktören måste se färdiga konstruktioner. Jämföra olika konstruktioner.
Prova sig fram, göra modeller. Läsa på om den typen av apparat du ska konstruera, hur ska den användas, vad ska den tåla, vad brukar man använda för material, kan man slimma designen mm mm. Rita mängder med kluddiga skisser.
Ha helhetsbilden först innan man går in i ritningens detaljer. Det gäller både om man läser eller skriver konstruktionsritning.

Eller så är du konstruktionsblind!?
Absolut inget illa menat, det får du inte tro.
Men vissa är ordblinda, andra vänder på siffror trots att de är fullt intelligenta annars.
Vissa ser bara ytan på en apparat, jag är en sån som ser allt i genomskärning. Kan ofta rätt bra beskriva hur en apparat som jag aldrig sett isärskruvad ser ut innuti.
Vilken färg eller form apparaten har kan jag aldrig säga efteråt. Det är en av mina många brister.
Du har nog ganska rätt i det du säger :) Hur tycker du att jag ska börja med denna inlärning då? Är jag helt maktlös tills jag landar ett jobb där de lär ut mig eller kan jag skaffa lite kunskap på egen hand också? Hur ska jag isåfall börja tycker du?

Jag brukar ha lättast att lära mig när jag har ett behov eller specifikt problem som måste lösas. Då läser jag på och praktiserar allt efter.

Min uppväxt var med en far som var elektriker och släpade hem allt som "kunde vara bra att ha" så jag har skruvat och byggt saker sedan jag växte upp. Lite så har det fortsatt så jag bygger det mesta själv eller har konstruerat/specificerat det som skall göras. Just nu är det pool som byggs och då har det blivit många timmar att läsa på om pooler och det som hör till.

Vi är alla olika så jag kan inte säga att mitt sätt är rätt för dig. Du får känna dig för och lägg gärna lite tid på att åka till ett byggvaruhus och känn på olika material. Bara att få en känsla för material, verktyg, lim/skruv/färg osv tycker jag är en bra början.

• Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
Problemet med dessa guider och AMA bland annat är att de bara säger "såhär ska du göra" men förklarar inte varför. Jag som ingenjör är intresserad av VARFÖR det ska byggas på det sättet.
Har du verkligen kollat på t ex träguidens konstruktionsexempel? Jag tycker det finns mycket mer information där än bara ritningar som visar hur man 'ska' göra.

Räcker inte den här informationen tillsammans med dina kunskaper i fysik för att förstå varför man brukar sätta en fuktspärr och varför man sätter den där man gör?
Instruktionsblad för ISOVER Plastfolie med text och bild av folieinstallation på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/arbetsanvisning_plastfolie.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 2 till
  • Laddar…
B
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, att fråga här brukar ge många bra svar. Dock får man kanske lära sig att sålla lite bland svaren eftersom det trots allt är ett publikt forum. Men jag skulle börja med att googla helt enkelt. Utgå ifrån "standardkonstruktionen" och ta reda på vad varje del är där för, tex luftspalt, vindskydd ångspärr. Sedan kan man börja fundera över de olika sätten att uppnå den effekten, eller om det ens är nödvändigt.

"Mitt" sätt att angripa det är att först försöka förstå den bakomliggande fysiken, tex kapillärkraft, daggpunkt osv. Men precis som med allt annat gäller det att inte grotta ner sig för mycket och leta efter det ultimata svaret, utan förstå grunddragen. Sedan förstå vilken effekt byggnadselementet har på den fysikaliska processen (tex ångsprr/daggpunkt, isolering/konvektion). Sedan kan man kolla typkonstruktioner från olika hustillverkare eller svneskt trä eller materielttillverkare.

Sedan börjar det "riktiga ingenjörsarbetet", dvs fundera på "kan man göra det här på ett bättre/enklare/effektivare sätt". Sådana idéer kan man lämpligen bolla här på forumet. Och naturligtvis kolla på alternativa lösningar som redan finns.

Men, jag vill också slå ett slag för sunt bondförnuft som man bara kan få av praktisk erfarenhet. Annars leder det lätt till grotesk överdimensionering eller att man grottar ner sig i sådant som egentligen inte spelar så stor roll. Så praktisk erfarenhet klarar man sig inte utan, om man vill våga sig på något bortom rena standardkonstruktioner.
Okej! Tack så jättemycket för det grymma tipset! :) Kommer det några frågor på forumet i framtiden som exempelvis "varför är det isolering här?" så kan ni anta att det är jag som undrar efter att ha kliat på huvudet :crysmile:

B
useless useless skrev:
Har du verkligen kollat på t ex träguidens konstruktionsexempel? Jag tycker det finns mycket mer information där än bara ritningar som visar hur man 'ska' göra.

Räcker inte den här informationen tillsammans med dina kunskaper i fysik för att förstå varför man brukar sätta en fuktspärr och varför man sätter den där man gör?
[bild]
Jo men sådan info är ju toppen! Ska verkligen ta en titt! :) Tack!

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Det är min uppfattning också. Jag är en högskoleingenjör med stort intresse för både att rita/modellera och att räkna. Högskoleingenjörer brukar oftast kallas konstruktörer/byggingenjörer medan civilingenjörer kallas beräkningsingenjörer eller civilingenjörer. Det är så enligt min erfarenhet :) Men det är ett helt annat diskussionsämne :D

Jag har också förstått det som att alla företag har sina egna mall. Har du tips på saker jag kan plugga/lära mig på egen hand medan jag letar efter jobb istället för att bara rulla på tummarna hemma i soffan? :D Så att jag åtminstone är bekant med vissa saker när jag börjar jobba och för att imponera på chefen. Jag tycker att det är jättekul och intressant, så gillar inte att jag måste vänta på att få ett jobb för att få förståelse för det. Jag menar inte att jag vill lära mig det på samma nivå som en ingenjör med 10 års erfarenhet utan att åtminstone bli bekant med det och få någon förståelse för det. För nu kan jag bokstavligen ingenting om k-ritningar. Jag kollar på befintliga ritningar och fattar absolut ingenting av varför det är konstruerat på det sättet.
Många av de detaljer du tänker på verkar handla om byggnadens klimatskal, ingick inte den biten i bygging.-utbildningen? På Väg- och vattenbyggnad läste vi en kurs där klimatskal och värme/ventilation ingick och behandlade köldbryggor och fukttransport m.m. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket detaljer som visas i kurslitteraturen men det är i varje fall grunden till att detaljerna ser ut som de gör (för att inte få problem med fuktskador eller värmeförlust). Carl Hagentoft har jag för mig skrev boken vi använde, finns även en bok ”för allmänheten” i ämnet som heter ”Vandrande fukt, strålande värme - så fungerar hus” som kanske kan vara en bra början. Borde gå att låna på biblioteket.

Jag hade nog söka efter någon distanskurs att läsa, svårt att visa en framtida arbetsgivare att du kan något utan något intyg, tänker jag.

Känns det inte konstigt att behöva gå en kurs i klimatskal och värme/ventilation när man har läst till ingenjör i husbyggnad?
Vad lär man sig under utbildningen egentligen?

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.