B byggingenjören97 skrev:
Det är svårt för mig att svara på som är nyexaminerad med noll erfarenhet. Vi får en ganska teoretisk utbildning. Hela utbildningen är ganska opraktisk vilket jag ogillar starkt. Däremot så lär vi oss ganska mycket grundläggande teori som sagt. Allt från hur man räknar på hållfastheten och hur man armerar till hur man gör geotekniska undersökningar och hur man ritar och modellerar på datorn (CAD/BIM) mm. Detta är dessutom bara det man lär sig för inriktning mot husbyggnad bland många fler kurser. Vi lär oss mycket teori om andra saker också som exempelvis projektering, hydraulik, företagsekonomi mm. Hur användbart det är i verkligheten är omöjligt för mig att svara på. Det är garanterat användbart att ha grundläggande förståelse inom olika ämnen beroende på vad man vill jobba med. Om jag exempelvis vill jobba som konstruktör, så är det ganska viktigt att jag har grundläggande förståelse för hållfasthet, hur betong/stål/trä beter sig osv vilket vi lärde oss i skolan. Vi får ingen praktik av skolan över huvud taget. Sedan så är ju Chalmers en välkänd högskola och alla byggingenjörer som pluggade där innan mig har ju klarat sig galant i arbetslivet. Det är allt jag kan kommentera om än så länge :) Jag undrar bara hur konstruktörer har lärt sig att skapa konstruktionsritningar när det inte lärs ut i skolan. Jag antar att företagen lär ut dem.

Tack!
Jag gick också på Chalmers och ritade väldigt mycket på mitt första jobb efter skolan

-Väldigt många konsultfirmor närmast skriker efter ingenjörer som kan rita, eller vill lära sig - så jobba ett tag på någon sådan så blir du snart riktigt bra på att rita.

-Även de som läst konstruktion på gymnasiet anställs av konsultfirmorna för att rita.konstruktionsritningar och annat
-Det finns ingenjörer som granskar ritningarna innan de kommer ut till kund - och även kundernas ingenjörer granskar - så allt blir rätt.

-De flesta tröttnar på allt ritande så småningom -så det behövs alltid nya ingenjörer .....

• Gilla
SNf
  • Laddar…
B
D Destrier skrev:
Jag gick också på Chalmers och ritade väldigt mycket på mitt första jobb efter skolan

-Väldigt många konsultfirmor närmast skriker efter ingenjörer som kan rita, eller vill lära sig - så jobba ett tag på någon sådan så blir du snart riktigt bra på att rita.

-Även de som läst konstruktion på gymnasiet anställs av konsultfirmorna för att rita.konstruktionsritningar och annat
-Det finns ingenjörer som granskar ritningarna innan de kommer ut till kund - och även kundernas ingenjörer granskar - så allt blir rätt.

-De flesta tröttnar på allt ritande så småningom -så det behövs alltid nya ingenjörer .....
Arbetsmarknaden är inte så supervänlig som det framstår sig att vara. Det är många företag som skriker efter ingenjörer men samtidigt så konkurrerar du med 50 andra som söker samma tjänst. Sedan så kom corona och gjorde det ännu värre nu. De flesta företagen har nu avstannat helt med rekryteringsprocesserna och sedan så är det dubbelt så större konkurrens nu än tidigare.

Men bortom det! Hur är yrket som byggingenjörer där man ritar? Vad exakt gör man, vad har man för förväntningar som nyexaminerad, hur ser karriärstrappan ut? Har du några tips för mig som vill jobba med just det? :)

Jag söker ju jobb nu. Inte praktik. Jag ska ju kanske redan börja jobba om 3 veckor som konstruktör. Jag tänkte om det fanns något sätt jag kan utbilda mig själv på tills dess.
Har du fått ett jobb så tycker jag att du ska njuta av ledigheten fram tills dess, resten löser sig(y)

• Gilla
useless
  • Laddar…
S
J justusandersson skrev:
Intressant tråd men också lite förfärande. Redovisningsteknikens grunder (projektionslära, ritningssymboler, linjetjocklekar mm) borde du ha fått lära dig på Chalmers. Om inte så skaffa en bok om detta illa kvickt. Därutöver är det bara övning som gäller. Man måste tänka tredimensionellt och inse att en ritning bara är en horisontell eller vertikal sektion genom en 3-D modell. Dagens ungdomar som inte får lära sig rita med penna och papper (eller ritfilm) har nog en svårare inlärningskurva. Dagens datorstödda teknik är inte bara av godo. Sedan görs ju de flesta K-ritningar med A-ritningar som underlag.
Tack! Uppskattar all info och alla tips! :) Jag har också förstått det som att det är något man lär sig på arbetsplatsen. Jag ser fram emot att börja jobba och lära mig! På grund av corona så är jag arbetslös nu så jag vill ta vara på tiden och utvecklas/lära mig saker på egen hand istället för att rulla på tummarna i soffan. Iallafall så mycket som det går :) Har du tips på hur jag kan få lite förståelse för ämnesområdet på egen hand? Även om det bara är väldigt lite så är det bättre än inget. Jag uppskattar alla råd jag kan få. Tycker att detta är superintressant men jag hittar inget sätt att ta lärdom av det :(
Ritteknik och ritningsläsning är lite som ett språk för att kommunicera med andra. Ju mer man kan tala och förstå, desto mindre misstag och kvalitetsproblem. Symboler linjebredder mm är specifika för olika teknikområden.
Som andra redan sagt, så kan man lära sig praktiskt. Erfarenheten kommer efter hand. Man kan ju inte vara säker på att allt man ser på jobbet ger en bra kunskap, så jag rekommenderar att du också köper någon bra bok i ritteknik/ritningsläsning. Det är lätt an ibland fastna på/i div flashiga verktyg. Men kan man enkelt och tydligt skissa ner nåt på ett papper med mått och symboler mm, så att dina kollegor kan läsa då är du på väg! En bok kostar väl 300–500 sek antar jag.

mvh
F-79 (tror jag lärt mig det mesta ritande själv)

B
B bossespecial skrev:
Har du fått ett jobb så tycker jag att du ska njuta av ledigheten fram tills dess, resten löser sig(y)
Har inte fått något jobb än men har varit på intervju. Praktik kan man söka under utbildningen men det är ganska svårt att få. Ingen ide att söka praktik efter examen. Då behöver man ett jobb. Men annars, så gillar jag inte att bara sitta hemma och rulla på tummarna. Det här min passion :) Jag gillar att läsa och lära mig om husbyggande. Det är det jag gör under min ledighet för jag tycker om att göra det :) Vill också förhindra en hackig start om jag skulle få ett jobb samt för att kunna imponera på arbetsgivaren.

B
S SNf skrev:
Ritteknik och ritningsläsning är lite som ett språk för att kommunicera med andra. Ju mer man kan tala och förstå, desto mindre misstag och kvalitetsproblem. Symboler linjebredder mm är specifika för olika teknikområden.
Som andra redan sagt, så kan man lära sig praktiskt. Erfarenheten kommer efter hand. Man kan ju inte vara säker på att allt man ser på jobbet ger en bra kunskap, så jag rekommenderar att du också köper någon bra bok i ritteknik/ritningsläsning. Det är lätt an ibland fastna på/i div flashiga verktyg. Men kan man enkelt och tydligt skissa ner nåt på ett papper med mått och symboler mm, så att dina kollegor kan läsa då är du på väg! En bok kostar väl 300–500 sek antar jag.

mvh
F-79 (tror jag lärt mig det mesta ritande själv)
Jag syftar inte på rittekniken. Det kan jag redan. Jag syftar på byggnadsfysiken bakom ritningen. Alltså varför det är ritat som det är. I bygghandlingar 90 och annan litteratur står det bara "gör såhär". Okej, men varför ska det göras så? Det är det jag undrar :)

Jag minns att jag kände likadant som du när jag hade tagit min examen. Jag kan ibland fortfarande känna så och då är jag ändå inne på mitt tolfte år (minus lite barnafödande och mammaledighet) som konsult i byggbranschen. :) Det är ju inte alltid man som företag projekterar en hel byggnad på egen hand. En firma kan ju ansvara för stålprojekteringen, en annan för projektering av prefabelement och en tredje för den platsgjutna grunden osv. Det gör ju att man som konstruktör kan bli ganska nischad under ett projekts tid och när man sedan byter och ska in i ett nytt, ett eller ibland flera år senare, känns allt annat än det man precis jobbade med lite bleknat. Men ju längre man jobbat desto lättare skakar man liv i det igen. När man jobbat ett tag blir det också mer aktuellt med helhetslösningar i mindre projekt. Men då krävs det lite rutin. Sen tror jag inte att man någonsin blir fullärd i den här branschen, så stressa inte över din känsla av okunskap. :D Med det sagt så blir mina tips till en nybliven branschkollega följande:

Ritteknik
  • Större företag har alltid en rithandbok. Min erfarenhet är att den bygger på Bygghandlingar 90, men har fått en liten företagsanpassade kostym. Så håll BH90 nära till hands.
  • En del beställare har egna CAD-manualer som de tagit fram som du som konsult förväntas följa. Där behandlas inte så mycket själva rittekniken utan mer ritningsnumrering, exporteringsrutiner etc. Sådant får man alltså ta allt eftersom.
  • Det första du kommer få göra om du blir anställd på ett konsultföretag är med största sannolikhet en tutorial i antingen Tekla Structures eller Revit Structure. Så har du inget bättre för dig så är mitt tips att förkovra dig i detta. Som nyexaminerad kan du även tänkas få jobba med lite äldre rutinerade rävar och då är det bra att inte vara helt handfallen i AutoCad heller eftersom detta oftast är det program de hanterar bäst och gärna håller fast vid.

Byggdetaljer
  • För att förstå vad varje skikt i en vägg, ett tak etc har för nytta och hur man vet var de ska placeras så är det byggnadsfysiken du måste plugga på. Varje skikt har ett syfte. Täta, ventilera, värma, brandskydda, bära osv. Ibland har du krav från kund som ska uppfyllas, som spelar in i utformningen. U-värden exempelvis. Ibland ska något också strålningsskyddas, inbrottssäkras osv. Val av material kan också vara styrande om projektet är exempelvis Sunda Hus-anslutet. Då får man inte föreskriva vissa typer av material pga miljö och hälsa. Det mesta här kommer du lära dig efter hand som du jobbar.
  • Många produktföretag har färdiga typlösningar/typdetaljer för sin produkt. Ha för vana att alltid kolla in deras hemsida och ring gärna en av deras sakkunniga för diskussion.
  • Gränsdragningen mellan A och K kan vara lite knepig, men i ett idealiskt projekt så görs detta upp i början. Jag tror att det har skett en förändring i branschen gällande detta över tid. Förr hade A större ansvar gällande utformning av byggdetaljer. Nu tycker jag mig se att det oftast är K som ritar mest gällande det byggfysikaliska. (A ritar så mycket annat, så det kan väl vara fair. :)) Vanligast tycker jag är att K ansvarar fram till tätskiktet, inifrån räknat, och utanför det tar arkitekten vid. Då pratar vi fasadtegel, takplåt etc. Men det är ingen regel utan projektspecifikt. Samordningen med A är jätteviktig under ett projekt. Den sker hela tiden fortlöpande.
  • För utformning av detaljer behöver du också ha AMA nära till hands.
  • Övriga discipliner är också viktiga vid utformningen. Installationsskikt är mer regel än undantag. Utöver det så måste man bla se till att där finns reglar att fästa i för eventuella installationer osv. Brand ger dig förutsättningar för att kunna utforma brandsäkert. VVS och EL vill kanske ha genomföringar genom grundmuren som måste tätas mot vatten. Ibland ansvarar de för tätningen själva. Återigen löpande samordning i projekt är viktigt då det kan variera.
  • Byggbarhet. Utformningen av en detalj sker alltid med montaget i åtanke. Kommer montören åt? Får han plats? I vilken ordning måste saker och ting monteras? Blir det för tungt? Kanske smalare gipsskivor för arbetsmiljön? Osv.
  • Referensprojekt. Man ska inte uppfinna hjulet två gånger. Det är kostsamt för kund. Har en kollega gjort en liknande detalj i ett annat projekt, så be att få kika på den. Gör sen ditt egna lilla bibliotek som du kan plocka fram när det behövs. Ibland har konsultföretag färdiga typdetaljer som används bla vid rithjälp från kollegor i andra länder. Användbart även för nyanställda.

Beräkningar
  • Jag får känslan av att det är här du känner dig trygg. Å det är bra. Försök hålla dina beräkningskunskaper igång. Det finns en överhängande ”risk” att du hamnar i en projekteringsroll när du kommer ut i arbetslivet och då är det lätt att hamna i ett fack under några år och kunskap är som man brukar säga färskvara. Så försök att hålla dina beräkningskunskaper igång. Du behöver dem senare när du förväntas stå lite mer på egna ben. Stöt på lite då och då om att du vill ha ett beräkningsjobb.
  • Plugga Eurocode. ;)

Generellt
  • Försök hitta en kunnig pedagogisk kollega, som du känner dig trygg med och som är tjänstvillig. Tyvärr finns inget etablerat mentorskap i konsultbranschen, iaf inte där jag jobbat, men det är det som är nyckeln till utveckling skulle jag säga. Kunskapsöverföring. Var inte rädd för att ställa frågor. Om den du frågar anser att du ska kunna svaret på frågan så är de fel person att fråga. :) Då letar du vidare till du hittar ngn som är smart nog att förstå det här med utveckling. Problemet är ofta debiteringsgrad och deadlines. Det är ont om tid för just pedagogiskt lärande. Där kan egentligen bara din chef göra skillnad. Att han låter de rutinerade konsulterna föra lite tid på kunskapsöverföring.
  • Tumma inte på kvalitetssäkringen. Det är den som gör att du kan sova gott om nätterna. :) Jag tror att mer eller mindre alla konsultfirmor har ett etablerat system för detta idag. Försök få tag på checklistor eller skapa egna allt eftersom du jobbar i projekten, för att kunna checka av att du inte missat något. Se till så att ditt arbete alltid blir granskat. Var också noga med att alltid dokumentera dina beräkningar tydligt i en beräkningsrapport så att granskningen blir smidig. :)

Lycka till!

• Gilla
Ingenjören och 14 till
  • Laddar…
En fantastiskt fin genomgång av @Fru B!

• Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
B
F FruB skrev:
Jag minns att jag kände likadant som du när jag hade tagit min examen. Jag kan ibland fortfarande känna så och då är jag ändå inne på mitt tolfte år (minus lite barnafödande och mammaledighet) som konsult i byggbranschen. :) Det är ju inte alltid man som företag projekterar en hel byggnad på egen hand. En firma kan ju ansvara för stålprojekteringen, en annan för projektering av prefabelement och en tredje för den platsgjutna grunden osv. Det gör ju att man som konstruktör kan bli ganska nischad under ett projekts tid och när man sedan byter och ska in i ett nytt, ett eller ibland flera år senare, känns allt annat än det man precis jobbade med lite bleknat. Men ju längre man jobbat desto lättare skakar man liv i det igen. När man jobbat ett tag blir det också mer aktuellt med helhetslösningar i mindre projekt. Men då krävs det lite rutin. Sen tror jag inte att man någonsin blir fullärd i den här branschen, så stressa inte över din känsla av okunskap. :D Med det sagt så blir mina tips till en nybliven branschkollega följande:

Ritteknik
  • Större företag har alltid en rithandbok. Min erfarenhet är att den bygger på Bygghandlingar 90, men har fått en liten företagsanpassade kostym. Så håll BH90 nära till hands.
  • En del beställare har egna CAD-manualer som de tagit fram som du som konsult förväntas följa. Där behandlas inte så mycket själva rittekniken utan mer ritningsnumrering, exporteringsrutiner etc. Sådant får man alltså ta allt eftersom.
  • Det första du kommer få göra om du blir anställd på ett konsultföretag är med största sannolikhet en tutorial i antingen Tekla Structures eller Revit Structure. Så har du inget bättre för dig så är mitt tips att förkovra dig i detta. Som nyexaminerad kan du även tänkas få jobba med lite äldre rutinerade rävar och då är det bra att inte vara helt handfallen i AutoCad heller eftersom detta oftast är det program de hanterar bäst och gärna håller fast vid.

Byggdetaljer
  • För att förstå vad varje skikt i en vägg, ett tak etc har för nytta och hur man vet var de ska placeras så är det byggnadsfysiken du måste plugga på. Varje skikt har ett syfte. Täta, ventilera, värma, brandskydda, bära osv. Ibland har du krav från kund som ska uppfyllas, som spelar in i utformningen. U-värden exempelvis. Ibland ska något också strålningsskyddas, inbrottssäkras osv. Val av material kan också vara styrande om projektet är exempelvis Sunda Hus-anslutet. Då får man inte föreskriva vissa typer av material pga miljö och hälsa. Det mesta här kommer du lära dig efter hand som du jobbar.
  • Många produktföretag har färdiga typlösningar/typdetaljer för sin produkt. Ha för vana att alltid kolla in deras hemsida och ring gärna en av deras sakkunniga för diskussion.
  • Gränsdragningen mellan A och K kan vara lite knepig, men i ett idealiskt projekt så görs detta upp i början. Jag tror att det har skett en förändring i branschen gällande detta över tid. Förr hade A större ansvar gällande utformning av byggdetaljer. Nu tycker jag mig se att det oftast är K som ritar mest gällande det byggfysikaliska. (A ritar så mycket annat, så det kan väl vara fair. :)) Vanligast tycker jag är att K ansvarar fram till tätskiktet, inifrån räknat, och utanför det tar arkitekten vid. Då pratar vi fasadtegel, takplåt etc. Men det är ingen regel utan projektspecifikt. Samordningen med A är jätteviktig under ett projekt. Den sker hela tiden fortlöpande.
  • Övriga discipliner är också viktiga vid utformningen. Installationsskikt är mer regel än undantag. Utöver det så måste man bla se till att där finns reglar att fästa i för eventuella installationer osv. Brand ger dig förutsättningar för att kunna utforma brandsäkert. VVS och EL vill kanske ha genomföringar genom grundmuren som måste tätas mot vatten. Ibland ansvarar de för tätningen själva. Återigen löpande samordning i projekt är viktigt då det kan variera.
  • Byggbarhet. Utformningen av en detalj sker alltid med montaget i åtanke. Kommer montören åt? Får han plats? I vilken ordning måste saker och ting monteras? Blir det för tungt? Kanske smalare gipsskivor för arbetsmiljön? Osv.
  • Referensprojekt. Man ska inte uppfinna hjulet två gånger. Det är kostsamt för kund. Har en kollega gjort en liknande detalj i ett annat projekt, så be att få kika på den. Gör sen ditt egna lilla bibliotek som du kan plocka fram när det behövs. Ibland har konsultföretag färdiga typdetaljer som används bla vid rithjälp från kollegor i andra länder. Användbart även för nyanställda.

Beräkningar
  • Jag får känslan av att det är här du känner dig trygg. Å det är bra. Försök hålla dina beräkningskunskaper igång. Det finns en överhängande ”risk” att du hamnar i en projekteringsroll när du kommer ut i arbetslivet och då är det lätt att hamna i ett fack under några år och kunskap är som man brukar säga färskvara. Så försök att hålla dina beräkningskunskaper igång. Du behöver dem senare när du förväntas stå lite mer på egna ben. Stöt på lite då och då om att du vill ha ett beräkningsjobb.
  • Plugga Eurocode. ;)

Generellt
  • Försök hitta en kunnig pedagogisk kollega, som du känner dig trygg med och som är tjänstvillig. Tyvärr finns inget etablerat mentorskap i konsultbranschen, iaf inte där jag jobbat, men det är det som är nyckeln till utveckling skulle jag säga. Kunskapsöverföring. Var inte rädd för att ställa frågor. Om den du frågar anser att du ska kunna svaret på frågan så är de fel person att fråga. :) Då letar du vidare till du hittar ngn som är smart nog att förstå det här med utveckling. Problemet är ofta debiteringsgrad och deadlines. Det är ont om tid för just pedagogiskt lärande. Där kan egentligen bara din chef göra skillnad. Att han låter de rutinerade konsulterna föra lite tid på kunskapsöverföring.
  • Tumma inte på kvalitetssäkringen. Det är den som gör att du kan sova gott om nätterna. :) Jag tror att mer eller mindre alla konsultfirmor har ett etablerat system för detta idag. Försök få tag på checklistor eller skapa egna allt eftersom du jobbar i projekten, för att kunna checka av att du inte missat något. Se till så att ditt arbete alltid blir granskat. Var också noga med att alltid dokumentera dina beräkningar tydligt i en beräkningsrapport så att granskningen blir smidig. :)

Lycka till!

WOW! Jag är så otroligt tacksam för att du tog din tid att dela med dig detta :heart: Skulle bli så glad om du kunde svara på dessa småfrågor? :)

Ritteknik.
- Vilken BH90 ska man ha koll på då? Det finns massa olika delar. Allt från redovisningsformer och redovisningsteknik till redovisning av mått och redovisning av hus.Vilken använder man mest och vilken bör man ha närmast till hands? Eller ska man kanske ha koll på alla?

Byggdetaljer
- Är det förväntat att man som nyexaminerad ska ha koll på byggnadsfysiken? Hur mycket då isåfall?
- Vad är skillnaden mellan AMA och Bygghandlingar 90? Till vilka syften används respektive bok?
- När jag börjar rita detaljer som nyanställd, handlar det bara om att jag ska ta fram en ritning eller skall jag ha förstått all byggnadsfysik bakom ritningen också? Hur brukar ansvaret se ut som nyanställd?

Beräkningar
- Jag älskar att räkna! Har hört att man oftast blir placerad i fack som du nämnde. Jag är rädd att kommer bli en CAD-slav pga det. Hur undviker man det bäst? Är det genom att fråga ibland om man får räkna lite också eller vad är ditt råd kring det :)
- Har faktiskt pluggat Eurocode senaste veckan :D Någon specifik del jag bör ha extra koll på?

Jag var på jobbintervju för en vecka sedan där de behövde anställa någon byggingenjör som kan rita detaljer för de i Revit. Men det var ett jättelitet nyöppnat företag med bara 4 anställda. Så därför känns det som att jag kommer få större ansvar som nyanställd där jämfört med ett större företag där de har större möjligheter att lära ut nyanställda med kurser, mentorer osv. Eller vad tror du själv? Det är just därför jag skapade denna tråden för att försöka förbereda mig så gott jag kan ifall jag skulle få jobbet. Så att jag inte sitter där och ba "hur gör man?" om du förstår mig. Hur kan jag förbereda mig bäst tror du?

• Gilla
FruB
  • Laddar…
F FruB skrev:

Ritteknik

Byggdetaljer

Beräkningar
  • Plugga Eurocode. ;)

Generellt

Lycka till!
Henrik Lindberg Henrik Lindberg skrev:
Att redovisa på ritning lär man sig till stor del i yrket. Genom att titta på ritningar från tidigare projekt som företaget utfört och få feedback från mer rutinerade kollegor.

Finns en bokserie som heter "bygghandlingar 90" som är väldigt läsvärd.

Har.även kommit en ny bok om redovisning av detaljer som verkar bra.
[länk]
Fru B!
Tack! Det var det bästa utförliga svaret till vår nye Kunskapstörstande byggingenjörsmedlem Jag hade inte kunnat ge svar tydligare. Mycket bra!

• Gilla
FruB och 2 till
  • Laddar…
WOW! Jag är så otroligt tacksam för att du tog din tid att dela med dig detta :heart: Skulle bli så glad om du kunde svara på dessa småfrågor? :)

Ritteknik.
- Vilken BH90 ska man ha koll på då? Det finns massa olika delar. Allt från redovisningsformer och redovisningsteknik till redovisning av mått och redovisning av hus.Vilken använder man mest och vilken bör man ha närmast till hands? Eller ska man kanske ha koll på alla?

Byggdetaljer
- Är det förväntat att man som nyexaminerad ska ha koll på byggnadsfysiken? Hur mycket då isåfall?
- Vad är skillnaden mellan AMA och Bygghandlingar 90? Till vilka syften används respektive bok?
- När jag börjar rita detaljer som nyanställd, handlar det bara om att jag ska ta fram en ritning eller skall jag ha förstått all byggnadsfysik bakom ritningen också? Hur brukar ansvaret se ut som nyanställd?

Beräkningar
- Jag älskar att räkna! Har hört att man oftast blir placerad i fack som du nämnde. Jag är rädd att kommer bli en CAD-slav pga det. Hur undviker man det bäst? Är det genom att fråga ibland om man får räkna lite också eller vad är ditt råd kring det :)
- Har faktiskt pluggat Eurocode senaste veckan :D Någon specifik del jag bör ha extra koll på?

Jag var på jobbintervju för en vecka sedan där de behövde anställa någon byggingenjör som kan rita detaljer för de i Revit. Men det var ett jättelitet nyöppnat företag med bara 4 anställda. Så därför känns det som att jag kommer få större ansvar som nyanställd där jämfört med ett större företag där de har större möjligheter att lära ut nyanställda med kurser, mentorer osv. Eller vad tror du själv? Det är just därför jag skapade denna tråden för att försöka förbereda mig så gott jag kan ifall jag skulle få jobbet. Så att jag inte sitter där och ba "hur gör man?" om du förstår mig. Hur kan jag förbereda mig bäst tror du?

Kul att mitt lilla bidrag blev uppskattat. :)

När det gäller BH90 så kan jag nog inte säga vilken del som är viktigare än den andra. Jag har själv en företagsanpassad rithandbok som jag tar till om ngt behöver fräschas upp. Men spontant så är installationer, ombyggnad och anläggning kanske ngt som du inte kommer ha användning för direkt. Men jag tycker inte du ska sätta dig och stressplugga ritteknik planlöst. Du har förmodligen lärt dig lite grunder i skolan och resten lär du dig under tiden som du jobbar. Ha då BH90 eller företagets rithandbok till hjälp när du känner dig osäker. (De företag jag jobbat på har haft BH90 antingen i bokform eller digitalt så spring inte iväg och köp för dyra pengar.) Du kan även i detta läget be en kollega om en referensritning som du kan ha att snegla på under skapandeprocessen. :)

Gällande kunskapsnivån i byggfysik så är det inte fel om du har lite förståelse för daggpunkt, diffusion, konvektion etc. Det kommer hjälpa dig i din utveckling, men att kräva att en nyexaminerad högskoleingenjör ska kunna snickra ihop fulländade byggdetaljer är i min värld inte rimligt. Det vanligaste är, som sagt, att man börjar i ngt av tidigare nämnda 3D-program med modellering. Efter det kan det vara lämpligt att gå vidare med tex tillverkningsritningar av stål- eller prefabelement eller kanske bjälklagsplaner och huvudsektioner.

Skillnaden mellan BH90 och AMA är att det ena, BH90, är en handbok i ritteknik. Den finns till för att alla ritningar som skapas i Sverige ska se likadana ut. Ett kryss i en fyrkant/cirkel betyder exempelvis alltid hål. Om alla körde sitt eget race skulle det bli väldigt svårjobbat på byggarbetsplatsen. :) AMA Hus däremot är en sammanställning av regler för hur husbyggnadsarbeten ska utföras. Exempelvis hur högt upp man ska dra tätskikt för att det ska räknas som fuktsäkert.

När du ska rita byggdetaljer som nyexaminerad byggnadsingenjör så skulle jag säga att det vanligaste förfarandet är att någon äldre och mer rutinerad skissar fram lösningar på ett papper som du ritar upp. Bra om du tänker till och försöker lite själv innan. Låt dig inte stressas in i ett ansvar som du inte känner dig mogen för. Hamnar du i ett läge där du ska göra detaljer självständigt så fråga massor och se till att någon granskar grundligt. Påtala din osäkerhet så gör granskaren ett mer omfattande jobb. Håll inte på dina frågor till sista stund utan var tydlig tidigt om du har svårigheter med uppgiften. Då finns det fortfarande tid att sätta till åtgärder. Och viktigast av allt..alla gör fel. Upp med det till ytan bara. Ju tidigare ett fel upptäcks desto bättre, så även om det känns frestande att mörka ett misstag så är det alltid bättre att inte göra det.

När det gäller CAD-slaveriet så tror jag att det är på den vägen du lär dig mest. Det är liksom oundvikligt om du ska kunna driva ett projekt självständigt. Det är först när du ska rita exempelvis en anslutning mellan tak och vägg som du ser problemen. Du tvingas tänka till kring saker som du inte annars skulle konfronterats med och det är det som gör att du utvecklas. Jag tror, som jag sa tidigare, på att påminna din chef lite då och då om din önskan om att få räkna. Det händer att en och annan bara håller på med beräkningar, men det är väldigt ovanligt nuförtiden. Du stagnerar lite och blir beroende av att andra kan rita åt dig. Din strävan ska alltid vara att kunna behärska alla delar i ett projekt och kunna jobba självständigt. Då pratar vi steg i karriären och extra pengar i lönekuvertet, men du gör dig också mer oumbärlig för företaget, vilket är bra i kristider.

Det var ett litet skämt det där med att plugga Eurocode. Men har du inget bättre för dig så kör på. :) Lär dig lite hur den är uppbyggd och hur den funkar med sina nationella bilagor. Troligtvis är det laster, betong och stål som du kommer använda mest. Trä är på uppgång, men används enligt min erfarenhet, fortfarande övervägande mest i uppstolpade tak och utfackningsväggar.

Fyra anställda är en ganska tunn styrka, men med rätt personer så kan det funka hur bra som helst. De försöker förmodligen expandera och då kan det droppa in mer folk inom kort. Det var inte ett nyöppnat kontor, som kanske har andra kontor i Sverige eller utomlands? Då kan man ha mycket samarbeten med kollegor på annan ort. Har du bara varit ärlig med dina kvalifikationer och de är någorlunda rutinerade så kommer det gå fint. Annars kan man alltid byta jobb. :) Då går du in i nästa anställning med lite mer meriter i ditt CV och förmodligen en massa användbar erfarenhet.

Försök också att hålla en sund nivå på din arbetstid. Det är lätt att man vill visa framfötterna när man är ny och man kan lätt jobba ihjäl sig i den här branschen. Toppar av ökad arbetsbelastning är rimligt i samband med leveranser men om det blir ett typ av normaltillstånd så är det dags att bryta, vilket kan vara svårt när man väl hamnat i ett ”han-ställer-alltid-upp-fack”. Då kanske det är dags att söka sig vidare. :)

• Gilla
byggingenjören97 och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En fantastiskt fin genomgång av @Fru B!
Tack för fina lovord! :giggle:

S seniorkonsult skrev:
Fru B!
Tack! Det var det bästa utförliga svaret till vår nye Kunskapstörstande byggingenjörsmedlem Jag hade inte kunnat ge svar tydligare. Mycket bra!
Men tack! Det var snällt sagt. :giggle:

Jag föreslår att du läser böcker istället för på forum.
Ganska enkel men övergripande bok:
https://www.bokus.com/bok/978914412...Ta0he6WbgY5cnUM90JAeECX1qura1AehoCxwQQAvD_BwE

För att förstå äldre husbyggnad:
https://www.adlibris.com/se/bok/sa-...VduE_EqHO-XMOiM9ysj2FNQ0r53x2-GBoC1mAQAvD_BwE

Det har säkert någon redan sagt, men du kan också lära dig grunderna i Revit eller Tekla om du tycker det är kul. Men det är inte superviktigt. Det snappar man upp ganska fort när man väl börjar jobba. Enklare när man har ett riktigt projekt och kollegor att fråga.

• Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
S
Jag syftar inte på rittekniken. Det kan jag redan. Jag syftar på byggnadsfysiken bakom ritningen. Alltså varför det är ritat som det är. I bygghandlingar 90 och annan litteratur står det bara "gör såhär". Okej, men varför ska det göras så? Det är det jag undrar :)
Ok, beklagar att jag missuppfattade din frågeställning. Ser att du fått bra handledning av andra redan. Bugar och kan inte bidra nåt mer. Lycka till i ditt arbete!

• Gilla
byggingenjören97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.