2 260 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hur gör man det här? Art nouveau-inspirerade växter
Den ska vara likadan ja men med offset beroende på styrhylsa o frässtål. En mall ska alltså inte passa den andra perfekt. Lätt att räkna på för raka stål, lite klurigare här.Hep skrev:
Edit. En operation var kanske aningen optimistiskt, men det går absolut att använda ena mallhalvan för att tillverka den andra.
Bildhuggarjärn är vad du behöver.Hep skrev:
Vad tror ni om lämpligt verktyg för att karva till dekrorationen? För mig är alla stämjärn och liknande raka verktyg och så vet jag det finns det andra varianter som är runda och/eller krokiga. Allt det där andra är "sjölp" i mitt huvud, men jag gissar att det finns en miljard olika varianter av det. Någon rekommendation för att omvandla frästa och stela 5 mm höga snirklingar till snygga och levande växtdelar?
Här finns en liten förteckning över några varianter:
https://runeberg.org/pedsnick/0101.html
Jag tror en getfot och några olika sirjärn, flackjärn och käljärn med lämpliga radier och bredd tar hand om det hela. Samt en kniv, man behöver alltid en kniv och eventuellt en snedlöpare.
Böjda filar (rifflers på engelska) kan nog också vara bra, verkar mest säljas för täljstenssnidare på den svenska marknaden men borde fungera på trä med.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Det är här du har sågat ut en snirklig linje med bandsågen. Med ett kullager på fräsen får du din distans från centrum, tänker jag. Men jag är känd för att feltänka..Ola C skrev:
Den ska vara likadan ja men med offset beroende på styrhylsa o frässtål. En mall ska alltså inte passa den andra perfekt. Lätt att räkna på för raka stål, lite klurigare här.
Edit. En operation var kanske aningen optimistiskt, men det går absolut att använda ena mallhalvan för att tillverka den andra.
Ska det vara en trubbnosfräs eller kon med rät toppvinkel och kapad topp är jag tveksam till om de finns med kullager och då får man ta kopierhylsa och då behöver man ta hänsyn till skillnaden i diameter mellan skäret och hylsan.Frustrator skrev:
Så tror jag absolut att det är. Att bara ha en platt yta med en perfekt och jämnt formad ås kommer inte ge den naturkänsla som på bilden. Oavsett vilken fräsning eller liknande som används för att göra grovavverkningen, så kommer det behöva göras en massa finlir och väldigt mycket handslipande för att få det bra tror jag. Jag får testa mig fram. Börja med att hitta en grovavverkningsmetod och sedan lägga tid på att få till det verkliga hantverket.P Pettman skrev:
Fast just nu är det paus i finlirandet, då det ska rivas och byggas snickeri. Åtminstone så länge det är torrt ute.
Har du riktigt vassa bildhuggarjärn kommer du nog kunna klara dig med lite eller ingen slipning. Kirchen/Two Cherries gör bra järn som kommer med bra slipning från fabrik, sen är det bara att vara rädd om eggen och strigla ofta. Behändigt nog finns de på Bauhaus så man kan gå och klämma på dem innan man bestämmer sig för vilka man vill ha. Handlar man på andra ställen är även Pfeil en bra tillverkare.Hep skrev:
Klicka här för att svara