Dörren till elskåpet har lossnat. 20 år gammalt så finns ju ingen reservdel att köpa. Vad ska jag göra?

Dörr till äldre elskåp har lossnat, inre komponenter synliga. Fråga om hur man löser reservdelproblem för 20 år gammalt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Flytta gruppförteckningen till väggen vid sidan och skrota dörren. Vad fyller en sån dörr ens för funktion?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klipp av piggarna på luckan, köp ett par gångjärn på varuhuset ( kan vara lite långa bäst och breda ) tejpa/fäst upp luckan så den sitter rätt. limma gångjärnen ( pass på så dom viker åt rätt håll ) med kontaktlim, Karlssons är bra då den är vit genomskinlig, den vanliga är gul. När det torkat, så lägger du på ett lite extra lager i hålen och på kanterna, så håller det bättre.

EDIT Dom åste sitta exakt med mitten i springan mellan lucka och cental. kanske limma dom på luckan först.
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Flytta gruppförteckningen till väggen vid sidan och skrota dörren. Vad fyller en sån dörr ens för funktion?
Lite käckt med dörr för man kommer inte åt några säkringar med en dörr framför :) säkringsskåpet sitter i en gsrderob med massor av kläder och är rätt trångt, så lätt hänt att man kommer emot. Men bra tänkt att tänka om med att ens ha dörr. Kanske ska man bygga en liten inbyggnad runt istället..
 
Magnus E K
V varpan1 skrev:
Lite käckt med dörr för man kommer inte åt några säkringar med en dörr framför :) säkringsskåpet sitter i en gsrderob med massor av kläder och är rätt trångt, så lätt hänt att man kommer emot. Men bra tänkt att tänka om med att ens ha dörr. Kanske ska man bygga en liten inbyggnad runt istället..
Ok. Ja med en massa kläder (eller busig katt) i närheten kan jag se poängen med dörr.
 
A
V varpan1 skrev:
Lite käckt med dörr för man kommer inte åt några säkringar med en dörr framför :) säkringsskåpet sitter i en gsrderob med massor av kläder och är rätt trångt, så lätt hänt att man kommer emot. Men bra tänkt att tänka om med att ens ha dörr. Kanske ska man bygga en liten inbyggnad runt istället..
Tänk på att risk finns att borra eller skruva i ledningarna om de är infällda i väggen. Elcentralen är annars ok utan dörren. Allt är beröringsskyddat och säkert som det är.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tänk på att risk finns att borra eller skruva i ledningarna om de är infällda i väggen.
Det var inte frågan från TS, bara fixa till dörren och inte att borra i någon vägg.
 
Det finns inte nya skåp att köpa, som passar rakt av som utbytes? Typ att tillverkaren förutspått att dessa mått kommer behövas när skåp byts ut?
 
En remsa silvertejp på sidan där gångjärnen finns/fanns lär hålla några år. Sedan en liten remsa på andra sidan ifall lösningen av dörren också har havererat.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
En remsa silvertejp på sidan där gångjärnen finns/fanns lär hålla några år. Sedan en liten remsa på andra sidan ifall lösningen av dörren också har havererat.
uuuh det tar emot för mycket att förfula så med tejp. :)
 
Det finns gångjärn i akryl med dubbelsidig tejp på som kanske passar bättre om det ska vara estetiskt fint inne i garderoben.

Genomskinliga akrylgångjärn med röda tejpbitar visas på ett bord, några hålls av händer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det finns gångjärn i akryl med dubbelsidig tejp på som kanske passar bättre om det ska vara estetiskt fint inne i garderoben.

[bild]
Eftersom finjackorna hänger i garderoben så ska det helst se någorlunda helt och rent ut. :) tack för tipset! Vet du även vart man kan köpa dessa?
 
Luckan ser ut att väga nästan noll och det lär vara sällan den behöver öppnas. Jag hade satt den på plats med några små remsor eltejp. Lagom stabilt och lagom lätt att ta bort vid behov.

Men om önskemålet är att det inte ska synas så borde faktiskt kontorstejp kunna räcka. Om man tar en av bra kvalitet. Då kommer den inte heller att gulna eller kleta med tiden. Vik en minimal flärp i kanten för att ha något att ta den dag luckan behöver öppnas.

Klistra gångjärn tror jag är pilligt att få helt rakt och svårt att ändra om det inte blir bra?
 
P
Lossa kapslingen på de 4 plastskruvarna i varje hörn och lyft av så kan du jobba ostört med limma gångjärn, skruva eller dyl om oro finns jobba nära all el.

Annars finns det nya kapslingarna att byta med. Garanterat
 
V varpan1 skrev:
Eftersom finjackorna hänger i garderoben så ska det helst se någorlunda helt och rent ut. :) tack för tipset! Vet du även vart man kan köpa dessa?
Amazon och Temu är de vanligaste resultaten när jag sökte på acrylic hinge.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.