2 267 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hur gör man det här? Art nouveau-inspirerade växter
Hur man karvar in formen av växtslingor (är det ett ord?) i trä förstår jag. Fast hur gör man när man vill att slingorna ska sticka ut? Vad för verktyg till att ta bort trä och hur får man ytan runt om att bli så här jämn och snygg?
Fräsa bort kanske. Limma dit överstora slingor och gräva bort resten med kopierfräs? Sedan behöver man ”bara” få till en mjuk och fin övergång, hur man nu gör det. Om någon faktiskt vet ett sätt vore det ju kanon, men annars kan vi kanske killgissa oss fram till något som jag får gå ut och testa.
Länk till inlägget jag snott bilden ifrån:
https://www.instagram.com/p/DIjdi8QtVN0/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsa bort kanske. Limma dit överstora slingor och gräva bort resten med kopierfräs? Sedan behöver man ”bara” få till en mjuk och fin övergång, hur man nu gör det. Om någon faktiskt vet ett sätt vore det ju kanon, men annars kan vi kanske killgissa oss fram till något som jag får gå ut och testa.
Länk till inlägget jag snott bilden ifrån:
https://www.instagram.com/p/DIjdi8QtVN0/
As it is sycamore wood I suspect that the wood grain has misled you into thinking that the surface is not smooth. Look closely at the details especially the long side of the top. It also looks textured but the rounding clearly shows that it is smooth. The edges of the legs are also "sharp"
Ah, jag tror vi missförstår varandra. Mitt problem eller utmaning är just att ytan är så slät och jämn. Att få en knölig yta tror jag att jag skulle klara. Det magiska med möbeln, är att det förutom växten ser ut som vilken slät och fin möbel som helst.
Gjorde ett första snabbt fultest och lärde mig en del saker. Ja, det går att fräsa bort överflödet, men då ska man inte ha för liten bas. Just det visste jag mycket väl, men lät inte det hindra mig. Att bara ha vanliga platta stämjärn är ingen höjdare. En cm höga mönster är väldigt mycket. Det kommer krävas väldigt mycket träning och tålamod. Nu testade jag med mjuk mahogny, men det lär bli en helt annan utmaning om jag ska ge mig på samma sak i t ex valnöt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var en start. Ska bli spännande att se vad du får till så småningom 😊
Om det bara varit en plan yta som i ditt test hade jag sågat bort en cm med bandsåg och sedan figursågat mönstret, slipat och sedan limmat tillbaka.
Om det bara varit en plan yta som i ditt test hade jag sågat bort en cm med bandsåg och sedan figursågat mönstret, slipat och sedan limmat tillbaka.
Gissar att du vill göra ett hantverk?
Eller vill du bara uppnå resultatet? Om det senare, och du vill göra allt i ett stycke, är förstås en CNCfräs enklast. Alternativt en manuell fräs med ”bas” i metall i form av linjära lager och trapets eller kulskruvar för förflyttning. Då får du en helt plan botten.
Eller vill du bara uppnå resultatet? Om det senare, och du vill göra allt i ett stycke, är förstås en CNCfräs enklast. Alternativt en manuell fräs med ”bas” i metall i form av linjära lager och trapets eller kulskruvar för förflyttning. Då får du en helt plan botten.
Svår balansgång. Jag vill nå resultatet och har inget emot att använda elektricitet, men inte mer ”fusk” än att det skulle accepteras på ett gesällprov. Då faller CNC bort, men fräsa får man. Jag tror att det går tillräckligt bra med en handöverfräs med tillräckligt stor platta. Det går att lösa så eller med släde, och utmaningen handlar nog mer om pillandet med kvistarna.
Smart tanke med att såga isär och göra allt i två delar. Om jag gör något lika grovt som mitt test, borde det funka, men man är ute efter ett finare mönster blir det nog svårt. Det hela landar nog till slut i det gamla vanliga eländet; tålamod och träning. Surt.
Smart tanke med att såga isär och göra allt i två delar. Om jag gör något lika grovt som mitt test, borde det funka, men man är ute efter ett finare mönster blir det nog svårt. Det hela landar nog till slut i det gamla vanliga eländet; tålamod och träning. Surt.
Planfräsa det mesta följt av mallar, planfräsa en rektangulär profil följt av 45 graders fräs (eller vilken profil man nu vill ha) borde funka ganska bra. Problemet är att mallen kommer ligga på "utsidan" så man får inte slarva en millisekund med att hålla trycket mot mallen.
Verktygstokig
· Halland
· 8 352 inlägg
Om du ska göra tunnare bitar kan du dela upp det i mindre delar innan de går sönder och lägga skarvarna där de går att dölja. Det på ursprungsbilden kan lika gärna vara gjort i ett stycke eftersom det är ett slutprov men de flesta möbler jag har sett som gått sönder har (haft) ditlimmade dekorationer.
@Ola C och @Frustrator Ni två tillsammans har lyckats göra mig mycket förvirrad och jag kan verkligen inte förstå hur ni menar. Men jag har varit trög förut och överlevt, så det finns hopp.
Vad tror ni om lämpligt verktyg för att karva till dekrorationen? För mig är alla stämjärn och liknande raka verktyg och så vet jag det finns det andra varianter som är runda och/eller krokiga. Allt det där andra är "sjölp" i mitt huvud, men jag gissar att det finns en miljard olika varianter av det. Någon rekommendation för att omvandla frästa och stela 5 mm höga snirklingar till snygga och levande växtdelar?
Vad tror ni om lämpligt verktyg för att karva till dekrorationen? För mig är alla stämjärn och liknande raka verktyg och så vet jag det finns det andra varianter som är runda och/eller krokiga. Allt det där andra är "sjölp" i mitt huvud, men jag gissar att det finns en miljard olika varianter av det. Någon rekommendation för att omvandla frästa och stela 5 mm höga snirklingar till snygga och levande växtdelar?
Hur @Frustrator menar vet jag inte men jag menar så här. Ensidig mall med "stödben", styrhylsa, 45 graders stål med platt botten. En mall för ena sidan stjälken o en för andra. Dessa två mallar kan dock med lite snits göras i en operation.
Edit. Det här är alltså för finliret, att fräsa bort merparten är en enkel operation. 45 graders stål med platt botten i slutfräsningen gör att du inte behöver vara supernoggrann när du förfräser med plant stål. Borde nog gå att göra på frihand o hålla sig 5mm från stjälken.
Edit. Det här är alltså för finliret, att fräsa bort merparten är en enkel operation. 45 graders stål med platt botten i slutfräsningen gör att du inte behöver vara supernoggrann när du förfräser med plant stål. Borde nog gå att göra på frihand o hålla sig 5mm från stjälken.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag tror jag fattar och då låter det ju smart. Om jag förstår hur mallen fungerar så borde mallen för den andra sidan av upphöjningen vara exakt likadan, fast precis tvärtom? Det där sista lät ju skitdumt, men du kanske förstår.