TrumJalle TrumJalle skrev:
Jag rev bort ner till bjälklaget i mitt torp (byggt 1830-tal) i helgen och fann dels att bjälkarna bara var fästa i ytterväggssidan och att materialet i torpargrunden ligger mer eller mindre helt mot undersidan av bjälkarna.
Det var i början av tråden lite diskussion om äldre och nyare torpargrunder. Det låter som att du möjligen har den äldre sorten som ventileras in i rummet i stället för utåt genom kattgluggar. Om det stämmer så är det möjligt att du skapar problem genom att isolera golvet.

-Hur ersätter jag bäst den bjälke som är slut, jag kommer inte åt dess infästning i yttervägg så jag skulle nog behöva skarva på en ny regel efter att ha sågat av bjälken i dess yttersta del, dvs närmast yttervägg, som verkar vara i gott skick? Kan det hålla att bara skruva fast i bjälkens ändträ?
Är den frisk vid ytterväggen och rutten längre in i huset? Se till att du blir klar över varför den ruttnat så att du inte upprepar ett tidigare misstag. Behöver du skarva en regel så kan du lägga en bit regel vid sidan som överlappar några dm på båda delarna. Stumfog och skruva i ändträ blir inte stabilt.

A Avemo skrev:
Det var i början av tråden lite diskussion om äldre och nyare torpargrunder. Det låter som att du möjligen har den äldre sorten som ventileras in i rummet i stället för utåt genom kattgluggar. Om det stämmer så är det möjligt att du skapar problem genom att isolera golvet.

Är den frisk vid ytterväggen och rutten längre in i huset? Se till att du blir klar över varför den ruttnat så att du inte upprepar ett tidigare misstag. Behöver du skarva en regel så kan du lägga en bit regel vid sidan som överlappar några dm på båda delarna. Stumfog och skruva i ändträ blir inte stabilt.
Resten av torpargrunden under huset har mer utrymme mellan marken och bjälkarna, det är bara i detta utrymmet (hallen) som marken ligger upp till bjälkarna.
På varje sida av grunden finns en kattglugg/ventil. De ser ut att vara del av ursprungliga konstruktionen.

Marken verkar vara helt torr så jag tror att skadan avstannat sedan länge. Utsidan av där utrymmet finns har en liten sluttning mot huset. På 90-talet grävdes det ut och dränerades så jag hoppas att det åtgärdat orsaken till skadorna. Övriga bjälkar i utrymmet är nästan inte alls påverkade av röta vad jag hittat hittills.

Ledsen om jag ställer egna frågor i tråden, men har ungefär samma frågeställning som TS och tänker att det därför kan vara av eventuellt intresse för någon i framtiden.

Jag rev bort ner till bjälklaget i mitt torp (byggt 1830-tal) i helgen och fann dels att bjälkarna bara var fästa i ytterväggssidan och att materialet i torpargrunden ligger mer eller mindre helt mot undersidan av bjälkarna. En bjälke är i ganska dåligt skick och skulle nog behöva bytas, övriga ok. Bjälkarna är däremot alla sneda och har ett fall mot yttermuren.

Min tanke var att fästa nya reglar 45*120mm mot de gamla bjälkarna för att få nya golvet i våg. Samt sätta reglar vinkelrätt mot de nya på cc60 för att få bättre stabilitet för golvspånskivan.
Direkt på torpargunden hade tidigare ägare isolerat med EcoPrim-cellplastskivor och tryckt ner glasfiberull lite här och där, dvs finns ingen blindbotten. Ja, jag har haft problem med möss! :)

-Bör jag gräva ur löst material så jag får lite avstånd mellan mark och undersidan reglar så jag kan lägga en riktig blindbotten?
-Hur ersätter jag bäst den bjälke som är slut, jag kommer inte åt dess infästning i yttervägg så jag skulle nog behöva skarva på en ny regel efter att ha sågat av bjälken i dess yttersta del, dvs närmast yttervägg, som verkar vara i gott skick? Kan det hålla att bara skruva fast i bjälkens ändträ? Är det för klent att använda 120mm-regel (längden på reglarna kommer vara ca 170cm).
Precis så ser vår grund ut, mullbänk. Vi har bjälklaget liggandes i div bös, sten, grus och allt mellan himel och jord. Hade lite dåliga delar i ett badrum som vi tror har att göra med en äldre vattenskada (inte säker) så det sågade vi bort, ersatte med nya reglar. Köket rev vi för 3 år sedan, där fanns det också en äldre vattenskada då förra ägarna hade dush på utsidan av huset, duschvattnet rann på syllen in i huset och förstörde golvet under köket och även lite på en bjälke. Lagades och allt la vi tillbaka på samma sätt men nu utan röta och torrt. 3 år senare, har jag en liten del jag kan titta ner mellan, allt är fint och mår bra. Vet inte hur länge en mullbänk håller, men vår är nog (oklart) ca 150-200år idag och fortfarande i gott skick.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
För mig slutade det med att jag tog bort alla de gamla timmerbjälkarna, grävde ur för att få lite distans mellan mark och nya reglar. Satte nya reglar och trossbotten samt fyllde med träfiberisolering. Vissa av de nya reglarna kunde jag fästa i syllen och vissa fick ligga flytande och istället hållas ihop med kortlingar och stöttas mot betongplattor på marken.
Rätt eller fel men det känns väldigt stabilt. Allt skadat bjälklag är borta och det är numera i våg.

• Konstruktion av nytt bjälklag med reglar och trossbotten, verktyg och byggmaterial synliga, omgivna av betongplattor och stenar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.