2 214 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Hur gör jag med förvuxna Rhododendron?
Tack så jättemycket för svar. Jag ska låta dom gamla trotjänarna stå kvar och ge mej på att föryngringsbeskära och hoppas på det bästa.H Harmagedon skrev:Vid föryngring skär man in grenarna så att det bara blir stumpar som har ögon kvar. Dvs man kapar inte jämns med marken. Det överlever den inte.
Man ska sträva efter att göra så raka och rena skär som möjligt. På en så där stor rhododendron är det antagligast bäst att använda en så med relativt fina tänder.
Nej, jag kan inte se vad det är för buske. Finns en massa videsläktingar med hängande grenar på det där sättet. Men jag vet inte vad din är för något.
Ska bildgoogla och se vad jag kan luska ut 😊
Vanligen beskär man växter under JAS perioden men Rhododendron bör helst beskäras nu innan blomningen därför att de nya skotten som bildas skall hinna förvedas innan vintern dvs klara av att förbereda sig och överleva en kall vinter.
JAS perioden är för sent för en Rhododendron, de skott som bildas då fryser sönder under vintern. Det är ju en chansning att klippa ner denna stora växt så du får vara införstådd med att det kanske inte lyckas.
JAS perioden är för sent för en Rhododendron, de skott som bildas då fryser sönder under vintern. Det är ju en chansning att klippa ner denna stora växt så du får vara införstådd med att det kanske inte lyckas.
Hjälp....jag är så otroligt tacksam över alla svar, blir dock en aning förvirrad.A Abies koreana skrev:Vanligen beskär man växter under JAS perioden men Rhododendron bör helst beskäras nu innan blomningen därför att de nya skotten som bildas skall hinna förvedas innan vintern dvs klara av att förbereda sig och överleva en kall vinter.
Bor i zon 3 och rhododendron har stora knoppar. Hör från några att det är en dålig tid att beskära. Är dom skott du pratar om det man kallar ögon? Hade du beskurit nu med knoppar så länge dom inte börjat blomma?
Tror du chansen är större att dom klarar sej om man flyttar dom istället?
Ja, vanligen är det så, en dåligt tid att beskära växter i allmänhet men om du vill att de nya skotten som förhoppningsvis bryter fram efter en beskärning skall kunna överleva vintern bör du beskära nu, om de blommar eller inte saknar betydelse för växtens överlevnad. Men - ett så stort ingrepp som du avser att göra är svårt för de flesta växter så det är en chansning.C Confused64 skrev:
Rhododendron kan också stammas upp, du kan få fram vackra buskar genom att ta bort alla grenar på stammarna längre ner och lämna kronan, de växer vidare i kronan som vilken buske som helst och du kan göra snygga underplanteringar. Vad du än gör med buskarna, glöm inte att sköta om dem om du vill ha dem kvar. Gödsla med Rhododendrongödsel på våren och fyll på med Rhododendronjord under buskarna, har du tallbarr att lägga under buskarna som får förmultna där gör att pH värdet hålls lågt och dina växter mår bra.
Tack 🙏A Abies koreana skrev:Ja, vanligen är det så, en dåligt tid att beskära växter i allmänhet men om du vill att de nya skotten som förhoppningsvis bryter fram efter en beskärning skall kunna överleva vintern bör du beskära nu, om de blommar eller inte saknar betydelse för växtens överlevnad. Men - ett så stort ingrepp som du avser att göra är svårt för de flesta växter så det är en chansning.
Rhododendron kan också stammas upp, du kan få fram vackra buskar genom att ta bort alla grenar på stammarna längre ner och lämna kronan, de växer vidare i kronan som vilken buske som helst och du kan göra snygga underplanteringar. Vad du än gör med buskarna, glöm inte att sköta om dem om du vill ha dem kvar. Gödsla med Rhododendrongödsel på våren och fyll på med Rhododendronjord under buskarna, har du tallbarr att lägga under buskarna som får förmultna där gör att pH värdet hålls lågt och dina växter mår bra.
Klicka här för att svara