Hej
Har två stora rhododendron som står väldigt olägligt. Dom har liksom vuxit ifrån oss. Jag vill inte gärna ta bort dom men undrar om det är möjligt att skära ner dom till lagom storlek?
Huvudstammarna på båda är väldigt grova så gissar på att dom är rätt gamla.
Sen undrar jag vad det är som står framför dom (nä vi är inga trädgårdsmänniskor) Den busken tycker jag om men lutar rätt friskt, kan man hjälpa den växa "rätt" på något vis?
Tack på förhand
Har två stora rhododendron som står väldigt olägligt. Dom har liksom vuxit ifrån oss. Jag vill inte gärna ta bort dom men undrar om det är möjligt att skära ner dom till lagom storlek?
Huvudstammarna på båda är väldigt grova så gissar på att dom är rätt gamla.
Sen undrar jag vad det är som står framför dom (nä vi är inga trädgårdsmänniskor) Den busken tycker jag om men lutar rätt friskt, kan man hjälpa den växa "rätt" på något vis?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa är kanske att skänka dem till något som vill ha två riktigt stora buskar? Jag tror inte att de blir särskilt vackra efter en stor beskärning.
Busken framför kommer nog att växa rakare om roddisarna blir mindre/tas bort.
Busken framför kommer nog att växa rakare om roddisarna blir mindre/tas bort.
Man kan beskära dem hårt och de kommer tillbaka. De ser inte roliga ut första året. Men det fungerar absolut.
En granne har enbart kasserade rhododendron is sin trädgård. De tog rotstubbarna från kasserade rhododendron från en som skulle kasta dem på återvinningscentralen och klippte ned dem till ytterligare för att de skulle skjuta nytt och de gjorde de. Idag har de fem fina underhålls klippta rhododendron i trädgården. Men de var oroliga att de inte skulle ta sig, men det gjorde de som sagt var ändå.
Fördelen med roddisar är att de har ett litet, kompakt rotsystem. Det går utmärkt att flytta gamla exemplar, precis som @pacman42 skriver.
TS trädgård verkar inte optimal för denna växt som gärna vill få rymd och storlek och är snyggast obeskuren. I min förra trädgård stod 4 ex på rad vid min entre när jag flyttade in - de gjorde ingen mänscha glad. Jag grävde upp dem och satte dem tätt tillsammans i en dikesren på landet ... tio år senare var där ett häftigt buskage. TS kanske kan ge bort dem?
TS trädgård verkar inte optimal för denna växt som gärna vill få rymd och storlek och är snyggast obeskuren. I min förra trädgård stod 4 ex på rad vid min entre när jag flyttade in - de gjorde ingen mänscha glad. Jag grävde upp dem och satte dem tätt tillsammans i en dikesren på landet ... tio år senare var där ett häftigt buskage. TS kanske kan ge bort dem?
Enligt min erfarenhet av rhododendron blir det oftast fult att bara klippa in dom då de blir helt kala vid klippen under lång tid.
Fick för många år sedan rådet av en agronom som var väldigt förtjust i just rhododendron att istället ta ner dom helt på hösten och bara lämna någon decimeter av stammarna samt täcka ordentligt med löv under vintern.
Har gjort så på ett flertal buskar sedan dess och de har alla återkommit jättefint.
Har en som säkert var 30m³ stor när jag tog ner den för tolv år sedan och den är lika stor igen men mycket tätare och finare.
Fick för många år sedan rådet av en agronom som var väldigt förtjust i just rhododendron att istället ta ner dom helt på hösten och bara lämna någon decimeter av stammarna samt täcka ordentligt med löv under vintern.
Har gjort så på ett flertal buskar sedan dess och de har alla återkommit jättefint.
Har en som säkert var 30m³ stor när jag tog ner den för tolv år sedan och den är lika stor igen men mycket tätare och finare.
Det går också utmärkt att sätta nya små exemplar dikt under för förtätning. Då slipper man hål efter tidigare eventuell gallring.C Christer Ekman skrev:Enligt min erfarenhet av rhododendron blir det oftast fult att bara klippa in dom då de blir helt kala vid klippen under lång tid.
Fast den busken liksom lutar sej mot sina 2 stora grannar. Känns som den situationen kommer bli värre om dom inte finns där?kashieda skrev:
Du pratar med en som är helt (eller i alla fall nästan) novis vad gäller skötsel av buskar.D Daniel 109 skrev:
Beskära hårt....hur hårt och hur lång tid tar det för dom att se ut som buskar igen?
Dom var nog fina där en gång i tiden när dom var små och hanterbara. När vi flyttade in var dom redan alldeles för stora för den platsen.yonna skrev:
Fördelen med roddisar är att de har ett litet, kompakt rotsystem. Det går utmärkt att flytta gamla exemplar, precis som @pacman42 skriver.
Vi har dock ett ställe där vi funderar på vad vi ska sätta för att få insynsskydd. Det är bredvid en japansk klätterros men sen ett stort öppet "gap" skulle man kunna flytta dom dit?
I så fall hur stor är chansen att dom tar sej och inte blir kinesiska nakenbuskar 🙄
Menar du att du skar bort allt utom den tjocka huvudstammen och ta ner själva den till nån dm? Hur länge tar det innan det blir en liten buske av det?C Christer Ekman skrev:Enligt min erfarenhet av rhododendron blir det oftast fult att bara klippa in dom då de blir helt kala vid klippen under lång tid.
Hur mycket klippte hen ner vet du det?pacman42 skrev:
En granne har enbart kasserade rhododendron is sin trädgård. De tog rotstubbarna från kasserade rhododendron från en som skulle kasta dem på återvinningscentralen och klippte ned dem till ytterligare för att de skulle skjuta nytt och de gjorde de. Idag har de fem fina underhålls klippta rhododendron i trädgården. Men de var oroliga att de inte skulle ta sig, men det gjorde de som sagt var ändå.
Om dom ska stå kvar är det ca 1 m - 1.20 jag skulle vilja ha dom. Förstår att det förmodligen är omöjligt att göra en "vanlig" beskärning och få dom så små och fina. Men att ta ner dom helt är ju en idé. Man får ha is i magen i så fall 😬pacman42 skrev: