pacman42 pacman42 skrev:
Och göra det nu!
Nu?? Jag vill absolut inte vara oförskämd och ifrågasätta dej men nu har dom ju hundratals halvstora knoppar. Ska man inte vänta tills efter blomning? Jag är väldigt novis så förklara jättegärna för mig 😊

C Confused64 skrev:
Nu?? Jag vill absolut inte vara oförskämd och ifrågasätta dej men nu har dom ju hundratals halvstora knoppar. Ska man inte vänta tills efter blomning? Jag är väldigt novis så förklara jättegärna för mig 😊
Ironi (och sarkasm) fungerar som vanligt inte på nätet. Jag tänkte mest på att ju tidigare den får en chans att återhämta sig desto bättre, men naturligtvis så vill du ju att den skall blomma först. Den kommer med största sannolikhet inte blomma alls nästa år...

Vid kraftiga föryngring av rhododendron brukar tidig vår rekommenderas. Tidig vår infaller lite olika beroende på var i landet man befinner sig. För Mälardalen skulle jag säga första halvan av april. Så njut av årets blomning och ta tag i saken nästa år.

Kan du tänka dig att både ha och mista dem så kan du chansa på att flytta dem till hösten och bara klippa in dem lite försiktigt.

Mitt i blomningen är nog den sämsta tiden att både klippa och flytta dem.

• Gilla
MrBusch och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ironi (och sarkasm) fungerar som vanligt inte på nätet. Jag tänkte mest på att ju tidigare den får en chans att återhämta sig desto bättre, men naturligtvis så vill du ju att den skall blomma först. Den kommer med största sannolikhet inte blomma alls nästa år...
Sorry....jag är bara för novis för att förstå ironi i det här sammanhanget 🙈

Ok så blomma sen klippa ner väldigt hårt, om man vill ha en buske på dryga metern i slutändan hur kort tror du man ska skära ner? För när det blir väldigt kort har man typ bara den tjocka ursprungliga stammen kvar.

Det bästa är att klippa på vårvintern. Näst bäst sannolikt i JAS perioden. Så i juli kommer sannolikt att fungera. Den kommer då inte att blomma nästa år, men möjligen året därpå. Klipp den mindre än du vill ha den.

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
Rhododendron har vilande knoppar på veden (dessa kallas ofta för ögon). Du måste spara några sådana för att det skall kunna skjuta nytt. Så 30-50cm om du hittar sådana knoppar. Bäst är att beskära den på vårvintern, men beskär du under sommaren så är det bra om det sker så tidigt som möjligt. Beskärning på hösten leder till stor risk för att den fryser sönder under vintern.

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Vid kraftiga föryngring av rhododendron brukar tidig vår rekommenderas. Tidig vår infaller lite olika beroende på var i landet man befinner sig. För Mälardalen skulle jag säga första halvan av april. Så njut av årets blomning och ta tag i saken nästa år.

Kan du tänka dig att både ha och mista dem så kan du chansa på att flytta dem till hösten och bara klippa in dem lite försiktigt.

Mitt i blomningen är nog den sämsta tiden att både klippa och flytta dem.
Bor i Göteborgs området så knopparna är stora vid det här laget. Jag är kluven.....egentligen skulle jag vilja ha kvar dom där dom är men i mindre format. Om det är omöjligt att åstadkomma kan jag tänka mej att flytta dom till ett ställe där jag vill ha insynsskydd, inte helt 100 på att dom blir toppen där dock.

Skulle du klippa ner dom helt och hållet tidigt nästa vår?

Ja, jag skulle chansa på att de klarar en föryngring eftersom de ändå inte kan vara kvar i nuvarande storlek på nuvarande plats. Det är inte jättekul att råka döda växter men ibland får man se lite praktiskt på det. Det går att köpa stora exemplar av parkrhododendron för en inte alltför stor peng. Om de nu skulle dö av behandlingen.

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det bästa är att klippa på vårvintern. Näst bäst sannolikt i JAS perioden. Så i juli kommer sannolikt att fungera. Den kommer då inte att blomma nästa år, men möjligen året därpå. Klipp den mindre än du vill ha den.
Excuse an idiot men vad är JAS perioden?

Jag vill ha den dryga 1 m möjligen upp till 1.50 men om jag ska klippa ner allt lägre än en meter så blir bara en tjock stam kvar. Växer det ut därifrån eller innebär det att den kommer fara hädan?

C Confused64 skrev:
Excuse an idiot men vad är JAS perioden?

Jag vill ha den dryga 1 m möjligen upp till 1.50 men om jag ska klippa ner allt lägre än en meter så blir bara en tjock stam kvar. Växer det ut därifrån eller innebär det att den kommer fara hädan?
Juli-Augusti-September. Men med Rhododendron så rekommenderas så tidig beskärning som möjligt.

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rhododendron har vilande knoppar på veden (dessa kallas ofta för ögon). Du måste spara några sådana för att det skall kunna skjuta nytt. Så 30-50cm om du hittar sådana knoppar. Bäst är att beskära den på vårvintern, men beskär du under sommaren så är det bra om det sker så tidigt som möjligt. Beskärning på hösten leder till stor risk för att den fryser sönder under vintern.
Hmmm finns det ögon på den tjocka stammen? Om inte är jag nog illa ute 😢

H Harmagedon skrev:
Ja, jag skulle chansa på att de klarar en föryngring eftersom de ändå inte kan vara kvar i nuvarande storlek på nuvarande plats. Det är inte jättekul att råka döda växter men ibland får man se lite praktiskt på det. Det går att köpa stora exemplar av parkrhododendron för en inte alltför stor peng. Om de nu skulle dö av behandlingen.
Nä jag känner ju att dom troget vuxit där lång långt innan vi flyttade hit så man vill ju helst inte skada/döda dom.

När man föryngringsbeskär skär man ner dom helt då?

H Harmagedon skrev:
Du har möjligen ingen aning om vad för buske det är som står framför dom? Den har typ hängande grenar och är väldigt trevlig men lutar mycket.

Vid föryngring skär man in grenarna så att det bara blir stumpar som har ögon kvar. Dvs man kapar inte jämns med marken. Det överlever den inte.

Man ska sträva efter att göra så raka och rena skär som möjligt. På en så där stor rhododendron är det antagligast bäst att använda en så med relativt fina tänder.

Nej, jag kan inte se vad det är för buske. Finns en massa videsläktingar med hängande grenar på det där sättet. Men jag vet inte vad din är för något.

• Gilla
Confused64 och 1 till
  • Laddar…
Bildgoogla hängsälg och jämför. Jag tror att det finns rätt många olika varianter. Men det kan vara någon av dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.