Jag håller på att bygga ett dubbelsidigt staket, 175cm högt, med liggande ribbor (45x45) på stolpar som är 70x70. Jag vill ha en dörr ut från tomten. Hålet är 101cm och jag vill att dörren ska vara lika hög som staketet. Jag har köpt stolpar som är 70x45 för att bygga en ram.
1. Ska jag göra ett N (dvs utan över o underligare) eller ett Z (dvs med över och underhuggare) Jag är rädd för att hela dörren blir för tung när jag sedan ska ha 17 stycken ribbor på vardera sidan.
2. Hur mycket mindre ska jag göra ramen än hålet för att dörren ska kunna öppnas när det är 45x45 ribbor på insidan? Dörren ska öppnas utåt gatan.
3. Vilka gångjärn ska jag välja? Elförzinkat eller galvat? Hur många och hur långa? Jag tänker minst 3st.
Jag skickar med bild på hur det ser ut så här långt. Det ska till en överliggande snedställd planka över hela staketet. Har ej bestämt tjocklek. Finns det några tankar kring det? Jag har gjort staketet efter samma modell som jag har mot grannen nedanför.

• Delvis byggt dubbelsidigt staket med liggande ribbor runt en trädgård med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av ett trästaket med liggande ribbor bredvid en gul tegelvilla, med en tillhörande ram för framtida dörr.
    Skapa konto
  • Delvis färdigställt dubbelsidigt trästaket med liggande ribbor och stolpar.
    Skapa konto
  • Olika storlekar av gångjärn på en hylla i en järnhandel, prislappar synliga.
    Skapa konto
  • Förpackning med gångjärn och skruvar i en butikshylla, prismärkt 159 kronor.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Gjorde faktiskt just en nästan likadan grind till att staket. Gällande bredden så satte jag först ihop grinden med bara 2-3 tvärgående ribbor för att testa bredden (efter att ha mätt ungefärligt). Sen byggde jag klart den när jag bekräftat att den öppnade bra. Det var väl någon cm på varje sida.

Mitt staket hade 95x95-stolpar, men jag körde smalare (95xnågot) som ram till grinden för att hålla nere vikten.

Körde bara en diagonal bräda mitt i grinden som jag justerade för att få den rak när den var upphängd. Man kunde säkert haft ytterligare för bättre stabilitet.

Körde två gångjärn.

• Gilla
Lena Hj
  • Laddar…
Hej.
På fråga 1 så bör du ju göra ett N eftersom du vill kunna fästa 45x45 på samma vis som på staketet. Det går inte på ett Z utan att även fylla i sidorna. Det viktiga i sammanhanget är att snedsträvan hamnar på rätt håll. Den nedre delen skall vara närmast stolpen som grinden är fäst vid.

På fråga 2 så beror det på vilket håll du sätter din 45x70 regel, alltså på hur bred din grind ska vara. Eftersom du har en 45x45 på var sida så bygger det 9cm. Sedan blir det antingen 7 cm eller 4,5 cm till beroende på vilket håll du sätter den. Det spelar roll eftersom det är det diagonala måttet där grinden är som längst som ska få plats i grindöppningen. Diagonalen räknar du ut med Pythagoras sats. Så antingen roten ur (101x101+13,5x13,5) eller roten ur (101x101+16x16). Det blir 101,89 alternativt 102,259 cm. Ett alternativ är att snedsåga alla ändar 1 cm kortare på grindens insida så blir längsta sträckan istället diagonalen av ribba utsida och grindens mittregel. Alltså 4,5 +4,5 eller 4,5 + 7 cm beroende på hur du sätter mittregeln. Då blir det ju roten ur (101x101+9x9) eller (101x101+11,5x11,5) som ju blir 101,4 respektive 101,65 cm.
Insett att jag visat beräkning för hur stort hålet måste vara. Byt bara ut 101 till något mindre och se vad som blir under 101 med lite marginal. Exempel: roten ur 99x99+16x16= 100,28 vilket borde bli ganska lagom om du har 70x45 regel på bredaste hållet. Då ska grinden alltså vara 99cm bred.

Fråga 3 har jag tyvärr inte koll på behandling, hade helt enkelt valt det dyrare för att vara säker på att det inte skulle rosta.
Två beslag bör räcka bra, har en massiv dörr som är nästan lika hög och bred med det som troligen är mycket tyngre än din. Har fungerat bra i många år.

Edit: Hade nog dragit ifrån ca 5 mm på var sida av grinden eftersom trä är ett levande material.
+rättat slarvfel pga av att jag skriver på mobil.
+lagt till beräkning för bredd på grind och inte bara hål.

Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Lena Hj Lena Hj skrev:
Jag håller på att bygga ett dubbelsidigt staket, 175cm högt, med liggande ribbor (45x45) på stolpar som är 70x70. Jag vill ha en dörr ut från tomten. Hålet är 101cm och jag vill att dörren ska vara lika hög som staketet. Jag har köpt stolpar som är 70x45 för att bygga en ram.
1. Ska jag göra ett N (dvs utan över o underligare) eller ett Z (dvs med över och underhuggare) Jag är rädd för att hela dörren blir för tung när jag sedan ska ha 17 stycken ribbor på vardera sidan.
2. Hur mycket mindre ska jag göra ramen än hålet för att dörren ska kunna öppnas när det är 45x45 ribbor på insidan? Dörren ska öppnas utåt gatan.
3. Vilka gångjärn ska jag välja? Elförzinkat eller galvat? Hur många och hur långa? Jag tänker minst 3st.
Jag skickar med bild på hur det ser ut så här långt. Det ska till en överliggande snedställd planka över hela staketet. Har ej bestämt tjocklek. Finns det några tankar kring det? Jag har gjort staketet efter samma modell som jag har mot grannen nedanför.
Snyggt! Hur blev slutresultatet med dörren? Ska just bygga ngt liknande

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.