2 489 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
hur gör jag ang mäklarbilder när jag säger mäklaren "nu tar vi paus"?
Sista huset jag själv sålde så ville mäklaren dumpa priset på grund av att det skulle komma flera spekulanter om utgångspriset var lägre.Annn555 skrev:jag har speulant intressent
det generella utkastet till kontrakt 6 som gäller allla kunder oavsett vad de heter kommer
oavsett brukas, därför anser jurist vissa generella saker bör läggas till i utkastet, oavsett vem
som köper, köpekontraktets struktur ska vara klart oavsett vem som köper sedan avs klausuler mm
Jag svarade iskallt till mäklaren, om inte priset börjar på en 3:a så är ditt arbete ogjort.
Alltså i praktiken så ville jag har tre miljoner som minst för att sälja huset i klartext.
Mäklaren skruvade på sig och sa att det var all time high.
"- Ja men det är inte mitt problem, det är ditt."
Utgångspriset sattes av mäklaren på 2,7 men korrigerades av mig till 2,950,000:-.
Jag vill inte ha spekulanter på plats för att dom har råd med 2,9 då jag satt miniminivå 3,0.
Mäklaren stretade emot stort, men jag fick min rätt och huset såldes för mer än så.
Så det jag vill säga är att själv är bäste dräng i dessa fallen.
Mäklare jobbar på provision, glöm aldrig det.
fattar.Krilleman skrev:
Sista huset jag själv sålde så ville mäklaren dumpa priset på grund av att det skulle komma flera spekulanter om utgångspriset var lägre.
Jag svarade iskallt till mäklaren, om inte priset börjar på en 3:a så är ditt arbete ogjort.
Alltså i praktiken så ville jag har tre miljoner som minst för att sälja huset i klartext.
Mäklaren skruvade på sig och sa att det var all time high
du bestämmer,
jag frågade mer avs bilderna på Hemnet , eftersom mäklarkedjan och
mäklaren äger dom och jag vill ta bort dom från hemnet tillsv
OK.Annn555 skrev:
Men återigen.
Mäklaren lägger aldrig upp bilder om du inte gett skriftligt tillåtelse.
Så för tredje gången:
Vad har du skrivit på i klartext?
Tack.Krilleman skrev:
Utkast till köpekontrakt ej skrivit på.
Skrivit på svtal att mäklare med ensamrätt förmedlar huset i 3 mån.
Läste om nån som ville bryta med mäklaren
och bilder på Hemnet.
Säger jag han inte får annonsera längre
bryter jag förmedlingsuppdraget
i förtid känns det som, kanske har fel
För femtioelfte gången:Annn555 skrev:
Vad har du skrivit på?
Ett förmedlingsuppdrag är inte samma sak som försäljning.
Ett förmedlingsuppdrag ger mäklaren rätt att förmedla bostaden X antal månader enligt kontaktet.
Ett försäljningsuppdrag skrivs när köpare och säljare är överens om priset.
Är denna överenskommelse klar med bekräftad prisbild av försäljningen?
Påstår du att mäklaren inte får fortsätta visa bostaden på hemnet/booli inom kontraktets tidsbild så begår du avtalsbrott inom dom månader som står specificerat i avtalet för förmedlingsuppdraget.
Vad är det du vill komma fram till med rådande kontrakt skrivet?
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Om det nu finns en spekulant som i princip har köpt huset så tycker jag du är lite förhastad om du säger upp mäklaren.´. Det är en svår marknad nu, man får vara rätt tacksam för en spekulant som faktiskt vill köpa i nuläget.
Ok, tack.Krilleman skrev:
För femtioelfte gången:
Vad har du skrivit på?
Ett förmedlingsuppdrag är inte samma sak som försäljning.
Ett förmedlingsuppdrag ger mäklaren rätt att förmedla bostaden X antal månader enligt kontaktet.
Ett försäljningsuppdrag skrivs när köpare och säljare är överens om priset.
Är denna överenskommelse klar med bekräftad prisbild av försäljningen?
Påstår du att mäklaren inte får fortsätta visa bostaden på hemnet/booli inom kontraktets tidsbild så begår du avtalsbrott inom dom månader som står specificerat i avtalet för förmedlingsuppdraget.
Vad är det du vill komma fram till med rådande kontrakt skrivet?
Ska ringa mån kontorschef i annan kommun för mäklarkedjan och hör närmare, trodde avtalsbrott var när man vände sig till annanäklare .återkommer när jag ring kontorschef i annan kommun då min kommun ej har kobtorsansvarig hos mäklarkedjan.
Det är ju för visso imponerande, men vad ska vi göra med den informationen?Annn555 skrev:
Självklart du kan säga åt mäklaren att avbryta försäljningspricessen och ta ner annonsen från hemnet och mäklarens webbsida. Sen vänta en månad på att kontraktet löper ut innan du vänder dig till någon annan.
Provision betalas normalt på försäljningssumman när huset är sålt, om det inte finns något annat avtalat. Då ska du inte behöva betala något trots att mäklaren har gjort en massa arbete. Däremot får du nog betala för hemnet-annonsen oavsett, för den ingår inte i provisionen utan är en separat kostnad. Det var åtminstone vår mäklare väldigt tydlig med.
Provision betalas normalt på försäljningssumman när huset är sålt, om det inte finns något annat avtalat. Då ska du inte behöva betala något trots att mäklaren har gjort en massa arbete. Däremot får du nog betala för hemnet-annonsen oavsett, för den ingår inte i provisionen utan är en separat kostnad. Det var åtminstone vår mäklare väldigt tydlig med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Krilleman skrev:
Möjligt att det är det du vill säga, men i praktiken säger du bara att du hade en mäklare som förmedlade en affär som var all time high.Krilleman skrev:
Huruvida dina eller mäklarens insatser bidrog nämnvärt till det eller om du bara hade tur vet vi inte.
Klicka här för att svara