Hej!
Det droppar vatten från min ventil (se bild) och det behövs byta ut den, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.

Behöver jag stänga av huvudvattenkranen helt innan?
Är det något särskilt jag bör tänka på eftersom den sitter monterad direkt mot väggen/kaklet?
Tacksam för alla tips och råd!

• Ventil med blå vred monterad på vägg, små tecken på vattenläckage samt anslutna rör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FM Mattsson T-ventil i krom med blå ratt, skärmdump från hemfint.se. Produkten är listad som utgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T T bayt skrev:
Hej!
Det droppar vatten från min ventil (se bild) och det behövs byta ut den, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.

Är det något särskilt jag bör tänka på eftersom den sitter monterad direkt mot väggen/kaklet?
Den på första bilden och produkten i bild två är två olika produkter?
Det som är under översta ventilen, den med blått vred, skulle kunna vara T-ventil. Är det den du menar?

Vart droppar det? Vart kommer tillflödet från (vart i bild sitter huvudkranen och flödet)?

Krilleman
T T bayt skrev:
Hej!

Välkommen till forumet på Byggahus.se @T bayt 👍👍

Var läcker det mer exakt?

Om det är vid själva blåa vredet så finns det överstycken som reservdel.

Tillverkaren är FMM:
https://www.fmmattsson.com/sv/koppl...tiler/ovriga-kopplingar-och-ventiler/35271500

Och denna kan tex köpas här:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...5aMDnfcHN1r7Ni7B5F26gDn37Vy5-Pd-1APazEA6MN2vV

Blå och silverfärgad VVS-koppling med lösa delar, inklusive ventil och mässingskomponenter, på vit bakgrund.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Den på första bilden och produkten i bild två är två olika produkter?
Det som är under översta ventilen, den med blått vred, skulle kunna vara T-ventil. Är det den du menar?

Vart droppar det? Vart kommer tillflödet från (vart i bild sitter huvudkranen och flödet)?
Tack för svaret!
Det droppar inifrån själva det blåa vredet (där man vrider på och av vattnet). Det verkar som att läckaget sitter i spindeln/tätningen bakom vredet. Jag köpte en huvudsticke ff Matsson G1 men
Krilleman Krilleman skrev:
Välkommen till forumet på Byggahus.se @T bayt 👍👍

Var läcker det mer exakt?

Om det är vid själva blåa vredet så finns det överstycken som reservdel.

Tillverkaren är FMM:
[länk]

Och denna kan tex köpas här:
[länk]

[bild]
Ja precis och jag köpte en som andra bild men det går inte öppna,jag tror den är borde byta hela.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.