Hej! Jag har ingen utkastare på utsidan av huset, så när jag skall vattna drar jag en slang till tvättstugan och kopplar på blandaren. Nu har jag bytt slangen till en slangvinda med inbyggd slang (exakt modell: https://www.amazon.se/Fiskars-1071660-Comfort-Slangvinda-S/dp/B0CTMPYKKB)
Tyvärr passar inte den nya slangen på min slangadapter på blandaren, trots att det skulle vara "universal fit" ;-)
Såhär ser kranen ut:
Det är alltså nån slags fastklämd ring och en gängad adapter. Blandarens mynning är 19 mm diameter.
Mått på adaptern är som följande:
Den nya slangvindan har en 9mm slang (3/8")
.. men den passar som sagt inte. Och jag känner mig förtvivlad! Den gamla slangen har en lite annorlunda koppling:
Jag provade att transplantera kopplingen från gamla slangen till nya, men det gick inte för den nya slangen har en mindre dimension än den gamla. Dessutom läcker den gamla kopplingen, så den vill jag helst bli av med.
Vad kan jag göra för att detta skall fungera? Jag kan tänka mig att byta koppling på kranen, byta eller addera en koppling på slangen. Var på Bauhaus och frågade men personalen bara tittade förvirrat på mig och sa att de nog inte hade nått som skulle passat.
Har ni några idéer?
Tyvärr passar inte den nya slangen på min slangadapter på blandaren, trots att det skulle vara "universal fit" ;-)
Såhär ser kranen ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså nån slags fastklämd ring och en gängad adapter. Blandarens mynning är 19 mm diameter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. men den passar som sagt inte. Och jag känner mig förtvivlad! Den gamla slangen har en lite annorlunda koppling:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag provade att transplantera kopplingen från gamla slangen till nya, men det gick inte för den nya slangen har en mindre dimension än den gamla. Dessutom läcker den gamla kopplingen, så den vill jag helst bli av med.
Vad kan jag göra för att detta skall fungera? Jag kan tänka mig att byta koppling på kranen, byta eller addera en koppling på slangen. Var på Bauhaus och frågade men personalen bara tittade förvirrat på mig och sa att de nog inte hade nått som skulle passat.
Har ni några idéer?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte om denna lösning passar dig, men kolla upp detta. Jag tror det är en Gardenaprodukt ( enligt AI, så kan det vara #8187 ), men är inte säker. Består av en fast del, som skruvas på och en lös del, som man enkelt fäster genom att skjuta regeln ( svart-orange).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Om man har utanpåliggande standardgrova rör som på bilden borde det vara bättre att montera en separat ventil och eller utkastare för trädgårdsslangenHasseTeknik skrev:
denna kanske?M magnoz skrev:Hej! Jag har ingen utkastare på utsidan av huset, så när jag skall vattna drar jag en slang till tvättstugan och kopplar på blandaren. Nu har jag bytt slangen till en slangvinda med inbyggd slang (exakt modell: [länk])
Såhär ser kranen ut:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Har ni några idéer?
https://www.jula.se/catalog/tradgar...illbehor/slangkopplingar/krankoppling-028669/
Produkter som diskuteras: "krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
En tanke, går delarna att dela på som syns på tredje bilden? Känns som det iaf. Isf bör det gå att få dit en gängad koppling där.
Sen en annan sak, man ska aldrig koppla en vattenslang till en svängbar pip. Dom är inte gjorda för trycket som blir och risken finns att pipen släpper från blandaren.
Sen en annan sak, man ska aldrig koppla en vattenslang till en svängbar pip. Dom är inte gjorda för trycket som blir och risken finns att pipen släpper från blandaren.
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
På min blandare med svängbar pip gick hela pipen enkelt att skruva av och där passade slangadaptern direkt.
En ny blandare kanske är ett alternativ annars, det måste inte bli jättedyrt.
En ny blandare kanske är ett alternativ annars, det måste inte bli jättedyrt.
Min fanns med bland Julas grejor i inlägg #6 om man scrollade ner lite. Tänkvärt också med svängbar pip, men risken är nog låg, då jag använt mitt i många år och skulle något hända, så borde det upptäckas fort och skadorna i den vattentåliga tvättstugan blir nog begränsade. En separat tappkran är ju naturligtvis det bästa, men i mitt fall, så används den till tvättmaskinen.
Ja, den går att dela men den fastklämda biten sitter där den sitter. Optimalt hade ju varit något som har samma gänga fast som passar med den gamla, fast med en slang ände som också funkar mot en trädgårdsslangPurre skrev:
Har också klurar på hur bra det är att sätta slang i en sån här pip. Men det har varit så i 60 år, så jag tänker jag provar lite till
En ny blandare har jag också övervägt. Det känns som ett rimligt alternativ men har inte hittat nån Käck blandare ännu. Har ni några tips? Skulle ju vara toppen med en fast slang koppling under blandaren så man inte behöver hänga nånting öht i pipen.F fredrik.johansson skrev:
Det skulle nog också vara möjligt att sätta en separat ventil på existerande rör, men ibland vill jag fylla en plaskpool med varmvatten så bra om det går på en blandare ändå ..
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
Hur ser den nuvarande ut och varifrån kommer rören? Hur långt är det mellan rörfästena? 150mm? 160mm?
Om du skulle sätta en utkastare genom väggen där under fönstret, hamnar den på en vettig plats då? I så fall skulle jag gjort det i första hand. I andra hand skulle jag ordnat med en egen kran för slangen från tvättmaskinsanslutningen.
Slangen till tvättmaskinen borde nog avlastas lite, annars är det risk för en spricka där den går över till den pressade metallen.
Slangen till tvättmaskinen borde nog avlastas lite, annars är det risk för en spricka där den går över till den pressade metallen.