Hej,

Vi flyttade in i nytt hus i mars. Vi byggde med sk. generalentreprenad (husfirma+byggmästare) Upptäckte nu att underlagstaket har släppt i alla skarvar. Ja, vårt undertak ska vara tätt, är av typen som släpper igenom luftånga,
http://www.mataki.com/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf

Dock vill jag undvika att diskutera konstruktion i sig, utan det som har hänt är att skarvarna som ska vara ihoptejpade har släppt. Byggmästaren menar att det är materialfel och hänvisar till husfirman som levererat. Husfirman ska i sin tur prata med leverantören. Och van som man har blivit av bollande mellan alla parter räknar jag med att leverantören kommer att säga att det är felmonterat.

Jag har meddelat både byggaren och husfirman både per telefon och även skickat mail.

Hur går man vidare (om det slutar som jag tror att de skyller på varann) känns onödigt att ta in en oberoenda besiktningman då det är helt tydligt att det är fel på underlagstaket. OCH vem ställer man kravet att fixa taket till? Skulle kännas bäst att rikta kravet solidariskt mot byggaren/husfirman. Kan man det?

Vem har du betalat? Det är dit du skall ställa kravet, sedan får de lösa sina tvister om vad som är galet sins emellan.

Om du betalat en för materialet och en annan för utförandet skulle jag gå på den som utfört jobbet. De bör, om de är professionella, kunna se vid monteringen att det är något som är fel.

Byggaren menar att det såg bra ut när de satte upp det och att det har "gått sönder"/släppt efter monteringen dvs materialfel. Nu återstår att höra vad husfirman säger, men jag gissar att husfirman skuller på byggaren...

Jag har betalt husfirman för materialet och byggaren för monteringen. Det är väl i det här läget som man önskar att man hade haft en totalentreprenad... Men jag har inte energi till att tänka på allt som man kunnat göra annorlunda när det ändå inte går att påverka.

enligt konsumentköplagen ska du gå på byggaren. tro det eller ej men han är ansvarig för materialet som han monterar.
rent krasst så kan en rörkrökare bli ansvarig för din värmepanna som du köper själv.

styrman1 skrev:
enligt konsumentköplagen ska du gå på byggaren. tro det eller ej men han är ansvarig för materialet som han monterar.
rent krasst så kan en rörkrökare bli ansvarig för din värmepanna som du köper själv.
Du måste avse Konsumenttjänstlagen?

Först och främst måste du titta i avtalet med byggaren om sakfrågan är reglerad där. I annat fall gäller gentemot byggaren Konsumenttjänstagen men då måste det också gå att passa in i något av de fel hos tjänsten som där avses, ex monteringsfel. Att det såg bra ut låter kanske inte så övertygande. Även en dåligt fastsatt tejpbit kan ju så att säga se bra ut men sen släppa.

Är det däremot så att byggaren har belägg för sin uppfattning att det handlar om produktfel blir det återigen i första hand vad avtalet anger, och denna gång mellan dig/er och husfirman som tillhandahållit de lösa sakerna (dessa blir ju fast egendom först vid installation). Bedömning enligt Konsumentköplagens felregler.

I ditt första inlägg skriver du att "underlagstaket har släppt i alla skarvar" och "det som har hänt är att skarvarna som ska vara ihoptejpade har släppt" samt "det är helt tydligt att det är fel på underlagstaket". Jag kanske är petig men som jag förstår det är underlagstaket en produkt och skarvbanden en annan. Utgår från att det är samma tillverkare, men vill mest utesluta möjligheten att det inte är ytterligare en tillverkare av skarvbanden (tejpen) där felet kan vara. Hur som helst så tycks du vara av samma uppfattning som byggaren, dvs att det är prdouktfel och i så fall är det avtalet gentemot hustillverkaren + Konsumentköplagen som gäller.

Jag skulle kalla alla berörda till ett möte med målet att komma överens om att ta in en oberoende besiktningsman och att ni alla tre i förväg skriftligen avtalar om att, efter att samtliga skriftligen godkänt besiktningsmannnen innan besiktningen, påtar sig var och en för sig eller i förening om flera felorsaker konstateras, att föja besiktningsmannens skriftliga utlåtande i det fall ett fel konstateras som någon av er svarar för, samt att i det fall besiktningsmannen fastställer produktfel svarar leverantören av produkterna för samtliga ekonomiska kostnader inkl besiktningsmannens kostnader alternativt vid konstaterat fel i utförd tjänst av byggaren svarar byggare för motsvarande kostnader inkl omleverans av produkter som måste bytas ut.

Tanken är att inte alla ska skaffa varsinn besiktningsman utan en oberoende som alla accepterar att följa innan besiktningen har skett och jag har svårt att se varför någon skulle mottsätta sig en sådan lösning. Den som eventuellt motsätter sig denna lösning är givetvis den som känner med sig att han bär ansvaret.

Du måste då tillse att få välja besiktningsman då husföretagen kan ha "egna" där man kan ifrågasätta vart lojaliteten befinner sig.

Går de inte med på det, får du ta in en besiktningman likväl, för tyvärr väger nog allas våra ord mindre vid en eventuell tvist.

På frågan om det är möjligt att rikta kravet solidariskt skulle jag avråda. Om vi leker med tanken att du för en fastställelsetalan där alternativ 1 är produktfel och alternativt 2 är byggaren. Domstolen fastställer att det är produktfel och att husfirman är ansvarig. I det fallet blir du även förlorande part gentemot byggaren som har berättigade krav på rättegångsersättning som du kommer att få betala. Man måste så att säga skapa sig en säker egen uppfattning och kan inte peka på alla som skulle kunna ha ett ansvar.

P.s. Passar på att erinra om skillnaden mellan Konsumentköplagen och Konsumentjänstlagen. Den första har 3 års reklamationsrätt och den andra har 10 års reklamationarätt på fast egendom. Ibland är det den billigaste försäkringen man kan tänka sig att ha reklamationsrätt i 10 år, dvs att köpa materialet av samma näringsidkare som ska utföra tjänsten. Exempelvis om man lägger ett tak skulle jag aldrig komma på tanken att köpa taket på ett ställe och låta någon annan lägga detsamma, och än mindre att göra just sådana arbeten svart. Där är reklamationsrätten guld värd vid ex svarta plåttak som med åren ofta börjar flagna.

Redigerat:
Tack för svar, det uppskattas.

Jag vet inte om jag håller med byggaren om att det är materialfel, kan lika gärna vara slarvigt uppsatt likväl som dåliga monteringsinstruktioner eller materialfel. Det jag menar med att det är tydligt att det är fel på underlagstaket är att funktionen inte är som den ska vara. Det ska vara tätt och det är det inte, sen om det är fel på produkten eller montering vet jag inte.

Underlagstaket leveraras med tejp monterad, ungeför pss som vanligt underlagspapp med en skyddsremmsa som tas bort vid montering.

Jag avser att ha ett möte med husleverantör och byggare och en representant från underlagstaktillverkaren inom kort. Jag hoppas, fortfarande, på att människor är vettiga och att vi kan finna en lösning tillsammans. Att gå till domstol kostar nog för alla parter. Är det dock så att nån inte vill hitta en lösning så är det bra att veta vad som gäller om man behöver går vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.