3 313 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur gå till väga?
Vilket är bästa alternativet om man "får" tomt av sin far? Ska man köpa den för en liten summa, eller kan han skänka tomten? Vilket är bäst ekonomiskt för mig & för min far. Gåvoskatt mm. Jag har inte kollat upp något av denna biten, tänkte höra här om det finns någon som gjort något liknande. Vill komma så billigt undan som möjligt.
Det billigaste är att du köper tomten av honom för taxeringsvärdet med en avbetalningsplan på 12000 (tror jag det är)/året eftersom han får skänka detta till dig årligen utan att du behöver skatta för det. Dvs du betalar då inget. Står både din far & mor för marken blir det alltså 2x12000/året. Går han/de bort innan tomten är slutamorterad blir det gåvo/arvskatt på restsaldot. I detta fall måste din far/föräldrarna ta upp restsaldot årligen i deklarationen som tillgång. För din del tar du upp restsaldot som skuld samtidigt som du deklarerar för tomtens hela värde.
I annat fall betalar du gåvoskatten direkt. Om föräldrarna går bort inom 10 år får du räkna med att det ev kan bli arvskatt dvs del av beloppet läggs ihop med annat arv. Tomten är din och du deklarerar tomten i vanlig ordning.
Men ;D finns säkert någon skatteexpert härinne - det är inte jag. Jag körde själv med det första alternativet när det gällde del av mitt hus.
I annat fall betalar du gåvoskatten direkt. Om föräldrarna går bort inom 10 år får du räkna med att det ev kan bli arvskatt dvs del av beloppet läggs ihop med annat arv. Tomten är din och du deklarerar tomten i vanlig ordning.
Men ;D finns säkert någon skatteexpert härinne - det är inte jag. Jag körde själv med det första alternativet när det gällde del av mitt hus.
Klicka här för att svara