Angående backventil eller återströmningsskydd vid anslutning av tappvatten till värmesystemet så är det ett krav enligt BBR
Även om det inte är sannolikt med ett backflöde pga tryckskillnader så KAN det hända. Man kan t ex ha stängt av tappvattnet samtidigt som någon öppnar påfyllningen. Osannolikt ja, men risken finns.

• Gilla
Björne57
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
skvaller rör menar du då från säkerhetsventi eller från expansionskärl.
Om det är ett slutet system så är det från säkerhetsventilen eftersom det inte finns något skvallerrör från ett slutet expansionskärl.
Om det är ett öppet system så är det från öppna expansionskärlet.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är ett slutet system så är det från säkerhetsventilen eftersom det inte finns något skvallerrör från ett slutet expansionskärl.
Om det är ett öppet system så är det från öppna expansionskärlet.
Ja det var ju fråga om ett slutet system som jag skrev hydropress och expansionskärl då det oftast sa.man kopplar med öppet system.

B Björne57 skrev:
Ja lätt att säga för statsbor att trycket aldrig är lägre i tappvattnet men har man egen brunn så försvinner trycket i bland helt vid strömavbrott.
Det är svårt att säga om TS är stadsbo eller ej, men närvaron av en vattenmätare på TS´ bilder tyder på att det finns kommunalt vatten i hemmet.

B Björne57 skrev:
Ja det var ju fråga om ett slutet system som jag skrev hydropress och expansionskärl då det oftast sa.man kopplar med öppet system.
Jag förklarade bägge delarna eftersom du frågade om det var från expansionskärlet eller säkerhetsventilen.

Ett skvallerrör är ett rör som indikerar att något onormalt (för högt tryck eller för hög nivå) har inträffat i ett system med vätska.

Intressant med backventil på påfyllningen. Aldrig tänkt på men det stämmer att det är ett krav i BBR, för att skydda dricksvatten från kontamination. Man lär sig mycket i detta forum. Håller det dock som fullständigt osannolikt att det skulle hända att jag skulle vara utan vatten och samtidigt försöka fylla radiatorerna. Och ja jag är lantis, så jag får säga så här.

Krilleman
M MickeMörkö skrev:
Intressant med backventil på påfyllningen. Aldrig tänkt på men det stämmer att det är ett krav i BBR, för att skydda dricksvatten från kontamination. Man lär sig mycket i detta forum. Håller det dock som fullständigt osannolikt att det skulle hända att jag skulle vara utan vatten och samtidigt försöka fylla radiatorerna. Och ja jag är lantis, så jag får säga så här.
Backventil på radiatorpåfyllning har funnits med sedan urminnes tider.
Innan dom nya moderna kombinerade ventilerna äntrade marknaden så kunde en liknande installation se ut som följande, lös avstängning i kombination med lös backventil.

En gammal installation av radiatorpåfyllning med lös avstängningsventil och backventil på gul bakgrundsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.