Vilken ventil ska jag vrida på? Den svarta ovanpå expansionskärlet dränerar bara kärlet verkar det som, då vatten rinner ut i avloppet via röret den är ansluten till när jag öppnar den.

• Svart ventil ovanpå expansionskärl med tryckmätare, kopplad till rörledning, används för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
R Rif88 skrev:
Vilken ventil ska jag vrida på? Den svarta ovanpå expansionskärlet dränerar bara kärlet verkar det som, då vatten rinner ut i avloppet via röret den är ansluten till när jag öppnar den.
Där ska du inte vrida! Har du nån annan liten blå eller svart kran tex ?? En bild över resten av rören vore bra.

Foliehatten3
Den fyller väl sig själva

Foliehatten3 Foliehatten3 skrev:
Den fyller väl sig själva
Det är extremt sällan, typ aldrig, som en villa/privatbostad har automatisk påfyllning av värmesystemet.

• Gilla
mrbackstrom och 6 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Demmpa Demmpa skrev:
Det är extremt sällan, typ aldrig, som en villa/privatbostad har automatisk påfyllning av värmesystemet.
Ursäkta, nu ser jag. Trodde det var en hydropress/hydrofor

B Belastar skrev:
Där ska du inte vrida! Har du nån annan liten blå eller svart kran tex ?? En bild över resten av rören vore bra.

• Pannrum med rörsystem och ventiler, röd expansionskärl, mätare och vattenledningar mot en vägg.
    Skapa konto
  • Rör och expansionskärl i ett pannrum, med säkerhetsbrytare på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
Kolla om den inte sitter gömd brevid nånstans.

R Rif88 skrev:
Den ventilen är övertryckskydd

• Gilla
MargarinBjörnen och 1 till
  • Laddar…
Följ denna till du hittar en kran.

• Rörsystem på vägg med markerad kran och kopplingar, röd tank och annan utrustning.
    Skapa konto
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Följ denna till du hittar en kran.
Det är en kran i din röda ring.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Det står påfyllning på väggen 😂

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 11 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det står påfyllning på väggen 😂
Haha, ja det gör det ju tamejtusan! 😅

vad tror ni? Kan jag vrida på den med en tång eller liknande

• Rostig röranslutning med pil och text "Ventil?" ritade ovanpå, eventuellt en ventil som kan behöva verktyg för att vridas.
    Skapa konto
B
Har hänt att jag använt en skiftnyckel för att manövrera en sådan.

Förmodligen tog nån bort handtaget på ventilen för att inte klåfingriga barn och liknande fyller på för mycket vatten av misstag.

B BSOD skrev:
Har hänt att jag använt en skiftnyckel för att manövrera en sådan.

Förmodligen tog nån bort handtaget på ventilen för att inte klåfingriga barn och liknande fyller på för mycket vatten av misstag.
Sådärja, då var problemet löst och vattnet påfyllt. Tack för all hjälp! Och gott nytt år 🥳

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.