RoTe
Nästa fråga, varför behöver du fylla värmesystemet? Det är något som man normalt ej behöver.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det brukar vara ett hål för en insexnyckel.
 
RoTe RoTe skrev:
Nästa fråga, varför behöver du fylla värmesystemet? Det är något som man normalt ej behöver.
Vet ej riktigt varför det var så lågt tryck, men fick rådet att fylla. Har inte ägt kåken särskilt länge men vet att föregående ägare inte underhållit särskilt bra sista åren. Tänkte ge mig på att lufta elementen imorgon.
 
RoTe
R Rif88 skrev:
Vet ej riktigt varför det var så lågt tryck, men fick rådet att fylla. Har inte ägt kåken särskilt länge men vet att föregående ägare inte underhållit särskilt bra sista åren. Tänkte ge mig på att lufta elementen imorgon.
Fortsätter trycket sjunka efter att du luftat och ev åter fyllt på så har du en läcka.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Riktigt amatörbygge tyvärr, men påfyllningen är där mickemörkö ringat in. Tyvärr har de valt en undermålig ventil som dessutom verkar vara utsliten och sakna vred.
Jag skulle rekommendera att byta till en riktig påfyllningsventil med erforderlig backventil
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Riktigt amatörbygge tyvärr, men påfyllningen är där mickemörkö ringat in. Tyvärr har de valt en undermålig ventil som dessutom verkar vara utsliten och sakna vred.
Jag skulle rekommendera att byta till en riktig påfyllningsventil med erforderlig backventil
Tack för rådet! Ja det verkar vara ett lite genomgående tema för vårt hus 🤦🏻‍♂️
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lordi skrev:
Riktigt amatörbygge tyvärr, men påfyllningen är där mickemörkö ringat in. Tyvärr har de valt en undermålig ventil som dessutom verkar vara utsliten och sakna vred.
Jag skulle rekommendera att byta till en riktig påfyllningsventil med erforderlig backventil
Ja backventil är ett måste så inte varmvattnet backar ut i kallvattnet det är inte bra. sedan kolla lufttfycket i hydropressen (den röda burken) för är det inte lagom tryck i får du ett stumt system
släpper trycket i säkerhetsventilen.
 
B Björne57 skrev:
Ja backventil är ett måste så inte varmvattnet backar ut i kallvattnet det är inte bra. sedan kolla lufttfycket i hydropressen (den röda burken) för är det inte lagom tryck i får du ett stumt system
släpper trycket i säkerhetsventilen.
Det är bra om man använder rätt termer.

Nu är det inte till varmvattnet ventilen är till utan för påfylling av värmesystemet/pannvattnet.

Sen är det ingen hydropress (som används för tappvatten) utan ett expansionskärl för värmesystemet.
 
  • Gilla
KawaS2 och 7 till
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
Ja backventil är ett måste så inte varmvattnet backar ut i kallvattnet det är inte bra. sedan kolla lufttfycket i hydropressen (den röda burken) för är det inte lagom tryck i får du ett stumt system
släpper trycket i säkerhetsventilen.
Backventilerna har en väldigt förmåga att bli otäta efter ett tag, så deras praktiska nödvändighet kan ifrågasättas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bra om man använder rätt termer.

Nu är det inte till varmvattnet ventilen är till utan för påfylling av värmesystemet/pannvattnet.

Sen är det ingen hydropress (som används för tappvatten) utan ett expansionskärl för värmesystemet.
expansionkärl eller inte så sitter det en gummiblåsa i som är fylld med luft som har ett förfyllt lufttryck. Sedan är det inte
nyttigt med pannvatten som läcker tillbaka till kallvatten. dels metall utlösning och annat otrevligt som kan växa i vattnet särkilt om man kör med
luft eller bergvärmare som inte 58- 60⁰
där bakterierna dör.
 
B Björne57 skrev:
expansionkärl eller inte så sitter det en gummiblåsa i som är fylld med luft som har ett förfyllt lufttryck.
Även att de innehåller samma saker och har likvärdig funktion så är det ändå bra med att använda rätt uttryck.
B Björne57 skrev:
Sedan är det inte
nyttigt med pannvatten som läcker tillbaka till kallvatten. dels metall utlösning och annat otrevligt som kan växa i vattnet särkilt om man kör med
luft eller bergvärmare som inte 58- 60⁰
där bakterierna dör.
Så farligt är det inte med att dricka vatten från värmesystemet, det gjorde ett tiotal av personalen på F17 i Kalling i mer än tre års tid,
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/vatten-fran-element-i-kaffet
https://www.sverigesradio.se/artikel/5473653

Att dricka vatten med legionella är inte farligt, däremot är det inte bra att andas in vattenånga med legionellabakterier.

Hur ofta har man ett tappvattentryck som är lägre än 2 bar?
Hur ofta har man ett systemtryck i värmesystemet som är högre än 2 bar?
Typ aldrig på bägge frågorna.
 
  • Gilla
byggarebobh och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Behöver inte nödvändigtvis vara en läcka, kan också vara så att blåsan i expansionskärlet gjort sitt. Då kan det komma ut vatten vid temperaturförändringar vid ventilen på expansionskärlet.
Knacka med t.ex. en skruvmejsel på undre och övre halvan av expansionskärlet, den ena ska vara mer stum än den andra (luft kontra vatten), är bägge stumma är blåsan sannolikt trasig.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Även att de innehåller samma saker och har likvärdig funktion så är det ändå bra med att använda rätt uttryck.

Så farligt är det inte med att dricka vatten från värmesystemet, det gjorde ett tiotal av personalen på F17 i Kalling i mer än tre års tid,
[länk]
[länk]

Att dricka vatten med legionella är inte farligt, däremot är det inte bra att andas in vattenånga med legionellabakterier.

Hur ofta har man ett tappvattentryck som är lägre än 2 bar?
Hur ofta har man ett systemtryck i värmesystemet som är högre än 2 bar?
Typ aldrig på bägge frågorna.
Ja lätt att säga för statsbor att trycket aldrig är lägre i tappvattnet men har man egen brunn så försvinner trycket i bland
helt vid strömavbrott. Finns det koppar i värme systemet t ex så är det inte nyttigt.
Kallinge F17 var väl en dålig jämnförelse
då där är pfas i vattnet och vad händer på
lång sikt.
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
Ja lätt att säga för statsbor att trycket aldrig är lägre i tappvattnet men har man egen brunn så försvinner trycket i bland helt vid strömavbrott.
Jag är ingen stadsbo, jag är född & uppvuxen på landsbygden.
Jag är väl medveten om att vattentrycket kan försvinna vid strömavbrott, men att det gör det samtidigt som man fyller på värmesystemet händer "aldrig".
Om påfyllningsventilen läcker så märker man det genom dels är värmesystemtrycket på max "hela tiden" samt att det kommer vatten ur skvallerröret "titt som tätt".
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag är ingen stadsbo, jag är född & uppvuxen på landsbygden.
Jag är väl medveten om att vattentrycket kan försvinna vid strömavbrott, men att det gör det samtidigt som man fyller på värmesystemet händer "aldrig".
Om påfyllningsventilen läcker så märker man det genom dels är värmesystemtrycket på max "hela tiden" samt att det kommer vatten ur skvallerröret "titt som tätt".
skvaller rör menar du då från säkerhetsventi eller från expansionskärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.