59 555 läst ·
37 svar
60k läst
37 svar
Hur fyller jag på vatten i expansionskärlet?
Går den ända ner till 0?
Den kan tåla lite kraft men har du otur så kan axeln gå av och då blir det mer problem.
har du en hammare eller en skiftnyckel, slå lite lätt på shunt huset medans du vrider då kan vibrationerna få det som har fastnat/ärjat att lossna.
Nästa steg i det hela kanske blir att skruva isär shunten, men då behövs det tömma lite av systemet, byta packningar. Och då bör du nog kontakta en lokal VVSare eller om du har någon bekant som hjälpa till med skruvandet.
Den kan tåla lite kraft men har du otur så kan axeln gå av och då blir det mer problem.
har du en hammare eller en skiftnyckel, slå lite lätt på shunt huset medans du vrider då kan vibrationerna få det som har fastnat/ärjat att lossna.
Nästa steg i det hela kanske blir att skruva isär shunten, men då behövs det tömma lite av systemet, byta packningar. Och då bör du nog kontakta en lokal VVSare eller om du har någon bekant som hjälpa till med skruvandet.
Skruva av den svarta ratten, innanför finns en axel som oftast är plan på en sida eller fyrkantig.
Använd en skiftnyckel eller en kraftig tång, och vrider fram och tillbaka.
Det brukar vara 1/4 varv motsvarande läge 1-5 på skalan.
Du kan ta i vad du orkar så länge det inte slinter på axeln.
I länge 5 skall du få samma temp efter pumpen som det är i pannan.
Lycka till.
Lycka till.
TAck, provar ikväll när jag kommer hemgizmo007 skrev:
Går den ända ner till 0?
Funkade! :-DL Leif i Skåne skrev:Skruva av den svarta ratten, innanför finns en axel som oftast är plan på en sida eller fyrkantig.
Lycka till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var fyller man på med vatten? ECO el 1550
Värme allmänt -
Hur fyller jag igen vattenfylld smörjgrop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur fyller jag på vatten i expansionskärl?
Hemma hos -
Tvättmaskin fyller vatten men går inte igång.
Vitvaror -
Problem tvättmaskin ElektroHelios - fyller och fyller vatten
Vitvaror