S Snål-Jocke skrev:
Ja det ser ut som att det skulle kunna vara just den kranen, öppna den lite försiktigt och se om trycket på manometern ökar. Då är det den.
Jaaaa! det var den! ska den röda pilen på mätaren möta den svarta?

P PetraU skrev:
Den som är ett vred, typ på pannan eller den som är en ratt längre upp mot taket?
Funkade!!!!

Gött. Ha den pyttelite öppen nu och gör som beskrivet i inlägg 9.

S Snål-Jocke skrev:
Gött. Ha den pyttelite öppen nu och gör som beskrivet i inlägg 9.
Tackar och bockar!

Tack alla!

Återkoppla gärna om du får värme :)

S Snål-Jocke skrev:
Återkoppla gärna om du får värme :)
Nu har det gått 3 timmar. Ingen värme :cry:. Elementen är iskalla. Cirkulationspumpen verkar funka, ställde om den från auto till III vilket skulle lufta den. I läge III vibrerar rören i anslutning till den.

Har du luftat radiatorerna?

useless useless skrev:
Har du luftat radiatorerna?
Japp, flera ggr..

Om du känner på rören före och efter cirkulations pumpen, känns det någon skillnad?

Shunt vredet under pumpen på pannan, har du vridit på det? Testa att vrida lite på det mot höger så bör du få mer värme från pannan.

Bilden i inlägg 1 visar en termometer på röret efter cirkulationspumpen, den visar ca 18 grader.

det verkar lite...

gizmo007 gizmo007 skrev:
Om du känner på rören före och efter cirkulations pumpen, känns det någon skillnad?

Shunt vredet under pumpen på pannan, har du vridit på det? Testa att vrida lite på det mot höger så bör du få mer värme från pannan.
Kan det vara så att shunten fastnat? Den står nu längre till höger än vad den någonsin gjort, men det går inte att vrida den mer till höger. Till vänster är den lös och går bra men helt stopp mot höger. Hade problem förra vintern med att den fastnat på för varmt och fick ha fönstrena öppna. Ska jag ta till våld? Kan den gå av?

Tomture61
Tycker jag ser en skala på Vredet till shunten med en pil , verkar pilen följa min/max ?
Eller tar det stopp före max.

Det är vanligt att den kan kärva då den många gånger ställs in på ett läge och den får stå så länge.
Testa att vrida fram och tillbaka så kan det lossna.
På bilden står den på ca 3, går det att få den högre?? till tex 5 då borde du känna även på röret efter att det blir varmare.

gizmo007 gizmo007 skrev:
Det är vanligt att den kan kärva då den många gånger ställs in på ett läge och den får stå så länge.
Testa att vrida fram och tillbaka så kan det lossna.
På bilden står den på ca 3, går det att få den högre?? till tex 5 då borde du känna även på röret efter att det blir varmare.
Nej, det går inte att få den högre. Skulle säga att den står på ca 2,5-2,7. Kan sega den upp från 2,7 till 3 men känns som om den studsar tillbaka. Ska jag ta till våld?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.