5 205 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Hur funkar en megger? Är mitt värmegolv ok?
Tack för alla fina tips!
Uppdatering:
Inget har hänt, företaget som gjorde min installation väntar på någon smart person från leverantören av värmegolvet (vill minnas att det hette Quicknet T2). Installatören tror fortfarande att dom kommer kunna fixa felet utan att bryta upp golvet men jag är skeptisk.
Ja, jag skulle oxå vilja ha vattenburet eftersom man inte dör lika lätt av det. Problemet var att installatören inte ville lägga in det utan att ha en separat cirkulationspump och det kändes onödigt på 4kvm badrum.
Rrrrr: Visst låter det osannolikt? Jag kan inte förstå det själv... Tyvärr har jag inte fått se hur det såg ut när dom la värmekablarna, då kan det hade varit tydligare. När jag gjorde meggningen filmade jag resultatet, kolla gärna här:
Filmer
Friedrich: Med avslagen värmekabel är jorden fin men jag har faktiskt inte provat med värmekabeln igång. Ska göra det...
Jag såg på tillverkarens sida att man måste skicka in mätresultat från 3 olika tidpunkter eller något liknande. Men man behöver aldrig mäta mellan värmekabeln och husets jord...
/Linuxs
Uppdatering:
Inget har hänt, företaget som gjorde min installation väntar på någon smart person från leverantören av värmegolvet (vill minnas att det hette Quicknet T2). Installatören tror fortfarande att dom kommer kunna fixa felet utan att bryta upp golvet men jag är skeptisk.
Ja, jag skulle oxå vilja ha vattenburet eftersom man inte dör lika lätt av det. Problemet var att installatören inte ville lägga in det utan att ha en separat cirkulationspump och det kändes onödigt på 4kvm badrum.
Rrrrr: Visst låter det osannolikt? Jag kan inte förstå det själv... Tyvärr har jag inte fått se hur det såg ut när dom la värmekablarna, då kan det hade varit tydligare. När jag gjorde meggningen filmade jag resultatet, kolla gärna här:
Filmer
Friedrich: Med avslagen värmekabel är jorden fin men jag har faktiskt inte provat med värmekabeln igång. Ska göra det...
Jag såg på tillverkarens sida att man måste skicka in mätresultat från 3 olika tidpunkter eller något liknande. Men man behöver aldrig mäta mellan värmekabeln och husets jord...
/Linuxs
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det hör väl inte riktigt hit, men jag la in vattenburet utan separat cirkulationspump, gick finfint med LKs minishunt. 5kvm var max tror jag.Linuxs skrev:
Om det är T2 så tror jag man måste ha dokumenterade mätvärden för att garantin ska gälla. Dessa ska även skickas in.
Lät intressant - men dyrt!Rikard Ågren skrev:
Nästan 3600:- ?
Eller hittade jag fel produkt?
http://www.dinvvsbutik.se/minishunt-15mmg20-p-2418085.html
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skrev fel, LK Minikretsventil M5 heter den.
Mer info här:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/
Mer info här:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Termostaten är dock inte så vacker.
Om husets noll-ledare ut, dvs ex PEN-ledaren har en "för liten" area av någon anledning, tex korrosion i nån anslutningspunkt eller så så kommer returströmar att bli vagabonderande vid en viss tidpunkt, denna inträffar då nog stor enfasbelastning nyttjas och anläggningen blir snebelastad. vill påminna om att en ren 3-fasbelastning tar ut all nollström medans en enfasbelastning nyttjar nolla!
Prova dra på nån annan enfasbelastning av lite kaliber, tex bil m full kupevärmare å mät sedan igen mellan kran å element! Kanske nollströmen i huset tar vägen genom badrummet?!
Prova dra på nån annan enfasbelastning av lite kaliber, tex bil m full kupevärmare å mät sedan igen mellan kran å element! Kanske nollströmen i huset tar vägen genom badrummet?!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden