Hej,

Jag har trist nog läckströmmar i mitt nygjorda badrum. Jag provade att mäta lite med en isolationsprovare (Fluke 1507, http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s=se-sv&i=76-464-66 ) och fick dessa resultat med 250V mätspänning:

Mellan golvvärmeslingan och enbart dess skärm: >220Mohm
Mellan golvvärmeslingan och enbart husets jord: ca 0,12Mohm
Mellan golvvärmeslingan och dess skärm ihopkopplad med husets jord: ca 0,12Mohm.

Står man på golvet och håller i vattenkranen/elementet kittlar det och multisen säger mellan 25 och 80VAC... Kan det vara så att hantverkarna måste riva badrummet igen för att byta golvvärmen eller vet ni någon annan bra enkel lösning?

OBS! Det är inte jag som gjort badrummet, det är riktiga hantverkare som jag anlitat. Jag bara försöker förstå problemet.

Mvh Linuxs

Börja med att prova att det verkligen är golvvärmen som är boven. Stäng av den, och mät sedan vattenkranen igen.

Det kan också vara induktion. Går ledningarna bredvid varandra så kan man få en viss överledning via induktion.

Jag har dubbelkollat att det verkligen är golvvärmen som är boven, det känns ganska tydligt när man slår på den... :-)

Kan det vara så att mina elementrör tar spänning från el-golvet via induktion? Dom löper precis under spånskivan tvärs hela rummet. Då kan man kanske lösa problemet genom att skärma dessa? Tyvärr är det inget lätt projekt eftersom dom är oåtkomliga underifrån... Vet du något sätt att testa om det är induktion?

Är inte elektrikern skyldig att göra en isolationstest vid installationen? Vad säger då den?
För övrigt, om jag minns rätt täcker garantin hos vissa golvvärmetillverkare även om du behöver göra om golvet på nytt, men under förutsättning att elektrikern gjort korrekta mätningar

Jag kan tänka mig att elektrikern testat mot jordflätan, för den är ok. Däremot blir det inte så bra mot husets egna jord...
Den där garantin låter intressant, den ska jag surfa på. Tack för tipset!

Hur gick det?

Nu vet jag varför jag gillar vattenburet..

Man bör mäta med 1 000 V.

//Patrik

Låter ju högst osannolikt att det skulle vara kontakt mellan slingan och jord i huset, men ej mellan slingan och jordflätan runt den? Hur skulle de gå till? Har du spikat en pytteliten spik genom höljet på kabeln och in i slingan, utan att träffa den heltäckande manteln?

Hur är det om felet sitter på kallkabeldelen? Då borde man väl kunna få överslag. Jorden går väl inte som en strumpa runt kallkabeln?

Lite konstigt att du har överslag mellan huset och kabeln, men inte internt i kabeln.
Skulle gissa på att ändavslutet eller kallskarven på värmekabeln är kass i så fall. Det togs väl foto på hur slingan ligger innan det gjöts igen?

Värmekablar är helskärmade och ska därför inte inducera spänning i annat.
Jag föreslår att du spänningsmäter mellan kranen/elementet och jord i ett uttag. Först med golvvärmen på och sen med den av. Se om där blir nån skillnad.

Tror dock att du ska ta in en elektriker som får kolla närmare på det hela, lämpligtvis den som la värmegolvet.

Kanske man kan använda ultraljud eller reflekterad röntgen för att kolla av ledningen utan riva upp den?, eller TDR, oscillator+detektor?

husnils skrev:
Nu vet jag varför jag gillar vattenburet..
Så du skulle hellre vilja ha en läckande golvvärmeslang? :)

Hej

HAr du fått något protokoll på isolationsmätningen? om inte så har troligtvis elektrikern inte ens skickat in pappren till tillverkaren av golvvärmekabeln.

Självklart har du då ingen som helst garanti,dessutom täcker garantin bara kabeln dvs ett par hundralappar.

/Cerwin

Det är olika för olika tillverkare, många kräver inte isolationsmätning för att upprätthålla garantin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.