Om t.ex. frånskiljaren för VV-beredaren är tillslagen så ingår ju beredaren i mätningen, och det ska den väl inte göra?

Meggar gör man normalt innan man kopplar in alla "apparater" för det finns många "apparater" som inte får meggas. Meggar man när "apparaterna" är på plats meggar man bara mellan jord och ihopkopplad fas/nolla.

Brukar man inte megga om man t.ex. gör en elbesiktning av en befintling anläggning?

Då meggar man mellan jord och ihopkopplad fas/nolla. Det man är intresserad av är ju i första hand att man inte har överledning till jord i anläggningen. Nollan och fas kopplar man ihop för att inte få en potentialskillnad i "apparater".

• Gilla
tobias.svedman
  • Laddar…
S
I kontroll före drifttagning så är det enda man är intresserad av isolationsvärdet mellan fas/nolla och jord.

Ser inte riktigt varför TS ska göra nå mer ingående mätningar.

Brandfarligt utrymme kanske, där ska isolationsprovning göras även mellan spänningsförande ledare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, ur brandskyddssynpunkt är ju isolationen mellan fas och nolla viktig. En krypström där är ju verkligen inte bra.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag skulle nog haft en stor smiley där. Liksom många andra Darwin awards så håller den nog inte för närmare granskning. Kul historia dock... Om vi räknar lite, kroppens interna resistans brukar anges till 300-1000 Ohm, 9V över det ger 30mA, vilket är i minsta laget för DC för att hjärtat skall stanna. Den seriösa poängen här är att kroppens resistans domineras av hudresistansen, som ligger storleksordningar högre (det är lagret av döda hudceller som isolerar). Högre spänningar bryter ner detta lager och strömgenomgången blir mycket större. Det är därför högre spänningar är mycket farligare än lägre och huvudskälet till att AB(L) lagt en gräns vid 1000V.

Med direkt kontakt (ditt "9V batteri direkt mot hjärtmuskeln) t ex via kateter så kan det räcka med så lite som 1mA, så där är vi helt klart i det farliga området. Om man lyckas med det med en multimeter så har man dock andra problem... ;-)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På el/energilinjen mätte vi hand till hand resistansen på alla i klassen, resultaten låg mellan 300 och 1000 kOhm. Enda sättet att komma under 100 kOhm var att slicka på fingrarna först. Men det var ju förstås med 9v mätspänning och som du skriver så bryts ju huden snabbt ned vid högre spänningar. Nationalencyklopedin hävdar 1-100 kOhm, och snart har jag nog hört alla siffor mellan 300 Ohm - 1MOhm. Alla källor jag hittat har alltid verkat ha sin egen uppfattning om saken. Ditt inlägg kan dock ha hjälpt mig finna ljuset! Kan det vara så att vissa av dessa siffor avser hudens resistans vid vanligt förekommande mätspänningar, medan andra snarare avser den lägre resistans som kvarstår då en högre spänning brutit ned huden? Och är det i så fall ens meningsfullt att tala om kroppsresistans utan en referensspänning? Jag gick ellinjen och tänkte att jag skulle förstå elektricitet, men alla djupare förståelser har faktiskt kommit från egna utforskningar och efter avslutad utbildning inser jag ju att en ganska stor del av av mina nyfunna kunskaper utgörs av hyfsat grova förenklingar. 😅

Sen i tråden men här kommer den långa kenNo varianten.

En isolationprovare är oftast baserad på en cockcroft walton koppling, varpå du erhåller en hög dc spänning från testarens blygsamma batteri. Ett annat relevant funktionsblock är en högohmsmätare kopplad till denna.

Dessa jobbar tillsamman gör att identifiera eventuella överslag.

När man testar så brukar man sammanbinda alla faser samt nollan och mäta emot jord. Hittar man något konstigt då är det dags att testa faserna och nollan individuellt.

Det finns ingen föreskrift som definierar grännsvärden för denna test. Men en vanlig tumregel är att det man testar ska ha 1000 ohm per volt, så för en 240 gruppledning skulle detta innebära 240kohm. Hade jag sett denna siffra efter ett test hade jag dock blivit väldigt misstänksam eftersom det brukar vara i Mohm området.

Ofta beror låga värden på att det finns något som fortfarande är inkopplat och man får hoppas att man inte förstört kundens grejer.

Därför brukar jag testa med 250 volt vid servicejobb och 1000 volt vod helt nya installationer.

Det finns som sagt mig veterligen inget I föreskrifterna som tar upp några specifika grännsvärden i detta test, men det är ett mycket bra test att göra.

Ska man byta ut all elen så hade jag dock rekommenderat installationstestare så du får kollat allt, inte minst jorden

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.