13 734 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Hur fungerar denna fläktmotor?
Aaaaa... de e ju självklart!Bo.Siltberg skrev:
Men vad gör startkondensatorn? Ger den mjuk start och faskompensering vid drift eller?
Startkondensatorn gör precis vad den heter, dvs ser till att motorn öht kan starta. Utan den får man inte ens något pulserande fält som försöker rycka igång rotorn. En fläkt startar ju lätt och lasten ökar med varvtalet, då funkar 1-fasmotorer, annars är startmomentet ganska lågt. När den väl snurrar kunde man koppla ur kondingen och leva på rörelseenergin mellan kickarna från magnetfältet. Du får skilja på kraftigare startkondensatorer och såna som denna avsedd för kombinerad start och drift, en start kopplas ur när man är igång den ger å andra sidan bättre kraft i starten.
Jag tror Bo syftar lite fel här ovan, att skifta L-N ger ingen ändring av rotationsriktningen på denna motorn.
Jag tror Bo syftar lite fel här ovan, att skifta L-N ger ingen ändring av rotationsriktningen på denna motorn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det finns olika alliancekåpor. men kåpan orginal så att säga har säkert fungerat så som bekrivits ovan.
Den har säkert varit utrustad med en Tre-stegs trafo . Läge - = lågfart. Läge O = grundventilation.
Läge + Högfart, eller när man använder spisen.
Dessa kåpor har ett spjäll som öppnas när man sätter på spisfläkten i högsta hastighet så att matoset sugs ut.
När Man sätter brytaren i läge O stängs spjället i kökskåpan , fläkten går då ner i varvtal och endast grundventilation från kökskåpan blir kvar samt att luft från befintliga don ex badrum mm ventileras med samma fläkt.
Varför kondingen i just denna sitter i sep box vet jag inte.
Men vissa tidiga fläktar från ABB-ESSF eller vad de hette på den tiden hade en funktion med att man ändrade varvtalet genom att byta mellan två olika start kondingar samt att byta mellan lindningarna.
Detta skedde vanligtvis i alliance kåpan.
Så därför tror jag att vissa tillverkare fortfarande drar fram "alla" trådar från motorn till kopplingsbox eller liknande.
Den har säkert varit utrustad med en Tre-stegs trafo . Läge - = lågfart. Läge O = grundventilation.
Läge + Högfart, eller när man använder spisen.
Dessa kåpor har ett spjäll som öppnas när man sätter på spisfläkten i högsta hastighet så att matoset sugs ut.
När Man sätter brytaren i läge O stängs spjället i kökskåpan , fläkten går då ner i varvtal och endast grundventilation från kökskåpan blir kvar samt att luft från befintliga don ex badrum mm ventileras med samma fläkt.
Varför kondingen i just denna sitter i sep box vet jag inte.
Men vissa tidiga fläktar från ABB-ESSF eller vad de hette på den tiden hade en funktion med att man ändrade varvtalet genom att byta mellan två olika start kondingar samt att byta mellan lindningarna.
Detta skedde vanligtvis i alliance kåpan.
Så därför tror jag att vissa tillverkare fortfarande drar fram "alla" trådar från motorn till kopplingsbox eller liknande.
Många av dessa små 1-fas fläktar är bara byggda (lindade) för att kunna snurra på ett håll.Bo.Siltberg skrev:
Kopplar man dom "fel" har dem en tendens att bli varma.
Kondensatorn ligger inkopplad hela tiden på dessa små motorer.
Lite länkar:
Single-phase ...
Permanent-Split-Capacitor ...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

