Stötte på en liten utmaning idag, köksfläktkåpa i ett 80-talshus. Styr varvtalet i ventlilationsaggregatet på vinden. En sådan lösning som har ett grundsug för ventilation och kan öka farten när man steker fläsk.
Fläktkåpans varvtalsstyrning var sönder så jag satte en vanlig tyristerstyrning vid sidan om. Blev först lite konfunderad när jag kollade på kopplingsschemat.
tre trådar från fläktkåpan + jord in i en 1-fasmotor och ingen nolla.
Antar att kondensatorn fungerar som någon slags fasförskjutning och skapar en egen "nolla"?
Lyckades i alla fall koppla om så att det funkade (inritat på schemat med blyerts) men kan inte fatta hur motorn fungerar, varför 3 trådar in i motorn och varför inte använda vanlig nolla till 1-fasmotorn?
Någon som är duktig på elmaskiner som kan ge mig en förklaring?
http://img198.imageshack.us/img198/1057/kopplingsschema.jpg

Fläktkåpans varvtalsstyrning var sönder så jag satte en vanlig tyristerstyrning vid sidan om. Blev först lite konfunderad när jag kollade på kopplingsschemat.
tre trådar från fläktkåpan + jord in i en 1-fasmotor och ingen nolla.
Antar att kondensatorn fungerar som någon slags fasförskjutning och skapar en egen "nolla"?
Lyckades i alla fall koppla om så att det funkade (inritat på schemat med blyerts) men kan inte fatta hur motorn fungerar, varför 3 trådar in i motorn och varför inte använda vanlig nolla till 1-fasmotorn?
Någon som är duktig på elmaskiner som kan ge mig en förklaring?
http://img198.imageshack.us/img198/1057/kopplingsschema.jpg

Ganska vanlig 1-fas fläktmotor faktiskt, färgerna på trådarna ska man dock inte hänga upp sig på, huvudsaken är att en av trådarna går till en hjälplindning som ansluts via en konding (som helt riktigt används för att göra en fasförskjutning) till den av de andra två trådarna som går till huvudlindningen som man lägger fas på (eller nolla i en del kopplingsscheman), och den tredje tråden som är gemensam för lindningarna som man lägger nolla på (eller fas i en del kopplingsscheman)
Ännu roligare blir det när man sen börjar använda startkondningar, körde en trefasbandsåg så ett tag och om jag inte minns fel så låg de parallellt med driftkondensatorn med en knapp under start.
/Kent
/Kent
Dessa fläktar är vanliga i lägenheter. Fläktkåpan som skall passa kallas oftast alliancekåpa.
Monterar man upp en anna fläkt och sätter dimmer som i ditt fall finns det risk att du ändrar luftutsuget från andra rum när köksfläkten inte används, vilket kan medföra problem med den tänkta funktionen av ventilationen i övriga huset.
Monterar man upp en anna fläkt och sätter dimmer som i ditt fall finns det risk att du ändrar luftutsuget från andra rum när köksfläkten inte används, vilket kan medföra problem med den tänkta funktionen av ventilationen i övriga huset.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, men jag fattar fortfarande inte hur den fungerar, vad har t ex hjälplindningen för uppgift? En fast fas in och en styrd fas in? Hur fassen gör det så att motorn snurrar?snaggletooth skrev:Ganska vanlig 1-fas fläktmotor faktiskt, färgerna på trådarna ska man dock inte hänga upp sig på, huvudsaken är att en av trådarna går till en hjälplindning som ansluts via en konding (som helt riktigt används för att göra en fasförskjutning) till den av de andra två trådarna som går till huvudlindningen som man lägger fas på (eller nolla i en del kopplingsscheman), och den tredje tråden som är gemensam för lindningarna som man lägger nolla på (eller fas i en del kopplingsscheman)
Vet du vad denna typ av motor heter? Är sugen på att forska lite mer ingående
Motorn behöver ett roterande magnetfält, för att fixa till detta har man en hjälplindning där den kondensatorförskjutna strömmen petas in.
1-fas asynkronmotor, principen är densamma för 3-fasvarianten http://sv.wikipedia.org/wiki/Asynkronmotor
Ja, jag vet hur en elmotor fungerar men varför dra upp 1-fas och fasförsjuta med en kondning när man likväl kan använda fas och neutral som vanligt? Och hur fungerar varvtalssyrningen i fläktkåpan, den svarta (plint 2 i fläktkåpan) på schemat borde kopplas mot noll genom varvtalsstyrning.
Alltså varvtalsstyr man på något sätt via nollan? .. . och då det lägre grundflödesvarvtalet via kondningen (här kallad hjälplindning)
Alltså varvtalsstyr man på något sätt via nollan? .. . och då det lägre grundflödesvarvtalet via kondningen (här kallad hjälplindning)
Vad jag kan se på schemat är den normalt inkopplad, nollan går opåverkad hela vägen till fläktmotorn och fasen via spiskåpan (med största sannolikhet sitter där en elektronisk varvtalsregulator).
Ja, men det blir ju samma sak fast man har vänt på nolla och fas (där nollan verkar gå via någon termostat istället och något ytterligare som vi inte ser), vilket ju inte spelar någon roll på en 1-fasmotor
Redigerat:
Vilket är rätt, det blyertsritade strecket eller det överkluddade strecket påväg mellan motorskyddet och plint 1/2?spinout skrev:
Om det blyertsritade strecket är rätt så funkar det ju såhär:
Nollan går in på plint 1 på "fläktburken" och går vidare både till fläktmotor och vad som nu sitter utanför bild till höger. Nån slags fas (styrd eller ej?) går in på plint 2 i "fläktburken" och vidare till termostaten, och sen ut till det där som inte syns till höger. Fasen för fläktmotorn går in på plint 3.
Det är inte helt ovanligt med felritade schemor...
Jag tror att du lurar dig på felritningen som nån rättat i kombination med att färgerna på motorn är knasiga. På motorn så är alltså brun nolla, svart fas och blå en fasförskjuten fas...
Om du ska varvtalsreglera med en separat regulator så ska den alltså styra ledaren som sitter på plint 3 uppe på vinden och plint 2 vid fläktkåpan, och du har nollan (om varvtalsregulatorn behöver nolla) på plint 1 på vinden och N på fläktkåpan...
Bäst vore väl att antingen laga fläktkåpan. Om det inte går så skulle jag anslutit en lös regulator på ledningarna som gått till kåpans inbyggda regulator, istället för att ansluta på kabeln utanför. Visst, det blir kanske inte lika snyggt och inte lika "CE-märkt" men funktionen blir garanterat rätt. Det verkar inte vara nån jättebra att köra strömmen genom en halvtrasig regulator i fläktkåpan...
Jag har ritat in det blyertsritade strecken efter min omkoppling för att få motorn att fungera med en ny varvtalsstyrning, (tyristor) Det går inte att få tag i reservdelar till fläktkåpan så den går inte att laga.
Jag kanske är korkad som inte förstår hur ni menar? Men tänk bort blyertsstrecken och det jag undrar är hur den fungerade innan.
Jag ser 2 ledningar upp till motorn (+ jord) från fläktkåpan. 1 fast fas och en styrd fas via elektronik i fläktkåpan.
Jag kanske är korkad som inte förstår hur ni menar? Men tänk bort blyertsstrecken och det jag undrar är hur den fungerade innan.
Jag ser 2 ledningar upp till motorn (+ jord) från fläktkåpan. 1 fast fas och en styrd fas via elektronik i fläktkåpan.
Precis som sägs i #11 har de i original skiftat L och N, det spelar ju ingen roll för motorn oberoende av om det sitter någon brytare eller "tyristorstyrning" i kåpan. Om det underlättar får du byta namn på det du kallar styrd fas till styrd nolla. Nu var det givetvis mindre lyckat från början att ha det så, normalt ska man ju bryta eller styra fasen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tror du hänger upp dig på att det måste vara en styrd fas - det kan lika gärna vara nollan som är styrd. En sladdimmer fungerar ju lika bra med stickkontakten vänd åt endera hållet. En motor kan ju inte fungera med två fasledare (från samma fas).
Det ser ut som att plint 3 är fast fas (från strömbrytare) och att 2 är styrd nolla för varvtalsreglering av motorn. Efter din omkoppling så är 2 (i spiskåpan) styrd fas istället, dvs startkondensatorn är kopplad till fas i stället för nolla vilket borde göra att motorn går åt fel håll?
Här finns en bild (sid 2) på inkoppling av startkondensatorn för att få rätt rotationsriktning: BEVI motorer
Så här borde det vara kopplat, före din modifiering:

Det ser ut som att plint 3 är fast fas (från strömbrytare) och att 2 är styrd nolla för varvtalsreglering av motorn. Efter din omkoppling så är 2 (i spiskåpan) styrd fas istället, dvs startkondensatorn är kopplad till fas i stället för nolla vilket borde göra att motorn går åt fel håll?
Här finns en bild (sid 2) på inkoppling av startkondensatorn för att få rätt rotationsriktning: BEVI motorer
Så här borde det vara kopplat, före din modifiering:

