Hej!

Ska byta expansionskärlet och undrar vad denna ventilsäten har för funktion.

Sitter det en ventil där som gör att jag kan skruva bort expansionskärlet i lugn och ro, utan att allt vattnet rinner ut?

• Ventilsäte och kopparrör intill expansionskärl i ett VVS-system, med fokus på ventilmöjlighet att byta kärlet utan vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det låter ju lovande.

Men. TikTok?!! Försöker hålla mig så långt ifrån som möjligt. 😃

Hur gör jag lättast för att veta vilken anslutning som expansionskärlet har? Alltså helst innan jag plockar bort det så jag kan ha ett nytt redo.

Ser ut att vara någon utvändig gänga i alla fall. Av de olika kärl jag tittat på så verkar det vara G20, G25 eller G1".

S Sixten76 skrev:
Hur gör jag lättast för att veta vilken anslutning som expansionskärlet har? Alltså helst innan jag plockar bort det så jag kan ha ett nytt redo.

Ser ut att vara någon utvändig gänga i alla fall. Av de olika kärl jag tittat på så verkar det vara G20, G25 eller G1".
Finns det någon skylt på gammal kärlet, fabtikat - modell som kan läsas, eller mäta med skjutmått närmast kärlet., på gängan där. Sen ett foto lite mer frän sidan på andra sexkaneten från kärlet sett. Om det är en lekande mutter.

Har mätt med skjutmått nu och den utvändiga gängan och den verkar vara ungefär 33,6mm. Så det lutar väl åt G1/G25, vilket väl är samma?

Se bild, muttern borde väl vara lekande på något vis om jag fattar rätt?

• Ventil med metallgänga och mutter, omgiven av grönt oxiderat material och tätningsfiber i närbild.
    Skapa konto
  • En trasig etikett på en Reflex-expansionskärl med specificerade tryckvärden och en rostig, centrerad mutter.
    Skapa konto
Mät på en annan gänga så du är säker, det finns kärl i den storleken med både 25 mm ( 1 tum ) och 40 mm ( 1 1/4 tum )
Förhoppningsvis är det lekande mutter med en fiberpackning i. ser ut som en liten glipa mot tanken. Det kommer att spruta vatten när kärlet tömms när du lossar muttern, släpp ut vatten till noll före , sen stäng ventilen och huset har vattnet kvar Allt innan är pressat och är den inte lekande så blir det problem,
När du har ett nytt kärl, in på macken först och justera till 0,6 bar, dom brukar vara förtryckta med 1,5 bar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.