1 060 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hur förvandla en fyrkantig pelare till en rund?
Hej!
Mitt i vardagsrummet i min nya lght står en pelare som ej får avlägsnas. Kantig och ful och med ngt udda placering. Vad för material kan finnas för att klä in den - göra om den till en rund pelare? Antigen i ett material som sen målas eller i något trevligt mörkt trä (rökt ek/valnöt). Någon har nämnt att det finns akustikpaneler som kan formas/böjas ...
Mitt i vardagsrummet i min nya lght står en pelare som ej får avlägsnas. Kantig och ful och med ngt udda placering. Vad för material kan finnas för att klä in den - göra om den till en rund pelare? Antigen i ett material som sen målas eller i något trevligt mörkt trä (rökt ek/valnöt). Någon har nämnt att det finns akustikpaneler som kan formas/böjas ...
Tack för lysande förslag. Man skulle då behöva kapa röret på längden i två halvcirklar, montera (anv lite klister eller vad?) kring pelaren, tapetsera bort skarvarna (som evt spacklats lite)? Kanske finns välvda lister man kan ha nertill (?) Mina alternativ så långt är att kakla in den eller klä in den med böjbar akustikpanel (Evt bild till hösten, full renovering förstH hovapettson skrev:
Ett sådant enormt rör som behövs finns väl inte överallt, men något för gjutning tänkte jag, tre enmeterslängder kanske? Fråga på ett bygge? Den första varianten gör du relativt enkelt, dvs enkelt utförd. Rör oavsett skick, skärs på längden och tejpas samman med vanlig maskeringstejp, klafsa på en tapetvåd som du får av en kompis eller hittar i förrådet. Eller måla knallgul eller signalröd som en kul detalj i rummet. Hål för spotlights eller annan inredning. Inget stoppar din fantasi!A APHP skrev:Tack för lysande förslag. Man skulle då behöva kapa röret på längden i två halvcirklar, montera (anv lite klister eller vad?) kring pelaren, tapetsera bort skarvarna (som evt spacklats lite)? Kanske finns välvda lister man kan ha nertill (?) Mina alternativ så långt är att kakla in den eller klä in den med böjbar akustikpanel (Evt bild till hösten, full renovering först![]()
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Toppen! tack för bra råd och pepp.H hovapettson skrev:Ett sådant enormt rör som behövs finns väl inte överallt, men något för gjutning tänkte jag, tre enmeterslängder kanske? Fråga på ett bygge? Den första varianten gör du relativt enkelt, dvs enkelt utförd. Rör oavsett skick, skärs på längden och tejpas samman med vanlig maskeringstejp, klafsa på en tapetvåd som du får av en kompis eller hittar i förrådet. Eller måla knallgul eller signalröd som en kul detalj i rummet. Hål för spotlights eller annan inredning. Inget stoppar din fantasi!
stor tack för dessa tips!Z z_bumbi skrev:
Finns även plaströr i grova dimensioner, sök efter "stigarrör". Borde kunna klyvas med cirkelsåg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden