H Hassel1949 skrev:
Jag kunde på 1980-talet göra ett arvsavstående till min barn.
Arvet var efter en faster och jag tror mig minnas att jag kunde välja hur stor del av arvet jag avstod.
Avståendet gjordes i bouppteckningen tror jag.
Vet inte om det fortfarande är möjligt.
Undr
Du kan göra det idag men det fyller mindre funktion eftersom vi inte har någon arvsskatt idag. Dock tror jag inte att ett avstående kommer att påverka TS situation.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt en god man. Men det är ju tveksamt om den gode mannen kan hjälpa till med en överföring som minskar änkans tillgångar. Den gode mannen skall ju i första hand se till sin klient's intressen. OM den gode mannen kan och vill hjälpa till med transaktionen, så måste sannolikt även överförmyndaren godkänna transaktionen.

Det är möjligt att det blir enklare om änkan kan skriva ett arvsavstående. Då går iallafall arvedelen direkt ill barnen. Men även ett sådant kräver en god man, och troligen överförmyndaren.
God man är satt för att sköta det dagliga och behöver tex tillstånd av överförmyndaren om det skall tas pengar från Sparkonton eller av andra tillgångar. Varken god man eller överförmyndaren har möjligheten att ordna med något som gäller arvsavstående.

H Hassel1949 skrev:
Jag kunde på 1980-talet göra ett arvsavstående till min barn.
Arvet var efter en faster och jag tror mig minnas att jag kunde välja hur stor del av arvet jag avstod.
Avståendet gjordes i bouppteckningen tror jag.
Vet inte om det fortfarande är möjligt.
Undr
Jodå, det går att göra arvsavstående, syftet är ju i första hand att undvika arvsskatt genom att hoppa över ett led. Men en dement person kan inte göra det. Dessutom har vi inte arvsskatt idag, så man kan lika gärna göra en gåva, eftersom vi inte har gåvoskatt heller.

Off topic, men ett arvsavstående borde kunna vara relevant fortfarande om ens make har särkullbarn. Då är pengarna aldrig inne och vänder i det gemensamma boet och blir aldrig giftorättsgods med effekt på en framtida bodelning av det egna boet och prat om förskott av arv osv.

Som sagt, inte relevant för TS situation, men långsiktigt planerande av efterlevandes ekonomi tangerar det iaf.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Off topic, men ett arvsavstående borde kunna vara relevant fortfarande om ens make har särkullbarn. Då är pengarna aldrig inne och vänder i det gemensamma boet och blir aldrig giftorättsgods med effekt på en framtida bodelning av det egna boet och prat om förskott av arv osv.

Som sagt, inte relevant för TS situation, men långsiktigt planerande av efterlevandes ekonomi tangerar det iaf.
Ett arvsavstående påverkar inte om egendom blir giftorättsgods eller inte.

Först sker en bodelning och därefter fördelas arvet.

I den generationen som hoppas över blir det inte giftorättsgods.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I den generationen som hoppas över blir det inte giftorättsgods.
Spelar ingen roll eftersom du kan ge bort all din egendom eftersom särkullen inte är din bröstarvinge varför inte särkullens rätt kränks.

Jag försökte förklara inlägget du svarade på eftersom du missförstått det.

Att man kan är en sak, men de flesta ger inte bort all sin egendom. Och då kan det spela roll. Men det är som sagt ett stickspår här.

Yes, förstår nu hur hen tänker men det
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att man kan är en sak, men de flesta ger inte bort all sin egendom. Och då kan det spela roll. Men det är som sagt ett stickspår här.
Yes, förstår hur du tänker men det blir ju ingen skillnad om du gör ett avstående eller en vanlig gåva gentemot särkulle.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, det har du förstås rätt i. Tänkte ett varv för kort.

• Gilla
Jonathan C
  • Laddar…
Vad hände nu, 3 år senare?
Uppdatera!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.