Hej!

Har 2 sovrum i norr, ovanför dessa rum är en kallvind. Huset är från 71 ca
Temperaturen i rummen faller ganska snabbt om man har stängd dörr.
Temperaturdiagram över tid som visar en sjunkande kurva, med särskilt fokus på ett värde kl. 06:58:52 den 1 oktober 2025 vid 16,4 °C.

Mellan väggen och taket så är det en lite springa (ingen list än) , vill jag dra nån fog här?

Spricka mellan vägg och tak i sovrummet, olistad, potentiell källa till kalluft som kan påverka isoleringen och rumstemperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinden:

Väggen mot norr har ju noll isolering. i golvbjälklaget ligger det nån glasfiber med "papp" om vardera sida i facken.
Tänker att det "rinner" kalluft vid det röda strecket. Planer om att göra det till ett rum finns men är en bit bort.
Golv på kallvind med träbjälkar, plastskikt och skräp. Rött streck markerar var kalluft kan strömma in vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan fixa fler bilder

Tips mottages för att förhindra kylan ner i rummen mottages

R RuneB2 skrev:
Hej!

Har 2 sovrum i norr, ovanför dessa rum är en kallvind. Huset är från 71 ca
Temperaturen i rummen faller ganska snabbt om man har stängd dörr.
[bild]

Mellan väggen och taket så är det en lite springa (ingen list än) , vill jag dra nån fog här?

[bild]

Vinden:

Väggen mot norr har ju noll isolering. i golvbjälklaget ligger det nån glasfiber med "papp" om vardera sida i facken.
Tänker att det "rinner" kalluft vid det röda strecket. Planer om att göra det till ett rum finns men är en bit bort.
[bild]

Kan fixa fler bilder

Tips mottages för att förhindra kylan ner i rummen mottages
Akrylfog/Bottningslist mellan vägg och tak i sovrummen.
Vill jag "förbättra" nått på vinden?
Vindavledare tex.? påbörja en isolering av vind då det ska bli ett rum.

2/3 delar av övervåningen är inredd sedan 80 talet men den andra delen lämnades som kallvind.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.