Det är ju maxtaxa på vårdboende på ca 2.000 kr/månad plus hyra och mat. Och så får ju rimligen den dementa någon form av pension också. Har svårt att se att det blir så många tusen back per år då. Skulle tro att det mesta av pengarna finns kvar när det är dags att gräva nästa grop. Och om inte så är ju rimligen halva beloppet mammans ändå.

Kan ändå tycka att en god man/överförmyndaren borde kunna släppa makens del av förmögenheten direkt om makans egen andel räcker för hennes försörjning, men kan vare sig reglerna eller praxis alls.

Även utan att behöva avstå några höga moraliska hästar borde det alltså gå att tycka att den dödes arv skulle kunna gå direkt till barnen.

• Gilla
Eva a och 4 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Tycker prioriteringen är fel. Varför ska vi andra (genom skatten) betala för vården om det finns pengar?
Varför ska barnen ha rätt till pengar som enligt samhällets regler och lagar kan användas för att bekosta moderns vård?
Bad ts om dina moralpredikningar? Tror närmast alla hade haft samma funderingar om de varit i samma situation.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Om mamman inte redan har en god man så kan hon skriva över huset på barnen. hon behöver ingen snygg autograf så länge hon inte är omyndighetsförklarad. så gör i ordning papperna, hjälp henne att skriva på om det behövs, och skicka in.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Bad ts om dina moralpredikningar? Tror närmast alla hade haft samma funderingar om de varit i samma situation.
Nej det gjorde hen inte. Det bjöd jag på. :)
Nu är TS inte en anhörig utan vän till en sådan och då får man tåla lite mer mina ögon. Speciellt när man försöker lura skattebetalarna på pengar.
Tycker du det är ok att man ska kunna kringgå lagar och regler och snuva samhället på upp till en miljon kronor så får du gärna tycka det. Jag gör inte det.

• Gilla
ziah75 och 25 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Finns MÅNGA äldre som levt ett sparsamt skötsamt liv och inte kostat på sig extravaganser, festat, eller rest.
Det är nog många av de som finanseriar sjukvården som har gjort samma. Fast de hade kanske inte sån tur att de kunde gömma undan 1 miljon.

P Plutus skrev:
...hon behöver ingen snygg autograf så länge hon inte är omyndighetsförklarad....
Oavsett om man tycker det är rätt eller inte så kan jag berätta en Off Topic sak.
Dementa skriver (så länge dom kan skriva) inte sitt namn på linje utan ofta uppåt.
Det ingår som en del i de test som utförs vid en demensutredning.

M MagHam skrev:
Oavsett om man tycker det är rätt eller inte så kan jag berätta en Off Topic sak.
Dementa skriver (så länge dom kan skriva) inte sitt namn på linje utan ofta uppåt.
Det ingår som en del i de test som utförs vid en demensutredning.
Du missar poängen ;)

B bsba skrev:
Modern kraftigt dement och sitter på vårdhem. Kan inte skriva eller säga nåt vettigt.
Detta medför ju att modern måste ha en "God man". Hon kan ju inte själv skriva ut en giltig fullmakt för t.ex. ett barn att sköta ekonomin. Sköts inte den korrekt, så kommer en stor del av förmögenheten antagligen att försvinna till "påminnelseavgifter", "räntekostnader", "inkassoavgifter", "falska telefonräkningar" och rena bluffakturor.
Om modern inte har extremt låg pension, så räcker den normalt för kostnaderna för mat , boende och kläder. Det, som kan kosta pengar är väl underhållet av huset, men det kan kanske kompenseras av uthyrning, eller att det säljs ( behövs god man eller förvaltare även till detta ).
Jag har själv ett antal uppdrag som God man och det då till både "fattiga" och "rika" dementa personer, och det är erfarenheten därifrån, som jag baserar mitt inlägg på.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har själv ett antal uppdrag som God man
Intressant. Hur skulle du då ställa dig till ett förslag om att huset säljs när den make som bott kvar i det dör och att din demente skyddsling redan bor på vårdhem?

Om vi då bara håller oss ungefär till TS beskrivna situation: huset säljs, den dementa får en halv miljon och den avlidne makens arv är lika stort. Skulle du kunna bestämma/råda överförmyndaren att låta arvet gå direkt till nästa släktled?

Bara en petitess utifrån ts fall, så i nuvarande läge där huvudpersonen i fråga är dement och som jag uppfattar det inte kan fatta egna beslut är det en förvaltare som kommer att utses av överförmyndarmyndighet/tingsrätt.
Och här regleras i varje enskilt fall vad förvaltaren får göra utifrån vad överförmyndarmyndigheten beslutar och att det kan finnas överförmyndarspärrar. Då kan följande gälla:
För att få ta ut medel på ett överförmyndarspärrat konto krävs överförmyndarens tillstånd. Samma regler gäller för förvaltaren som för gode mannen vad avser omplaceringar, fastighetsaffärer och upptagande av lån. För sådant krävs tillstånd av överförmyndaren.

Så det finns inga generella regler i ts fall utan allt måste juridiskt prövas utifrån att idag har inte ts huvudperson inte fråntagits någon egen beslutsrätt samtidigt som personen själv inte har kvar den förmågan. Börjar barn/släktingar nu att göra finansiella transaktioner kan det senare få konsekvenser.

• Gilla
Jonathan C och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju maxtaxa på vårdboende på ca 2.000 kr/månad plus hyra och mat. Och så får ju rimligen den dementa någon form av pension också. Har svårt att se att det blir så många tusen back per år då. Skulle tro att det mesta av pengarna finns kvar när det är dags att gräva nästa grop. Och om inte så är ju rimligen halva beloppet mammans ändå.

Kan ändå tycka att en god man/överförmyndaren borde kunna släppa makens del av förmögenheten direkt om makans egen andel räcker för hennes försörjning, men kan vare sig reglerna eller praxis alls.

Även utan att behöva avstå några höga moraliska hästar borde det alltså gå att tycka att den dödes arv skulle kunna gå direkt till barnen.

Nu förenklar du lite för mycket, du har rätt i att maxtaxan ligger på 2125.

Min svärfar sitter på demensboende så jag har koll på hans siffror.

Hyra ca 6000
Mat ca 4000
Omvårdnadsavgift 2125

Totalt 12 125

Har du en låg pension och inget kapital får du också bostadstillägg. Detta tillsammans kan lätt bli 5000-6000 i månaden om du sitter på kapital från försäljning av en fastighet. Säg att du sitter 5 år på boende då kan det äta upp 300 000 - 400 000 av arvet, inte oansenliga pengar i sammanhanget.

Kika in här för att få lite mer info:

https://lidkoping.se/stod-och-omsorg/aldreomsorg/avgifter-inom-aldreomsorgen/

Edit: Om jag minns rätt, över 100 000 räknas 15% av det överskjutande som inkomst. Dvs 1 000 000 på banken ger inkomst 900 000 * 15% = 135 000 eller 11 250 per månad. Då kan man glömma bostadstillägg och nedskrivning av avgift...

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om vi då bara håller oss ungefär till TS beskrivna situation: huset säljs, den dementa får en halv miljon och den avlidne makens arv är lika stort. Skulle du kunna bestämma/råda överförmyndaren att låta arvet gå direkt till nästa släktled?
Antagligen be Överförmyndaren om lov att sälja huset, om det inte ligger mycket attraktivt och kan uthyras med god vinst. Vad gäller att låta arvet efter fadern gå till arvingar är jag mer osäker, för jag har för mig att det bara är särkullsbarn som har rätt att ta ut till sin del av arvet och att resten går till den efterlevande maken. Dessutom har en God man i uppdrag att "enbart se till huvudmannens bästa" utan hänsyn till hur det påverkar arvingar eller andra.

• Gilla
ziah75 och 6 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur många som får ut under 7.000 kr efter skatt i pension, men det förekommer säkert. Min poäng var att de löpande kostnaderna i många fall delvis balanseras av löpande inkomster.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Det är riktigt att det bara är särkullbarn som har rätt att kräva sin arvslott direkt, men det är inte ovanligt att makar avstår sin arvsrätt till förmån för barnen, för även om maken har rätt att förfoga över arvet till döden så är det ”egentligen” barnens pengar. De kan exempelvis inte testamenteras vidare.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Nej det gjorde hen inte. Det bjöd jag på. :)
Nu är TS inte en anhörig utan vän till en sådan och då får man tåla lite mer mina ögon. Speciellt när man försöker lura skattebetalarna på pengar.
Tycker du det är ok att man ska kunna kringgå lagar och regler och snuva samhället på upp till en miljon kronor så får du gärna tycka det. Jag gör inte det.
I vilken del skulle det finnas något olagligt i detta förfarande? Vilken lag och vilka regler är det du syftar på? Att göra ett arvsskifte eller liknande manöver, bestämmer var och en när den ska göra. Bara en väldigt korkad människa sitter still i båten i ett sådant här läge. Och jag vet, lätt att sitta med moralflaggan i topp på ett forum, men ställd inför ett sådant här dilemma tror jag de allra flesta hade sett om sitt egna hus i första hand.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.