MultiMan
När försvarets rostskyddsolja tog slut så köpte jag några burkar på Biltema av motsvarande. Sprayat alla maskiner/verktyg i vedbo/lada som kan rosta, med effekten att inget rostat på många år nu. Bra produkt som knappt luktar något.

Eftersom kedjeolja verkar vara riktigt bra också så blir det nog det i fortsättningen. Den biologiska luktar inte mycket och är billigare än sprayer. Fick tipset till min ruttnande SAAB och det har faktiskt fungerat.

Redigerat:
Jag blev tipsad av en verkstadsgubbe att använda fotogen, det funkar finfint

A
Alla petroleumbaserade oljor (mineraloljor) har i princip samma rostskyddsegenskaper, om det så är nafta, fotogen, diesel, motorolja, paraffin m.fl.
Oavsett smörjmedel så bör man torka rent de ytor som kommer i kontakt med trä innan man börjar arbetet.

Nja...
I vissa fall vill man ju även ha smörjmedel mot trä för att det ska glida lättare över ytan. Ett typexempel är borden på en rikt eller planhyvel. Utan glidmedel så blir det näst intill hopplöst att hyvla. Naturligtvis ska man inte ha mer smörjmedel än nödvändigt, en mycket tunn hinna gör stor skillnad. Till maskiner använder man med fördel något som är avsett för ändamålet, typ Waxilit eller SuperGleit men paraffin* lär också fungera tillfredsställande.

Men även på handhyvlar och sågar så har man nytta av glidmedel och där tycker jag kameliaoljan fyller sin funktion väl.

* Jag har hört folk prata om att använda ljusstumpar men samtidigt har jag hört att man ska passa sig för stearin eftersom även det kan ställa till problem vid framförallt sprutmålning. (Jag minns någon diskussion om val av sandpapper "stearated v.s. "non-stearated".)

Emil_K skrev:
Alla petroleumbaserade oljor (mineraloljor) har i princip samma rostskyddsegenskaper, om det så är nafta, fotogen, diesel, motorolja, paraffin m.fl.
Oavsett smörjmedel så bör man torka rent de ytor som kommer i kontakt med trä innan man börjar arbetet.
Man ska dock se till att smörjan är syrefri annars uppnår man motsatsen. Effekten beror ju på att man applicerar en vattenavstötande film. Men fukten kan även vandra genom smörjan och nå metallytan. Därför är det en fördel om filmen är tjockare för att fördröja det. Och en tjockare film får man med trögflytande saker.
Jag skulle aldrig använa motorns spillolja även om det finns många skrönoor om hur bra det ska vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.