Efter att ha elektrolyst en Stanley 71 med klart godkänt (och ärligt talat förvånende bra) resultat, så blev jag varse att så kallad "flash rust", alltså att det börjar oxidera igen så snart man tar upp det i luften, inte var ett hjärnspöke. Jag smorde in med lite paraffinolja för skärbrädor, då det var det enda jag hade tillgång till, men jag letar nu efter lämplig skyddande olja att smörja in metallprylar med som inte fuckar med trät.

Jänkarna verkar ju använd "Camellia oil", hyvlar.se har en underhållssats med jojobaolja.

Någon med erfarenheter? Jag är medveten om att paraffinoljan rimligtvis inte är idealisk, då den ju aldrig slutar vara kladdig.

Tänkte även behandla bordet till bandsågen som börjar få lite rostfläckar.

A
Man kan smörja in verktygen med linolja för att skydda mot rost. Eller göra en oljetrasburk à la Paul Sellers för att enkelt stryka på lite olja efter varje användning, men då ska man absolut inte använda linolja.

Förvara verktygen luftigt, Linda inte in verktygen i tyg eller papper som suger åt sig fukt.

Jag använder Camelliaolja med avsedd applikator och tycker det verkar fungerar bra. Det är enkelt att ta ett drag med applikatorn i samband med användning så oljan blir använd.

Jag tror jag köpte applikator och olja från fine-tools men samma verkar finnas på Axminster m.f.l. också.
https://www.fine-tools.com/pflege.html

Vapenolja.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Jag kör också med Camelia, och det funkar bra.

Lie Nielsens "egen" olja är just Jojoba, så den lär också funka. Dessutom går den att köpa på apoteket, eller i någon butik som säljer hudvårdsprodukter. Den skall tydligen göra huden len och fin, eller något i den stilen... strunt samma, men det är i varje fall ofarligt att få den på fingrarna ;)

Även kameliaoljan är tydligen undergöraqnde för både hår och hy. Enligt denna sida så är det själva hemligheten med Geishans "långa vackra hår och strålande hy": http://www.mjukhud.se/kameliaolja :D

Produktbeskrivningen här ligger däremot närmare användningsområdet som efterfrågas av TS: http://mixfishing.se/knivbrynen/kamelia-olja.html
Den flaskan är f.ö. exakt lika dan som den jag köpte från antingen Fine-Tools eller Axminster.

Uppenbarligen hade jag varit otroligt vacker vid det här laget om jag bara hade haft mer tid i verkstaden ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Slutsatsen är alltså att rostskyddsmedel inte bör gå på verktygskontot, utan på hushållskontot... Perfekt!

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Slutsatsen är alltså att rostskyddsmedel inte bör gå på verktygskontot, utan på hushållskontot... Perfekt!
Jag köpte en skruvdragare på hushållskontot, det går ju utmärkt att vipsa grädde med, med rätt tillbehör.

En utombordare borde man kunna argumentera på samma sätt, man får bara se till att bjuda hela grannskapet på pannkakor en gång per år. :-)

johd01 skrev:
En utombordare borde man kunna argumentera på samma sätt
Vilket för tankarna till Segelsällskapsresan, glass måste väl gå minst lika bra som pannkakor...

Funkar det inte tex. med lite motorolja då? Dra upp oljestickan ur bilmotorn och stjäl en skvätt från den.
För att rostskydda verktygen alltså.
5-56/ WD 40?
Nånn annan sprayolja?

Jag sprutar på pdfe olja från swedol på metallfräsen och svarven. Billigt och drygt.

Gammal motorolja skall man absolut inte använda som rostskydd eller smöjning. Den brukar vara full med skit och föroreningar från förbränningen varav en del är rostbefrämjande

Skall man använda vanlig smörjolja så skall det vara ur dunken som ännu inte har hamnat i motorn. Jag brukar oftast använda Farmoil 10W30.

På blanka ytor i kontakt med trä är gammaldags hårt bilvax av fabriklat Simonitz förvånansvärt bra. Finns att köpas i runda guldfärgade plåtburkar i biltillbehörsaffärer.

Jag polerar verktygen och maskinbord, i alla fall de blanka delarna, med bivax och paraffin. Verkar fungera.

hsd
Fosforsyra, dippa och skölj

Viktigt är att oljan är fri från sådant som silikon och teflon när det gäller snickeriverktyg. Jag har själv mycket dålig erfarenhet av att måla trä som smittats av ptfe. I mitt fall var det fönsterspröjsar där färgen släppte helt. Jag tror de sedan blev rötskadade på bara ett år. (Rikthyvelbordet hade smorts med teflonspray, kanonbra glid men inte så kul efteråt.)

Eftersom både silikon och teflon har en förmåga att sprida sig och "smitta" allt som kommer i vägen så är det en bra regel att undvika detta i snickerilokaler. Även väldigt lite kan ställa till med stora problem vid ytbehandlingar.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.