I Japan tog de det radikala greppet att tillåta tjänstemän att lätta på klädesln på sommaren. De behövde inte ha hela kostymen med slips utan fick ha kortärmad skjorta! :o

Då behövde inte kylningen gå för fullt. Också ett sätt attt spara energi.

Tummen mitt i handen skrev:
[quote author=Myckling link=1136400943/30#53 date=1136821148]Ja!! Och under tiden stänger vi allt och lever på 1800-tals nivå medan övriga länder driver sin utveckling framåt!! :P
För det finns ju inga mellanlägen mellan att ha kranen helt öppen och att ta bort kranen.[/quote]

Nu var det ju skrivet med ett stänk av ironi (förtydligar) ::)

Man vet aldrig, Det finns fullt med folk som säger sånt på fullaste allvar, så då tyckte jag att jag kunde vara lite ironisk också. ;)

sverre skrev:
Vad har ni gjort i era hus för att förbereda er för en ev. el-ransonering?

Själv har det bunkrats upp med ved till kakelugnen och till vedspisen, det finns gott om värmeljus + att det är inköpt lite extra gasol till campinglampan och till trangiaköket.

Eller är dom flesta så "lyckligt ovetande" som Sofia Lind 22 längst bak på Aftonladet idag.
Där ställde dom frågan: "Är du rädd för elransonering i vinter" och lilla Sofia svarar:
"Nej, jag är personligen inte särskilt elberoende eftersom jag jobbar och bor mitt i stan"

;D ;D

Jaja, hon lär väl vakna kall och frusen och smutsig den dagen hon blir utan ström.
Undrar vad hon jobbar med? Skogshuggare? ;D

Du saknar tydligen erfarenheten av att bo i lägenhet mitt i stan. Det värsta som händer för oss är att ställa om klockradion vid ett av brott

Då har du bara haft för korta avbrott. Prova med ett dygn eller så så ska du se hur sval och skön din lägenhet blir vid minus 20 ute ;)

pellefant skrev:
tvättmaskiner i bästa energiklassen använder liten mängd sköljvatten, allt för att klassa energisnåla :( i tester så visar det sej att dom inte sköljer ordentligt, och personer som är känsliga för tvättmedel har skrivit insändare om att dom måste köra tvätten två gånger, först med tvättmedel och sen utan tvättmedel för att den ska bli sköljd!!
hur energisnålt är det?
Det där gäller väl i princip alla moderna tvättmaskiner? Vi köpte en ny för ett tag sen när den gamla brakade ihop och efter några månader började maskinfan lukta gammal gymnastikpåse! Det visade sig att det inte var nåt fel på maskinen (det kan iofs diskuteras) utan att moderna tvättmaskiner ofta har problem med att det fastnar tvättmedelsrester i maskinen pga den underdimensionerade sköljningen och sen börjar det växa biologiska roligheter i det, vilket resulterar i att det börjar lukta illa, vilket i sin tur sätter sig i kläderna, en lukt som i sin tur inte alltid går att tvätta bort igen. Alltså har vi fått slänga en del kläder som helt enkelt stinker fuktskada pga tvättmaskinen. Skitbra. >:(

Hur man kommer runt det? Vi fick rådet att köra maskinen på sköljning på 90 grader lite då och då, miljövänligt och bra. Fast det hjälpte bara ett tag, men sen kom jag på att en diskmaskinstablett i trumman och sen vattenfylla maskinen funkade riktigt lysande. För att fördröja tiden mellan att dessa åtgärder krävs, samt för att vara säker på att allt tvättmedel verkligen sköljs ur, så har vi ständigt knappen för en extra sköljning intryckt.

Moderna tvättmaskiner är skit. Nästa gång vete fan om man inte ska rota fram en begagnad Vascator eller nåt annat utan fåniga miljömärkningar som bara funkar riktigt bra i nåt jädra labb under perfekta förhållanden.

Och så ett snabbt hopp till ursprungsämnet. Vad har vi gjort för att klara framtida strömavbrott? Tja. Inte mycket. När Gudrun saboterat vårt plank och snott strömmen för oss så var vi utan el i ynka 33 timmar, så vi klarade oss ganska bra trots allt. När temperaturen i småfrysarna började komma upp emot en -10 grader så tog vi ut allt och tryckte ner det i frysboxen. Hundhuset, som vid det laget var helt urkylt och höll ca 5 plusgrader, fick bli kylhus tills vidare. Vatten åkte vi till mina föräldrar i stan och hämtade en dunk (och fick oss samtidigt ett tillagat mål mat när vi ändå var där) och temperaturen höll vi genom att elda i kaminen i vardagsrummet.

När temperaturen i frysboxen började komma oroväckande högt upp (nästa gång ska vi vara snabbare på att flytta maten från småfrysarna, nu var den maten så pass uppvärmd att den värmde upp boxen rätt rejält) så gjorde vi upp med mina föräldrar om att helt sonika låna plats i deras frys för det viktigaste, men tack och lov hann vi aldrig genomföra det eftersom elkillarna då dök upp och fixade elen åt oss.

Vi har väl en tanke på att skaffa ett litet elaggregat, men när det var aktuellt var stan dammsugen på dylika och sen har det inte riktigt blivit av. Problemet är väl vad man ska satsa på. Ett litet bensindrivet enfasaggregat borde iofs hålla kylar och frysar igång, men mycket mer än så lär det inte klara. Dessutom får vi fortfarande problem med vattnet eftersom vattenpumpen är trefas och brunnen är borrad och på tok för smal för en hink. Ett större aggregat som klarar trefas är å andra sidan så j-a dyrt att det inte är vettigt för att ha bara för avbrotten.

Fast vem vet? Om elpriserna fortsätter stiga så kanske det kan bli lönsamt att köpa ett rejält dieselaggregat och börja köra på kallpressad raps. Fast då kommer det stinka fritös över hela nejden, och det kanske inte grannarna uppskattar. ;D

Nä, det får nog bli ett litet bensinkragg. Får jag tag på ett lite större kanske datorerna kan få ström de med. De har iofs UPS, men den lär ju inte klara mer än ett par timmar. Med ett par-tre kW i kragget kanske man till och med kan glo på TV...?

Ja vad behöver man för att leva utan el i dagens sammhälle ca 7 dagar (egna tankar med mitt hus och mitt liv):

Kontanter (visakorten funkar inte så bra utan el).
Ved eller liknande till kaminen.
Tändstickor
Ljus
28 st burkar med köttsoppa att värma i kaminen (bör räcka ca 7 dagar)
1 st kastrull med lock osv för att ställa in i kaminen.
1 st spade att gräva latringrop på gården med.
några dunkar att ha vatten i.
7 st rena kallingar.
En jäkla massa böcker så man har något att göra.
Extra mycket preventivmedel (kan bli tråkigt i 7 dagar).
ähh... nu kommer jag inte på nå mer..

Kan bara tipsa om att en vedspis i köket är väldigt trevlig vid elavbrott. Varmt kök och varm mat plus ett mysigt knastrande på köpet. Går dessutom att hitta vedspisar ibland på second hand till kanonpriser

Tompa_F skrev:
[quote author=sverre link=1136400943/0#0 date=1136400943]Vad har ni gjort i era hus för att förbereda er för en ev. el-ransonering?

Själv har det bunkrats upp med ved till kakelugnen och till vedspisen, det finns gott om värmeljus + att det är inköpt lite extra gasol till campinglampan och till trangiaköket.

Eller är dom flesta så "lyckligt ovetande" som Sofia Lind 22 längst bak på Aftonladet idag.
Där ställde dom frågan: "Är du rädd för elransonering i vinter" och lilla Sofia svarar:
"Nej, jag är personligen inte särskilt elberoende eftersom jag jobbar och bor mitt i stan"

;D ;D

Jaja, hon lär väl vakna kall och frusen och smutsig den dagen hon blir utan ström.
Undrar vad hon jobbar med? Skogshuggare? ;D

Du saknar tydligen erfarenheten av att bo i lägenhet mitt i stan. Det värsta som händer för oss är att ställa om klockradion vid ett av brott[/quote]

Har bott i lägenhet i 20år innan jag blev "normal" och skaffade hus på landet.

Vad tror du värmen och vattnet kommer ifrån?
Hur tror du värmen cirkulerar i dina rör?

Det står ingen stackare och slänger in vedklabbar i någon panna och vevar runt varmvattnet, likaså är det inte självtryck på vattnet du får i kranen!

pellefant skrev:
lite mindre bränsle ekonomisk än nuvarande som har en verkningsgrad på ca 33%?
tycker det verkar sjukt att ha kärnkraftverk som spolar ut 2/3 av energin i havet :(
Enligt uppgift så bestämde dåvarande statsministern (tror jag) Torbjörn Fälldin med kollegor via en lag (fortfarande gällande) i Riksdagen att man inte skulle ta vara på den överskottsvärme som varje aggregat släppte ut i sjön.
Orsaken var att man inte skulle bli beroende av kärnkraften!
Med facit i hand så var det naturligtvis en miss...

Förslag har även lagts om att att upphäva den lag som förbjuder svenska företag att forska och utveckla nya kärnkraftsverket/teknik.
Vi får se hur det går med det.

Att välja mellan kärnkraft eller inte känns som att välja mellan pest eller kolera. Vad finns det för alternativ ? Kol? Olja?

8-) hehe...Sverre. du hånar "lilla" Sofie för hennes okunnighet i ämnet. Jag var i en lägenhet strax efter nyår och tog bort spärrpropparna hos en kille som varit utan el sedan mitten av november. Han tyckte inte de var några större problem och även om fjärrvärmen hade varit avstängd skulle det inte vara några större problem. I vårat hus finns det ca 200 lägenheter, ett enda reserv agg skulle ge oss värme och vatten som vanligt. Hemskt ledsen att inte behöva bunkra upp som ni "Normala" hårda män på landet. I Götet har vi ett bra kraftnät och i stortsett aldrig störningar, något som folk med behörighet ABH säkert kan intyga dig om.
Simma lungt.

"kärnkraft är det bästa och enda"!?
vänta bara tills det händer en olycka typ tjernobyl eller tree mile island hos oss eller i något grannland, då låter det nog annars- "varför avvecklades inte kärnkraften som det var röstat om osv....."
finns det inget annat än kärnkraft? förutom kol och olja?
sol, vind,våg,bioenergi exvis, sen kanske det inte är så effektivt alla gånger men sådant går att förbättra.

(känns skönt att man inte lever om några tusen år när våra efterkommande hittar några konstiga inkapslingar i bentonitlera och koppar. månne om det är statsministergravar? bäst vi öppnar och tittar......)

Till pellefant:

Three Mile Island var ju enbart en katastrof för ägarna. Inga utsläpp över några gränsvärden, inga personskador osv.

Då tycker jag det är viktigare att få bort sådan energi som bevisligen leder till personskador, tex kolkraft: förra året dog över 3000 gruvarbetare i Kina som sysslade med kolbrytning, förutom alla som lungcancer världen över pga kolkraften..

Visst, kärnkraften skall bort, så fort vi har ett vettigt alternativ, troligen sker det inte innan alternativet fusionskraft finns och det lär dröja. Skulle tippa 40 år.

Uran finns det så det räcker i världen, teoretiskt i över 100000 år, skulle dessutom vilja använda bridreaktorer så räcker uranet över 1 miljon år. Sen finns stora Thoriumfyndigheter som också funkar. Men jag ser inget behov av att köra mer kärnkraft än tills dess fusionskraft finns.

Vindkraft är inget realitiskt alternativ, inte solkraft heller. Men de har sin plats som tilläggskraft.

Men vi borde samtidigt lära oss förbruka mindre el, iaf den el som vi mer eller mindre slösar bort och jag tror det finns en hel del att tjäna är.

Den intressantaste sektorn är nog dock transportsektorn, där finns mycket roligt att bita i.. :)

Tompa_F skrev:
8-) hehe...Sverre. du hånar "lilla" Sofie för hennes okunnighet i ämnet. Jag var i en lägenhet strax efter nyår och tog bort spärrpropparna hos en kille som varit utan el sedan mitten av november. Han tyckte inte de var några större problem och även om fjärrvärmen hade varit avstängd skulle det inte vara några större problem. I vårat hus finns det ca 200 lägenheter, ett enda reserv agg skulle ge oss värme och vatten som vanligt. Hemskt ledsen att inte behöva bunkra upp som ni "Normala" hårda män på landet. I Götet har vi ett bra kraftnät och i stortsett aldrig störningar, något som folk med behörighet ABH säkert kan intyga dig om.
Simma lungt.
Har ni något reservagg då??? Dessutom är det inte mycket till vinter i Götet, +2 - -2 och dimma :P

RoTe
En annan sak när det gäller avfallet från kärnkraften.
Rymdteknologin har fan stått stilla sedan 60 talet, vi kör ju med samma raketer och färjor än. Jag tycker man ska satsa på system att skicka avfallet in i någon sol eller så. Varför ha kvar det på vår planet? Inte så konstigt att man inte vågar nu när färjorna sprängs en efter en... Men om man tillverkar något bra så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.