Granit999 skrev:
Det skulle vara intressant och veta hur många som är mot kärnkraften eller för den. Jag har alltid varit för den sedan 80-talet. Vill alla svara så får vi veta?
För, för och åter för!

Tycker det är omoraliskt att lägga ner våra kärnkraftverk som är bland de säkraste för att importera dels smutsig el från skitiga kolkraftverk i Tyskland, ännu skitnare kolkraftverk i Polen samt rent vådlig kärnkraft från Baltikum.
Genom våran nedläggning av bättre kärnkraft uppmuntrar vi baltstaterna att ha kvar sina föråldrade och mindre säkra verk eftersom dom vet att vi kommer att köpa el av dem.

Vad fan är det för miljötänkande!?

Granit999 skrev:
Det skulle vara intressant och veta hur många som är mot kärnkraften eller för den. Jag har alltid varit för den sedan 80-talet. Vill alla svara så får vi veta?
Japp, naturligtvis för. Jag tycker inte att det IDAG finns några vettiga alternativ men det kommer naturligtvis på sikt.
Skall f.ö. bli intressant att se hur länge oljan kommer att räcka eller snarare bli ekonomisk att utvinna - det kommer att bli en stoor utmaning att hitta ersättare till den och det måste vi göra relativt snart!

Etanol borde väl rimligtvis kunna ersätta oljan? Att det sen är möjligt att producera tillräckligt mycket etanol inom landet är ju bara en bonus :)

KJE skrev:
Etanol borde väl rimligtvis kunna ersätta oljan? Att det sen är möjligt att producera tillräckligt mycket etanol inom landet är ju bara en bonus :)
Självklart är det så, men råvarorna vi har här i vårt land räcker bara till 25-30 % av vår nuvarande bensin- och dieselförbrukning.

Jag läste nånstans ganska nyligen att energiförbrukning för uppvärming av nybyggda hus har ökat med 10% (om jag minns rätt) de senaste 15 åren.

Det är tydligen möjligt att bygga hus som mest värms upp av människorna i det och restvärme från elapparater. Tilläggsvärme behövs bara när man är bortrest länge eller om det är väldigt kallt. Exemplet jag läste om var iofs flerbostadshus, men det borde gå att göra en del även i villor.
Tyvärr blir det några % dyrare, och det är svårt att motivera folk att betala mer även om driftskostnaderna i det långa loppet blir lägre. Driftskostnaderna syns ju inte på samma sätt förrän man flyttat in.

Precis som med bensinen har vi vant oss vid att billig el finns i överflöd, då kommer prisökningarna som en överraskning. El- och bensinpriser varierar, men när priset är lågt är det är lätt att glömma senaste gången det kostade mer.

Man har gjort försök med detta i skåne och det har inte funkat så där bra. Många har fått sätta in element som tillsatsvärme under vintrarna.

Det var som sagt i skåne det. Längre norröver krävs betydligt mer värme för att det ska fungera.

Det som verkligen skulle fungera det är att emgjort taxeringssystem där man slutar straffskatta de fastighetsägare som byter fönster och vvärmesystem. Att först betala alltihopa och sen få betala en ren lyxskatt för att man vill spara el känns inte vettigt

FÖR!

mats_o skrev:
Man har gjort försök med detta i skåne och det har inte funkat så där bra. Många har fått sätta in element som tillsatsvärme under vintrarna.

Det var som sagt i skåne det. Längre norröver krävs betydligt mer värme för att det ska fungera.

Det som verkligen skulle fungera det är att emgjort taxeringssystem där man slutar straffskatta de fastighetsägare som byter fönster och vvärmesystem. Att först betala alltihopa och sen få betala en ren lyxskatt för att man vill spara el känns inte vettigt

Jaså, jag hade fått uppfattningen att det funkade bra. Att det behövdes tilsatsvärme var väl "by design", och inte ett fel.

Hursomhelst så gå det att bygga mycket energisnålare än idag, men energin är inte så dyr att det lönar sig för mig som privatperson.
Ett anatt exempel på det är vitvaror. Det sägs att man skall köpa energiklass A eller bättre. Men för mig är det bättre att köpa en i energiklass B. Jag betalar mindre vid inköp, men mer i förbrukning. Men förbrukningen är inte så mycket högre att kostnaden äter upp besparingen vid inköp. (Om inte elen kostar 3:-/kWh eller man förväntar sig att vitvaran håller i 30 år.)

Jag håller med om taxeringssystemet, åtgärder som sänker energiförbrukningen eller drivs från förnyelsebara källor borde premieras.

Förutom taxeringen som kan kännas en "smula" orättvis med tanke på värmepumpar m.m. så förstår jag inte heller varför byggytan skall räknas på yttervägens utsida? Det ska väl för f-n vara på insidan som räknas, så att jag kan isolera hur mycket jag vill 8-)

Den bästa besparingen både för mig/miljön är ju den krona som jag INTE behöver värma upp ;)

Jag fick just en vision av hur du sitter i en skrubb längst inne i huset bakom metervis med isolering! ;D ;D ;D

Jag såg ett program om något av dessa ultra snåla hus i skåne och där var tanken att man skulle klara sig helt på spillvärme från elprylar och två människor. Nu hadde man fått sätta in några elelement för att få en acceptabel värmenivå på morgonen. Problemet var bara att elsystemen var snålt tilltagna så att elementen sköt huvudsäkringarna

Tummen mitt i handen skrev:
Jag fick just en vision av hur du sitter i en skrubb längst inne i huset bakom metervis med isolering! ;D ;D ;D
Japp, både billigt och varmt ;) :D ;D

Ultrasnåla hus hit/dit, varför krångla till det så... Har läst flera rapporter om dessa "fantastiska" hus men problemet är att inte ens de mest hängivna står ut utan flyttar banghead.gif

Rejält med isolering, värmepump, FTX, bra fönster/dörr - svårarare än så behöver det inte vara 8-)

Jag är för kärnkraft....kan inte nån starta en omröstning ( finns ju särskild funktion i forumet ) och länka den till andra trådar så man får med lite statistik också.....vågar inte själv.....

Tummen mitt i handen skrev:
Jaså, jag hade fått uppfattningen att det funkade bra. Att det behövdes tilsatsvärme var väl "by design", och inte ett fel.

Ett anatt exempel på det är vitvaror. Det sägs att man skall köpa energiklass A eller bättre. Men för mig är det bättre att köpa en i energiklass B. Jag betalar mindre vid inköp, men mer i förbrukning. Men förbrukningen är inte så mycket högre att kostnaden äter upp besparingen vid inköp. (Om inte elen kostar 3:-/kWh eller man förväntar sig att vitvaran håller i 30 år.)
Hej Tummen mitt i handen!
Jag är ny på det här och vet inte vad som är bättre än energiklass A. Det hade varit bra om du kunde förklara dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.