372 läst ·
5 svar
372 läst
5 svar
Hur foga tegelfasad?
Fogarna är slut, nästan helt borta på vissa ställen och väldigt porös på stor del av södersidan. Har köpt en sats till vinkelslipen så jag kan fräsa, men vet inte hur jag fogar på bästa sätt?
Teglet har som rillor och väldigt räfflat, så allt spill kommer sätta sig och synas tydligt..
Läst om spatel och trycka in fogen, funkar säkert bra om det är slätt tegel så man enkelt kan städa av. Fogpåse och spritsa var ett annat alternativ, men inte sett så mycket om det.
Någon som fogat om tegelfasad och kan ge lite tips?
Teglet har som rillor och väldigt räfflat, så allt spill kommer sätta sig och synas tydligt..
Läst om spatel och trycka in fogen, funkar säkert bra om det är slätt tegel så man enkelt kan städa av. Fogpåse och spritsa var ett annat alternativ, men inte sett så mycket om det.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Alla stenmurar med granit etc är fogade med jordfuktat, för att inte grisa/kladda ner stenarna.R rastlos skrev:
Hållfastheten blir bra, dock kan man blanda lösare först.
Och sen tillsätta bruk till önskvärd torrhet.
Blanda bara inte för mycket om du kör visp, då snurrar "hinken".
Fast vad är det för tegelfasad, någon bild?
Cementbruk A kanske är lite för hårt.
Jag skulle blanda till fogbruk / putsbruk och använda fogjärn å " spackla " fogen !R rastlos skrev:Fogarna är slut, nästan helt borta på vissa ställen och väldigt porös på stor del av södersidan. Har köpt en sats till vinkelslipen så jag kan fräsa, men vet inte hur jag fogar på bästa sätt?
Klicka här för att svara