Hej! Detta är mitt första inlägg här i byggahus. Jag har flyttat till ett hus som är från 46 och som runt 70 talet tilläggsisolerades med tegelfasad, mellan denna vägg och det ursprungliga fasaden (som var putsad) sitter någon slags papp och sedan en lite luftspalt och sist teglet. Vi har bott här i cirka 6 månader. I fasaden är det små hål och sprickor i fogarna. Finns även ett större hål där det satt en porttelefon som behöver fyllas i med nya tegelstenar (vilket jag har identiska). Nu till frågan. Jag vill fixa dessa småhål och det stora hålet och såklart få det att se så identiskt ut med den gamla fogen som möjligt. Finns det några erfarna murare här som vet hur jag ska göra? Tips på murbruk och tillvägagångssätt. Sen så om jag drar med fingret på fogen så blir det liksom sandigt, är detta ett dåligt tecken? Vill gärna slippa fräsa och foga om hela fasaden. Bifogar bilder.
Jag tycker fogar ser väldigt fina ut. Våra är klart mycket värre åtgångna.L Lukiduk skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg här i byggahus. Jag har flyttat till ett hus som är från 46 och som runt 70 talet tilläggsisolerades med tegelfasad, mellan denna vägg och det ursprungliga fasaden (som var putsad) sitter någon slags papp och sedan en lite luftspalt och sist teglet. Vi har bott här i cirka 6 månader. I fasaden är det små hål och sprickor i fogarna. Finns även ett större hål där det satt en porttelefon som behöver fyllas i med nya tegelstenar (vilket jag har identiska). Nu till frågan. Jag vill fixa dessa småhål och det stora hålet och såklart få det att se så identiskt ut med den gamla fogen som möjligt. Finns det några erfarna murare här som vet hur jag ska göra? Tips på murbruk och tillvägagångssätt. Sen så om jag drar med fingret på fogen så blir det liksom sandigt, är detta ett dåligt tecken? Vill gärna slippa fräsa och foga om hela fasaden. Bifogar bilder.
Det finns fog i olika färger, samt olika typer.
Först får ni lista ut vad ni har för bruk. Med eller utan cement. Sen fortsätter ni med samma. Antagligen är det cementbruk...
Vi har lite lagningar här och där som gjorts efteråt med vilket ställer till det om man nån gång vill foga om. Är för hårt för teglet.
Om ni vill byta en hel sten så är det inte superenkelt. Har ni cementbruk får man skära loss och knacka ur. Annars kan man antagligen få loss dom enklare.
Ni skulle ju också kunna fylla hålet i teglet med krossad tegel och lim, så slipper ni större ingrepp.
Glöm inte att det skall finnas vertikala hål i nederdelen av väggen för att släppa in luft, så sätt inte för dom
Se bilden av våran vägg. Hade en bra murare här. Han sa att man kan fräsa bort cementbruket men det är svårt och man kommer skada stenarna. Bäst är att riva väggen (är bara beklädnad) och mura upp den på nytt. Vilket låter dyrt
Tack för svaret! Ja dessa vertikala hål finns så det är ju bra att veta att de inte ska fogas. Dock sitter de kanske i mitten på fasaden och inte nederdel, syns i bilderna. Värst är det stora hålet (cirka 3 saknade stenar) som jag tyvärr inte tog bild på. Glömde att nämna att vi till och från hört möss i väggarna och de kan ju ta sig ut och in genom dessa hål men om man ändå behöver dessa vertikala hål så finns det väl kanske inte mycket att göra åt det (mer än musfällor eller dyl)
Produkter som diskuteras: "musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
359 kr inkl moms
Läs mer
Om du kan hitta en proffsbutik kan du kanske ta med dig en bit av bruket dit och se om de kan utröna vad det är om skicka med dig en säck.
Att mura igen hålet löser du säkert om du letar upp filmer på Youtube tänker jag. Nu vet jag inte hur hålet ser ut men du bör ju se till att du murar igen hålet med samma förband som används runt kring för att det inte ska se lite tokigt ut. Det är väl inte raketforskning direkt men kanske inte busenkelt första gången helt utan hjälp.
Att mura igen hålet löser du säkert om du letar upp filmer på Youtube tänker jag. Nu vet jag inte hur hålet ser ut men du bör ju se till att du murar igen hålet med samma förband som används runt kring för att det inte ska se lite tokigt ut. Det är väl inte raketforskning direkt men kanske inte busenkelt första gången helt utan hjälp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden