Låt mig bara få påpeka att stabila elpriser och låga kostnader för el på årsbasis absolut inte behöver ha en korrelation.

Vi har låga elpriser på årsbasis för att vindkraften är billig att etablera och ger billig produktion. När då denna är på gränsen till överetablerad så blir elpriserna runt nollan vid hög produktion. En bidragande faktor är också solenergin i Nederländerna och Tyskland som har samma effekt på oss på sommaren, de har inte avsättning för sin solenergi och då "dumpas" den till grannländerna.

Så de stora variationerna på elpriserna beror främst på "slumpkraft" som vissa väljer att kalla det. Hade vi tagit bort dessa energikällor så hade elpriserna blivit högre.

Nästa orsak till höga/varierande elpriser är bristen på energiproduktion i södra Sverige. Detta gör att kablarna från norr till söder blir flaskhalsar, främst när elpriset i Tyskland är högt. Detta åtgärdas "enklast" genom att bygga stabil kraftproduktion i SE4, exempelvis kärnkraft. Problemet är att få den lönsam när det är vindstilla och ingen solenergiproduktion, vilket sker då och då. En alternativ lösning vore att bygga massor av pumpkraft i SE4, tyvärr verkar det svårt att hitta bra platser för detta.

Pumpkraft är det som har störst möjlighet att utjämna priserna över dygnet, den köper när det är billigt och den säljer när det är dyrt. Tyskland har massor av pumpkraft, men inte tillräckligt för att klara variationer uppåt ett dygn eller mer. Dessutom så är prisskillnaderna ofta för små för att den skall löna sig, så man behöver pumpkraft som är billig att bygga. Batterier har liknande problem. Kostnaden per kWh blir relativt dyr.

Utifrån denna korta analys så är produktion i SE4 det enda som kan sänka priserna när de är höga. Och den måste vara relativt billig att bygga för att kunna vara lönsam då vind och sol i praktiken tar russinen ur kakan. Men de får också betala för det genom att de får låga priser på sin el.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låt mig bara få påpeka att stabila elpriser och låga kostnader för el på årsbasis absolut inte behöver ha en korrelation.

Vi har låga elpriser på årsbasis för att vindkraften är billig att etablera och ger billig produktion. När då denna är på gränsen till över etablerad så blir elpriserna runt nollan vid hög produktion. En bidragande faktor är också solenergin i Nederländerna och Tyskland som har samma effekt på oss på sommaren, de har inte avsättning för sin solenergi och då "dumpas" den till grannländerna.

Så de stora variationerna på elpriserna beror främst på "slumpkraft" som vissa väljer att kalla det. Hade vi tagit bort dessa energikällor så hade elpriserna blivit högre.

Nästa orsak till höga/varierande elpriser är bristen på energiproduktion i södra Sverige. Detta gör att kablarna från norr till söder blir flaskhalsar, främst när elpriset i Tyskland är högt. Detta åtgärdas "enklast" genom att bygga stabil kraftproduktion i SE4, exempelvis kärnkraft. Problemet är att få den lönsamma är det är vindstilla och ingen solenergiproduktion, vilket det ofta är. En alternativ lösning vore att bygga massor av pumpkraft i SE4, tyvärr verkar det svårt att hitta bra platser för detta.

Pumpkraft är det som har störst möjlighet att utjämna priserna över dygnet, den köper när det är billigt och den säljer när det är dyrt. Tyskland har massor av pumpkraft, men inte tillräckligt för att klara variationer uppåt ett dygn eller mer. Dessutom så är prisskillnaderna ofta för små för att den skall löna sig, så man behöver pumpkraft som är billig att bygga.

Utifrån denna korta analys så är produktion i SE4 det enda som kan sänka priserna när de är höga. Och den måste vara relativt billig att bygga för att kunna vara lönsam då vind och sol i praktiken tar russinen ur kakan. Men de får också betala för det genom att de får låga priser på sin el.
Som vanligt, en lång lista på det vi redan avhandlat och som ingen kan säga emot.
Men det som föreslås ang att reglera om marknaden till en annan marknadsmässig modell, det kan vi inte ens nämna.

K karlmb skrev:
Som vanligt, en lång lista på det vi redan avhandlat och som ingen kan säga emot.
Men det som föreslås ang att reglera om marknaden till en annan marknadsmässig modell, det kan vi inte ens nämna.
Det hjälper inte heller. Då stiger priserna i snitt över året. Det minskar viljan att investera i energiproduktion och då stiger priserna. Kärnkraftverk i SE3 eller ännu hellre i SE4 är nog det som har störst påverkan på stabiliteten i elpriserna. Och det blir relativt sett billigt, främst på sikt, jämfört med alternativen. Bygg, bygg, bygg...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:

Vi har låga elpriser på årsbasis för att vindkraften är billig att etablera och ger billig produktion. När då denna är på gränsen till överetablerad så blir elpriserna runt nollan vid hög produktion. En bidragande faktor är också solenergin i Nederländerna och Tyskland som har samma effekt på oss på sommaren, de har inte avsättning för sin solenergi och då "dumpas" den till grannländerna.

Nästa orsak till höga/varierande elpriser är bristen på energiproduktion i södra Sverige. Detta gör att kablarna från norr till söder blir flaskhalsar, främst när elpriset i Tyskland är högt. Detta åtgärdas "enklast" genom att bygga stabil kraftproduktion i SE4, exempelvis kärnkraft. Problemet är att få den lönsam när det är vindstilla och ingen solenergiproduktion, vilket sker då och då. En alternativ lösning vore att bygga massor av pumpkraft i SE4, tyvärr verkar det svårt att hitta bra platser för detta.

Pumpkraft är det som har störst möjlighet att utjämna priserna över dygnet, den köper när det är billigt och den säljer när det är dyrt. Tyskland har massor av pumpkraft, men inte tillräckligt för att klara variationer uppåt ett dygn eller mer. Dessutom så är prisskillnaderna ofta för små för att den skall löna sig, så man behöver pumpkraft som är billig att bygga. Batterier har liknande problem. Kostnaden per kWh blir relativt dyr.

K karlmb skrev:
Men det som föreslås ang att reglera om
pacman42 pacman42 skrev:
Det hjälper inte heller. Då stiger priserna i snitt över året. Det minskar viljan att investera i energiproduktion och då stiger priserna. Kärnkraftverk i SE3 eller ännu hellre i SE4 är nog det som har störst påverkan på stabiliteten i elpriserna. Och det blir relativt sett billigt, främst på sikt, jämfört med alternativen. Bygg, bygg, bygg...
Fint hade det varit om man inte hade låtit fullt fungerande reaktorer fasas ut i förtid också.

Alla gamla ingenjörer vänder sig i graven.. och då är vissa inte ens döda än.

K karlmb skrev:
så eftersom politikerna har riggat marknaden fel så är det meningslöst att diskutera problemen och dess lösningar?
Nej, jag menar att det är tröstlöst och improduktivt att försöka åtgärda symptom istället för orsaker.

Så vi fort vi har politikmisslyckanden ska folk in och förstöra marknadsmekanismer så att effekterna av politiken inte blir så drastiska.

Jag tycker att det är en kass väg att gå.

K karlmb skrev:
det som föreslås ang att reglera om marknaden till en annan marknadsmässig modell, det kan vi inte ens nämna.
Du nämner det ju upprepat. Ingen säger att du inte får det. Det är bara det att många av oss vet/tror att det inte fungerar.

pacman42 pacman42 skrev:
Och vad är det som inte hjälper och varför?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du nämner det ju upprepat. Ingen säger att du inte får det. Det är bara det att många av oss vet/tror att det inte fungerar.
Jag och nämner olika poltitiska lösningar för att justera marknaden, ni har inga andra svar än att "det kommer inte att fungera, det vet vi" , är det rätt uppfattat ?

K karlmb skrev:
Jag och nämner olika poltitiska lösningar för att justera marknaden, ni har inga andra svar än att "det kommer inte att fungera, det vet vi" , är det rätt uppfattat ?
Ja, det är väl en rimlig sammanfattning, med reservation att jag inte talar för någon annan än mig.

Rimlig på samma vis som att jag skulle förkasta idén om ett bidrag motsvarande halva min lön om någon införde 100 % skatt.

Jag tror inte på att angripa symptomen då heller, hur finurliga lösningar någon än tror sig kunna komma på.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
att bygga stabil kraftproduktion i SE4, exempelvis kärnkraft. Problemet är att få den lönsam när det är vindstilla och ingen solenergiproduktion, vilket sker då och då.
Här blev det väl lite fel?
Skulle väl stått vindkraft, eller inte vindstilla och ...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Helt rätt. Då korrekturläste jag ändå inlägget två gånger innan postning, var många fler typos innan dess...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl en rimlig sammanfattning, med reservation att jag inte talar för någon annan än mig.

Rimlig på samma vis som att jag skulle förkasta idén om ett bidrag motsvarande halva min lön om någon införde 100 % skatt.

Jag tror inte på att angripa symptomen då heller, hur finurliga lösningar någon än tror sig kunna komma på.
Och då är vi tillbaka till att du anser att den nuvarande elmarknaden är den enda möjliga konstruktionen ifall man inte vill ha planekonomi?

K karlmb skrev:
Och då är vi tillbaka till att du anser att den nuvarande elmarknaden är den enda möjliga konstruktionen ifall man inte vill ha planekonomi?
Ifall man inte vill ha en hårt pris-kontrollerad marknad plus att isolera sig från sina grannländer YES

Kopierar igen från Energiföretagen

”Alla alternativ till marginalprissättning innebär att någon i praktiken måste bestämma priset. Dessutom vem som ska få lov att köpa hur mycket av varan, vem som ska tillverka den, med vilken teknik och hur mycket som ska produceras.”

K karlmb skrev:
Du kan stryka från ifall. Ja, det är den bästa elmarknaden vi kommer få med de kraftiga restriktioner som finns på utbudssidan. Nej, planekonomi vore inte bättre.

Edit: Möjligt är det förstås att sätta upp en uppsjö olika system med varierande mängd restriktioner. Men de kommer inte fungera bättre, eller ens i närheten av lika bra.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Eftersom de inte lyckas begripa hur marknaden fungerar, så lyckas de ju inte kritisera marknadens mekanismer. Utan det blir bara svepande anklagelser om att marknaden har havererat och liknande. Efter som de inte förstår hur det fungerar så föreslås det även ”lösningar” som inte fungerar i verkligheten.
Självklart kan man med fog kritisera saker utan att ha detaljkunskap om hur de fungerar. Inte många som kan alla förordningar som styr elhandeln utantill.

Eller påstår du att man är oseriös ifall man t.ex. kritiserar SJ/Banverket för hur tågtrafiken fungerar ifall man inte har full koll på hur signalsystemen för järnvägen fungerar.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.