100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Jag har inga problem alls att förstå de allra flesta här på forumet. De allra flesta verkar förstå mig också.J jawen skrev:
Det är när det som skedde nyss å som Mikael L beskrev som halm docka blir frekvent som det blir irriterande.
Att bli tillskriven åsikter man öht aldrig torgfört å sen dessa samma fabricerade åsikter blir angripna som du hamnar i en meningslös och bisarr situation.
Ansvaret ligger då helt å hållet på den som fabricerar mot skribentens åsikter.
Åtskilliga gånger har jag förgäves bett att mitt påstådda citat ska klippas in men då blir det plötsligt av nån anledning tyst…
Klassar inte Mikael som en nyliberal, har ingen aning om vad han har för politisk åsikt.K karlmb skrev:
Tycker han oftast skriver vettiga saker även om jag har annan åsikt ibland/ofta. Sällan faktafel.
Det jag har svårt för med hans argumentation är ”gilla läget” mentaliteten och att Sverige inte kan/ska bevaka sina intressen mot omvärlden genom aktiva åtgärder som kan vara/uppfattas som handelshinder.
Der är helt OK att vi tycker olika, och jag uppskattar diskussionerna som gjort att jag vidgat mitt synsätt i frågan.
Ja, dom tystnar gärna ibland.K karlmb skrev:
Känner till 3 av dom nu & en bor i Norge som "knappt" behöver betala för elen.
1 bor med största sannolikhet i el-område 1 ell 2, som "knappt" heller pröjsar för elen.
& den sista som förövrigt uppfyller dom autism kriterierna, ja han vedeldar i stor panna & förbrukar "knappt" någon el.
Det brukar vara väldigt lätt för människor som själva INTE drabbas, att "tycka det är bra".
Fråga bara höginkomsttagarna?
Tycker dom senaste skattesänkningen va bra!
Det finns fler än Mikael som tystnat.S Snikholt skrev:Klassar inte Mikael som en nyliberal, har ingen aning om vad han har för politisk åsikt.
Tycker han oftast skriver vettiga saker även om jag har annan åsikt ibland/ofta. Sällan faktafel.
Det jag har svårt för med hans argumentation är ”gilla läget” mentaliteten och att Sverige inte kan/ska bevaka sina intressen mot omvärlden genom aktiva åtgärder som kan vara/uppfattas som handelshinder.
Der är helt OK att vi tycker olika, och jag uppskattar diskussionerna som gjort att jag vidgat mitt synsätt i frågan.
Jag kan nog tolka in vilka du målar upp på det viset. Det dessa individer försöker göra är att förklara hur systemet fungerar. Men tycks inte alls gå fram. Hela tiden kommer det inlägg som tydligt visar att förståelsen saknas. Hur stor elräkning dessa individer har är inte relevant för det.
Det faktum att ni inte kan komma med något med konstruktivt än personangrepp är väl ett tydligt tecken på hur det ligger till.
Det faktum att ni inte kan komma med något med konstruktivt än personangrepp är väl ett tydligt tecken på hur det ligger till.
Absolut det köper jag Daniel, men det är inte likställt med ATT elmarknaden fungerar "bra"D Daniel 109 skrev:
Nej inte relevant för just "att elmarknaden fungerar som den är tänkt", med då måste någonting göras för prisbilden har spårat ur fullständigt. (& det är ju det 97% i tråden som är frustrerande av)D Daniel 109 skrev:
Och 1 av er vet inte hur "lite ödmjukhet" ens stavas, när han upprepat "idiotförklarar" människor i många olika diskussioner... På den punkten är du bättre Daniel.
Svara på det som skrivs istället för att ständigt bara säga att ni inget begriper.D Daniel 109 skrev:Jag kan nog tolka in vilka du målar upp på det viset. Det dessa individer försöker göra är att förklara hur systemet fungerar. Men tycks inte alls gå fram. Hela tiden kommer det inlägg som tydligt visar att förståelsen saknas. Hur stor elräkning dessa individer har är inte relevant för det.
Tex det jag skrev sist om volym på Nordpool.
Samt om detta med volym för enskilda konsumenter.
Det kanske inte spelar nån roll hur du värmer ditt hus, men väl för majoriteten av villaägarna i Sverige.
Som då ska jämföras med sina motsvarigheter på kontinenten där de knappt sett en värmepump på bild och än mindre några elelement.
Ser man inte detta så begriper man inte heller att det politiska trycket för förändring är olika i våra länder och då är det rätt meningslöst att diskutera nånting.
Det har inte med om eller hur elmarknaden fungerar.
Jag är inte helt förvånad.